וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוך קרא: "סגירת ערוץ 10 - התנקשות פוליטית"

אמילי גרינצווייג

14.12.2011 / 10:39

ברוך קרא, כתב חדשות 10, מבין שהסוף קרוב מתמיד ויורה: "הממשלה סוגרת חשבונות ומתנקמת בערוץ. הציבור לא רוצה שהערוץ ייסגר". ראיון

כמו כל אנשי ערוץ 10, אלו ימים קשים מאוד לברוך קרא, הכתב המשפטי של חדשות 10. קרא, שעבודתו העיתונאית התנגשה לא אחת עם מסדרונות השלטון, מרגיש גם הוא שהכוחות המעוניינים, לטענתו, לסגור את ערוץ 10, הם בסדר גודל אחר: "עמדנו בסיטואציה דומה בעבר אבל לא עמדנו בסיטואציה הזו", הוא אומר בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "הממשלה הזו סוגרת חשבונות ומתנקמת בערוץ על סיקור ביקורתי ותחקירים קשים. זו נקמה של פוליטיקאים ושל מפלגות שהיו מושא תחקירים נוקבים של חדשות 10".

"ברור לחלוטין שאין פה החלטה עניינית", מוסיף קרא. "כשאין החלטה עניינית, התחושה היא קשה, כי אנחנו מבינים שיש פה התנקשות פוליטית. זה מבלבל. אנחנו לא יודעים למפות את כל הכוחות, אבל יש דבר שאי אפשר להתווכח עליו – אתה רואה פוליטיקאים שמקבלים משמעת קואליציונית שלא להסכים לבקשה טכנית שיש בה את כל ההיגיון. מצד שני, העובדה שהמצב כל כך ברור מחזקת אותנו בדרכנו, מכוונת ומוציאה את הבלבול והנאיביות. זה מטלטל אבל טוב שזה מטלטל ושהציבור יבין מה קורה".

מה שקרה הוא שוועדת הכלכלה דחתה את בקשת הערוץ לדחיית תשלום חובות בגובה 60 מיליון שקל. למה שהציבור, או חברי הכנסת, יהיה דווקא בצד שלכם?

"כששומעים על בעלי מניות, שאין ויכוח על כך שהם הפסידו למעלה ממיליארד שקלים במשך שנות קיומו של הערוץ ושילמו 300 מיליון שקל למדינה על ערוץ לא רווחי – בקשה לדחיית חובות עבר כדי שנוכל להיכנס בצורה בריאה לרפורמת הרישיונות, ולהתחזק על ידי משקיע נוסף, נשמעת כמו בקשה הגיונית. זו לא בקשה בכיינית או קנטרנית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס מיוחד בנושא גדר הביטחון וגבולות ישראל בבניני האומה, ירושלים, דצמבר 2011. מגד גוזני
"נקמה של פוליטיקאים ושל מפלגות שהיו מושא תחקירים נוקבים של חדשות 10". ראש הממשלה בנימין נתניהו/מגד גוזני

קרא, אדם שכאמור יודע לקרוא את המפה, מבין שזהו קרב לחיים ולמוות. זאת, למרות קולות שונים בתוך התעשייה ובחלקים מהמסדרונות הפוליטיים, שטוענים כי בסופו של דבר, יגיע גם ה-27 בינואר 2012, התאריך שנקבע להחשכת הערוץ אם לא יימצא הסדר לחובות, ועדיין קרא יגיע לאולפן החדשות ויפרסם ידיעה חדשה. "אני מאוד מקווה שבסוף השכל הישר יגבר ויהיו מספיק אנשים שיטרפדו את המהלך הזה כנסת", אומר קרא. "אבל אינני יודע. נכון לשעה זו, בעלי המניות אומרים במפורש שהסכום הזה, 60 מיליון שקלים, כתשלום מיידי לא מאפשר להם להחזיק את הערוץ. אין לי אלא להאמין להם".

"שמעתי את ח"כ רוברט אילטוב מישראל ביתנו אומר 'למה שנעשה טובה לערוץ'", מספר קרא. "למי עושים טובה בדיוק? לבעלי מניות שמפסידים הוא צריך לעשות טובה? הוא צריך לעשות טובה לציבור שלא רוצה שיסגרו את ערוץ 10. כל בדיקה שתעשי בקרב אנשים בשאלה האם הם מעוניינים בסגירת הערוץ המסחרי השני שיש להם במדינת ישראל תגלה לך – אנשים לא רוצים שערוץ 10 ייסגר. האינטרס הציבורי הוא שיהיו פה לפחות שלושה ערוצים ולפחות שתי חברות חדשות, ולא אחת. בגלל שהיו כמה תחקירים וסיקור שלא מצא חן בעיני פוליטיקאים זה מה שקורה".

וזה חדש? בממשלה הקודמת זה לא קרה?

"אני ועמיתיי בערוץ הואשמנו גם על ידי הממשלה הקודמת בדברים קשים – אין יותר מכך כדי להעיד שהשיקולים שלנו עניינים ואין לנו עניין עם שלטון כזה או אחר".

ברוך קרא. ברני ארדוב
ומה יהיה עליו? אל תדאגו. ברוך קרא/ברני ארדוב

מבין עיתונאי ועובדי ערוץ 10, סביר שקרא לא יאבד את הראש גם אם יקרה הנורא מכל מבחינתו. עם זאת, את העננים השחורים שמתקרבים לכיוון בית הוורד הוא רואה היטב. "הרבה מאוד אנשים יאבדו את עבודתם אם הערוץ ייסגר", הוא אומר, "ובמצב הנוכחי, חלקם ייפלטו ממעגל העבודה בתקשורת וחלק לא יוכלו למצוא עבודה בקלות. יש חברה צעירים בתוכם, אבל גם לא מעט מבוגרים. זה לא פשוט בכלל וזו מכה גדולה להרבה אנשים. זו מכה לא רק לאנשים, אלא גם לשוק התקשורת".

ואתה? אתה כבר חושב על היום שאחרי?

"לא התחלתי לחשוב על זה. בוודאי שזה עובר לי בראש, אבל לא הבאתי את עצמי להתחיל להתעסק בזה. יש פה משהו כל כך מקומם מערכתית, שאני מרגיש שצריך להתעסק בזה במקום בלחשוב על איך אני מוצא את המקום הטוב הבא".

דורון גלעזר: "להשבית התקשורת ליום אחד"
מנכ"ל ערוץ 10: "דרכנו לראש הממשלה על יבלת"
ערוץ 10 במשבר: כל הכתבות והדיווחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully