וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ילדות בשטח ההפקר" במוסררה: לגדול בשכונה של "הפנתרים השחורים"

חן רוזנק

7.12.2011 / 14:40

התערוכה "ילדות בשטח ההפקר" מנסה לתאר איך היה זה לגדול בשכונת המצוקה שהצמיחה את "הפנתרים השחורים". הנה הצצה לעבודות הווידיאו שיוצגו בה. בלעדי

שובו של המודחק. השחור

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שובו של הפנתר השחור. תצלום של אלי אבן מהתערוכה "ילדות בשטח ההפקר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך שנים סבלה שכונת מוסררה בירושלים ממוניטין גרוע. השכונה, שהיתה מקום מגוריהם של עשירי היישוב הערבי שלפני קום המדינה, הפכה ב-1948 (בדרך כזו או אחרת) לאתר נטוש. במהרה הפך אזור המגורים מול חומת העיר העתיקה למקום משכנם של עולים חדשים, רובם מצפון אפריקה. במשך תקופה ארוכה היתה השכונה שטח הפקר בין ישראל לירדן, מה שהוביל בין היתר לבעיות של עוני, צפיפות, הרס והזנחה. כל אלה הביאו בתורן לצמיחתה של תנועת המחאה השכונתית "הפנתרים השחורים". לפני 25 שנה נפתח בשכונה הלא פופולרית דאז בית הספר לאמנויות מוסררה, שיחד עם פרויקט שיקום שכונות, החל אט אט לשנות את הנוף הנשקף סביבו.

כעת מחזירים בבית הספר את הזרקור לאותה תקופה לא פשוטה של שנות החמישים והשישים ושואלים - איך היה זה לגדול במוסררה של אז? בתערוכה "אוסף מוסררה - ילדות בשטח ההפקר" יוצגו יצירות של אלה שהיו ילדים בשכונה אז, ושל אחרים המספרים את סיפורה של ילדות בשכונת מצוקה. הנה הצצה ראשונה לעבודות הווידיאו שיוצגו בתערוכה - מאנימציה, דרך סרט אילם ועד לסרטון תיעודי.

ליאב צברי

ראש המחלקה לאנימציה במוסררה, יצר סרטון אנימציה תיעודי מקסים על פי סיפורו של משה אמויאל, יליד השכונה ופעיל ב"פנתרים השחורים". אמויאל נתפס גונב רעפים מבית נטוש בשכונה ובאקט בלתי נתפס בימינו, נשלח לכלא בגיל 9. צברי מצליח להעביר את סיפור חייו הלא פשוט של אמויאל - איך חתלתול הופך לפנתר - בצורה נוגעת ללב.

מיכאל נידם

תושב השכונה שבשנות ה-60 חלם להיות במאי קולנוע גדול ועשה את הצעד הראשון שלו בכיוון כאשר צילם בגיל 16 סרט עלילתי קצר בהפקה חסרת אמצעים. מצויד במצלמת 8 מ"מ ביים נידם סרט פשע בכיכובם של חבריו לשכונה. למרות היוזמות היצירתיות והאמירה החברתית שבאו לידי ביטוי כבר בגיל צעיר, נידם מעולם לא הגשים את חלומו ולא הפך בבגרותו לקולנוען. הקרנתו של הסרט לראשונה בתערוכה נותנת לילד של אז הזדמנות לתיקון היום.

אבי דבאח

מנהל "אוסף מוסררה" מתמקד בסרטו התיעודי הקצר בקוקו דרעי, מי שהיה תושב השכונה ופעיל ב"פנתרים השחורים". בין היתר, מתעמת קוקו לראשונה בסרט עם תכתובת של הרשויות אודותיו, שמעידה במידה רבה על יחסן המקומם לאוכלוסיה בשכונה.

מאיר (מירו) ממן

בוגר בית הספר מוסררה שמתחקה בסרט תיעודי אחר ילדותו של אביו, ציון ממן, שגדל בשכונה; כמו גם אחר סיפור המוות הכאוב והמושתק של סבו.

במסגרת חגיגות 25 שנה לבית הספר, בנוסף לתערוכה, יושק בסוף החודש כתב עת בשם 'חממה' שיעסוק בקשר שבין אמנות לחברה.

התערוכה "אוסף מוסררה- ילדות בשטח ההפקר", תיפתח ב-8.12, ב"גלריה החברתית", שבטי ישראל 22, ירושלים

  • עוד באותו נושא:
  • מוסררה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully