וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביונסה והקליפים של 2011: השראה או העתקה?

נמרוד שפירא

12.12.2011 / 7:19

ביונסה אולי העתיקה בכל אחד מהקליפים שלה השנה - והיו לא מעט כאלה - יצירות של אחרים, אבל כשזה נעשה על ידי אלילה - למי אכפת מהמקוריות? נמרוד שפירא מנתח

פבלו פיקאסו (ואחריו סטיב ג'ובס) אמר "Good artists copy, but great artists steal". ביונסה עוררה הרבה רעש השנה - ולא רק בגלל שחזרה נמרצת מתמיד לאחר שנת שבתון, או בגלל שהיא מתעתדת להפוך לאמא - אלא בגלל שכמעט כל קליפ ששוחרר השנה (והיו שמונה כאלה) גרר אחריו דיון של מקורות ההשראה שלו - האם הם בגדר השפעות בלבד או העתקה של אחד לאחד?

כדי להתחיל לדבר על הווידאוקליפים של ביונסה השנה (ובכלל), צריך לקפוץ בזמן שנתיים אחורה. ב-2009 ביונסה רצתה קליפ פשוט לסינגל "Single Ladies". היא מצאה באינטרנט קטע כוריאוגרפיה שיצר בוב פוסי (שחקן, כוריאוגרף ובמאי הסרט "קברט"), אימצה אותו אל חיקה והשאר היסטוריה והיסטריה. הקליפ הפך לתופעה ויראלית עם מאות מיליוני צפיות. איך מתעלים מעל הישג שכזה.

שניה לפני שהתחילה להוציא קליפים לסינגלים של אלבום הסולו הרביעי שלה, היא חברה אל הגברת הראשונה של ארצות הברית. ביונסה שלפה מהבוידעם את "Get Me Bodied" של 2007, הפכה אותו ל-"Move Your Body", וביחד עם מישל אובמה ניסתה לגרום לנוער של אמריקה לשרוף קלוריות. (הידעתם? השנה קבע הקונגרס האמריקאי שפיצה המוגשת בתיכונים תחשב כירק בגלל רוטב העגבניות שעליה).

בקליפ שיצא באפריל, ביונסה מגיחה לקפיטריה אמריקאית וגורמת לתלמידים (ולמורים) להזיז את הישבן בצורה מעגלית ולנפנף בפטריוטיות בדגל האמריקאי (גם בצורה מעגלית). את הקליפ הכיפי ביימה מלינה מצוקס (שבלי קשר אחראית לאחד הקליפים המצוינים של השנה – "We Found Love" של ריהאנה).

ביונסה מפתיעה באמת תלמידי תיכון

מאוחר יותר השנה במאי, ביונסה הוציאה את "Girls (Who run the World)". היא הכניסה למזוודה קצת אלכסנדר מקווין, ז'אן פול גוטייה וג'יבאנשי והתאמנה על להזיז את הכתפיים למעלה ולמטה. אבל הכי חשוב - היא גייסה את פרנסיס לורנס (שביים לליידי גאגא את "Bad Romance") וביחד הם נסעו למדבר ויצרו ספקטקל שהזכיר (למי ששכח) מי הכי בוטילישס מכולן.

בזמן הצפייה בקליפ אסור למצמץ - ביונסה דוהרת על סוס. ביונסה רוקדת ריברדנס. ביונסה מפוצצת מכונית. ביונסה עומדת ליד אריה. ביונסה היא טינה טרנר ב"מקס הזועם". ביונסה אימצה זוג צבועים (בהשראת הצלם Pieter Hugo). ביונסה רוקדת עם כמות רקדנים שלא היתה מביישת הפקה בוליוודית ממוצעת. ביונסה מפנה אל הצופה אצבע משולשת. ביונסה יצאה מציור של דלקרואה והיא מובילה את העם אל החירות. למעלה ממאה מיליון צפיות והנה ביונסה חזרה לעניינים. SUCCESS.

חודש לאחר מכן, הוציאה ביונסה את "Best Thing I Never Had". בשיר ביונסה שרה לחבר לשעבר, על כך שהיא התגברה עליו, ושהיא לא חושבת עליו יותר (אם היא לא חושבת עליו יותר - אז למה היא שרה עליו?). מלבד הפרדוקס הזה, עולה השאלה היותר מהותית - למה הקליפ מתרחש דווקא ב"יום חתונתה" ביונסה לא לחוצה או שמחה מכך שהיא מתחתנת, היא גם לא טועמת מהבופה החלבי או סופרת צ'קים - כל מה שחשוב לה זה להישיר מבט למצלמה ולשיר לאקס המיתולוגי. הקליפ, שביימה דיאן מרטל, הוא השני הנצפה ביותר של ביונסה השנה (60 מיליון צפיות), וזה יכול מאוד להיות קשור לעובדה שבחצי הראשון שלו היא בתחתונים וחזיה.

בחצי השני של הקליפ אנחנו קופצים לפלאשבקים של ביונסה ממסיבת הסיום של כיתה י"ב, כשהאקס היה מגעיל אליה (כלומר לקח לה למעלה מעשר שנים וטקס חתונה אחד כדי להתגבר עליו). אם תחפשו טוב אפשר לראות אותה פורסת את ידיה על גבעה משל היתה ג'ולי אנדרוז ב"צלילי המוזיקה". למרות שג'יי זי לא מופיע בתפקיד החתן, אמא של ביונסה דווקא כן נוכחת.

באוגוסט הוציאה ביונסה את הקליפ לשיר "1+1". את הקליפ היא ביימה ביחד עם לורנט בריט (שביים בזמנו לרדיוהד את "Like Spinning Plates" המדהים). הקליפ תואר על ידה כוידאו-ארט שמתנסה בתאורה חדשנית ואפקטים פסיכודליים. אך אבוי, הבלוגוספירה רתחה - שוב ביונסה העתיקה יצירה מבלי לתת קרדיט ליוצר.

המקור שהיווה "השראה"

חודשיים לפני זה הרוחות סערו כשביונסה לא נתנה קרדיט לזמרת איטלקיה ממנה העתיקה את ההופעה החיה האינטראקטיבית שלה, בטקס פרסי הבילבורד האמריקאים, והפעם הרוחות סערו בגלל שהקליפ "1+1" שזכה למעל ל-20 מיליון צפיות זהה לחלק מסרטו של הנרי קלוזו "אינפרנו". (הסרט שצולם ב1964 זכה למחווה נוספת גם בקליפ של ה-Scissor Sisters בשיר "Invisible Light"). בנובמבר, אולי בגלל המהומה, הוציא הבמאי לורנט בריט גרסא חדשה ומינימליסטית לקליפ.

באוקטובר, הוציאה ביונסה את "Countdown" ושוב הצליחה למשוך אליה אש; אם עד עכשיו האש שמשכה אליה ביונסה בגין העתקה היתה משולה ללהבות של כיריים, הפעם האש היתה ברמה של מדורה עם הרבה מאוד קרשים.

קליפ שמראה את הגניבות האמנותיות של ביונסה

ביונסה ביימה את הקליפ ביחד עם אדריה פטי (הבת של הזמר טום פטי, ומי שביימה לביונסה גם את הקליפ ל-Sweet" Dreams"). כשיצא הקליפ, השתיים סיפרו שהכוריאוגרפיה שלו מושפעת מ"פנים מצחיקות" של אודרי הפבורן; מהסרטים "תהילה" ו"פלאשדאנס"; מטוויגי, דיאנה רוס וברידג'יט ברדו. אך השתיים שכחו לציין שכמעט מחצית ממנו זהה ליצירות מחול שיצרה הכוריאוגרפית הבלגית אן טרסה דה-קירסמייקר בשנות ה-90. לאחר הבהרה של ביונסה שהיא אכן הושפעה מהיצירות, יצא הקליפ בשנית, אבל בלי הכוריאוגרפיה הבלגית. כך או כך, הקליפ גרף כ-20 מיליון צפיות. נבחר על ידי מגזין המוזיקה הנחשב פיצ'פורק לאחד מהקליפים הטובים של השנה.

עשרה ימים (!) לאחר שיצא "Countdown", שיחררה ביונסה את "Love On Top". ייתכן מאוד שזה היה ניסיון יחסי ציבור להשתיק את טענות הפלגיאט של "Countdown". הפעם, בניגוד לפעמים הקודמות, ביונסה הצהירה שהקליפ שביימה הוא מחווה לקליפ "If It Isn't Love" של להקת הבנים משנות התשעים New Edition. בקליפ הזה ביונסה חוזרת למינימליזם של "Single Ladies" ועושה זאת בהצלחה, כשכל שינוי סולם מלווה בהחלפת בגד.

אבל עזבו את הקליפ - מה שבאמת מעניין זו ההופעה של ביונסה בטקס פרסי MTV, בה היא שמה קץ לשמועות, והודיעה קבל עם ועולם שהיא הולכת להפוך לאמא. הרגע הזה, בשעה 04:20 קבע שיא טוויטר חדש של 8900 ציוצים בשנייה.

עשרה ימים אחרי זה, (כלומר קליפ שלישי בפחות מחודש), יצא הקליפ לשיר "Party". הקליפ, שצולם באוגוסט (ולכן הבטן עדיין לא בולטת), הוא מעין מסיבת שכונה משודרגת בתוך חניון של קרוואנים. ביונסה משתכרת, אוכלת סוג של במבה, מתאפרת על אסלה, צובעת את השיער ומכסחת את הדשא בחושך (כנראה שככה חוגגים בקרוואנים).

את הקליפ ביימה ביונסה ביחד עם אלן פרגסון (שיוצא עם אחותה, שגם משתתפת בקליפ). פרגסון ביים ללהקת Fall Out Boy בזמנו קליפים מצוינים, ולכן בהשוואה אליהם הקליפ הזה קצת מאכזב לדעתי.

את הקליפ השמיני שביונסה הוציאה השנה, היא שוב ביימה עם אלן פרגסון. ביונסה בתפקיד הפאם פאטאל, בקליפ שהוא מחווה לסרטי הפילם נואר. כמו שמו של השיר – "Dance For You", זה מה שביונסה עושה בו. ולא צריך יותר. עם תריסים ונציאנים וחמישה מאווררים, ביונסה מצליחה להפנט את הצופים באמצעות ריקוד חושני לבלש חרמן שיכול להסתכל אבל לא לגעת, אחרת ג'יי זי יגיע.

ובחזרה לפיקאסו – כי בעידן הפוסטמודרניסטי, אי אפשר שלא להיות מושפע ממשהו. כל משפט, כל תמונה וכל לחן יכול להיכנס במודע או לא במודע למוח של היוצר. כולם מושפעים מכולם, מצטטים מכולם, ומעתיקים מכולם (ג'ורג' לוקאס מאקירה קוראסווה, טרנטינו מכל מה שבא ליד, "אווטאר" מ"פוקהונטס"), ולכן ביונסה יכולה לעמוד על כתפי ענקים, לבשל פיוז'ן ולשחרר עוד קליפים לחלל היוטיוב. אחרי הכל היא ביונסה. לידה קלה.

*נמרוד שפירא הוא במאי קליפים

האתר הרשמי של נמרוד שפירא
ראיון עם נמרוד שפירא
ביונסה בוואלה! מיוזיק
ביונסה בת 30: צומת הדרכים של הדיווה האחרונה
מחכים לקליפ הבא של ביונסה? שתפו אותנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • ביונסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully