וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 09: השנה בה המוזיקה האלקטרונית נרגעה

22.12.2011 / 7:25

הקאסט של רוני פיאלקוב צולל גם הוא לסיכומי 2011 עם מוזיקה אלקטרונית חכמה ובוגרת שלאו דווקא נותנת בראש, אבל לגמרי מפילה מהרגליים

שנה הלכה שנה באה וכו'. היה נראה מעט חסר טעם לנסות ולסכם את השנה בדלת אמותיו של הקאסט הזה, בסט של שעה וקצת וטקסט קצר. ובכל זאת, פופ לוק הפעם יהיה באווירת סוף שנה, כשהוא מוקדש כולו לקטעים מהיפים ביותר שיצאו השנה באלקטרוניקה; ולא מדובר כאן על סתם קטעים מעולים, או על טיונים רוצחים. מדובר בקטעים היותר רכים ועדינים שהיו לשנה החולפת להציע. והיו לא מעט כאלה.

קשה לומר בדיוק למה, אבל 2011 היתה פתוחה מאד למוזיקה אלקטרונית שלא מחפשת דווקא לתת בראש. אולי מדובר במין התבגרות מוזיקלית, ואולי זו סתם תגובת נגד לעולם שנדמה שהולך ומשתגע שם בחוץ. תהיה הסיבה אשר תהיה, הפריחה הזו של העדינות המוזיקלית הביאה איתה הרבה מאד יוצרים חדשים ומרתקים, הפועלים כל אחד בסגנונות שונים, בבי.פי.אמים שונים ובסצינות שונות, כשבכל זאת, משהו מהרוך הזה חלחל לכולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קחו את האלקטרוני לאט. Homework/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנחנו פותחים עם בנג'מין, שמייצג את הצד היותר טכנואידי של הספקטרום המדובר. BNJMN מוציא מוזיקה בין השאר גם בלייבל בעל השם המבדר של השנה – סבטלנה אינדסטריז לייבל בולגרי במקור בעל נטיה לכסחנות וחיפוש אחר הקצוות. ויפה לראות שדווקא לייבל שכזה הוא שמאפשר ליוצר כמו בנג'מין לחפש את העדינות שלו במחוזות שאינם הטבעיים ביותר.

Homework ו-CFCF מייצגים כאן את הנטיה של ההאוס השנה להשאיר מקום גם למוזיקה מעט איטית יותר. המגמה הזו הגיעה אפילו לרחבות הריקודים פה בישראל העצבנית שלנו (טוב בסדר, רק לתל אביב), איפה שמסורתית כל מה שהקהל מחפש בסופ"ש זה לפרוק את העצבים שצבר במשך השבוע לצלילי מוזיקה מהירה וכוחנית. הלוואי שזה לא יהיה רק טרנד חולף, ויותר מזה, שנצליח להטמיע את הקונספט גם בחיים ולא רק במוזיקה.

האיש בעל השם המרתק Gang Colours אחראי ל-"No Clear Reason", הקטע המשובח הראשון שיצא השנה, ממש בימים הראשונים של ינואר. מאוחר יותר הגיע גם אי.פי הבכורה שלו בלייבל Brownswood Recordings של ג'יילס פיטרסון. מבין המבחר של מוזיקה חלומית ומרחפת שיצא השנה, מדובר באלבום שהכי מומלץ להאזנה בשעה 4 לפנות בוקר, רצוי תוך כדי טריינספוטינג ובהייה מחלון גדול, עם ג'וינט כבוי וחצי מעושן ביד שמוטה לצד הספה. נסו את זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר הגענו לפוסט דאבסטפ? Kahn/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד הז'אנרים שעזר רבות לדחוף את הוייב העדין השנה היה כמובן הפוסט דאבסטפ, וגם תת הז'אנר שלו שצץ לרגע ונעלם, או סתם איבד את המיתוג שלו, ה-LuvStep. Eliphino ו-Kahn מדגימים כאן בדיוק במה המדובר: קצב באזור ה-130 בי.פי.אם; שטיחים חמים ומתעתעים; באס שמן; קלידים מנצנצים ו-ווקאלז נשיים, רצוי מסומפלים מקטע אר אנ' בי מהניינטיז, חתוכים דק דק ובריפיט. הז'אנר הזה סיפק השנה הרבה מאוד מהקטעים הכי יפים שלה, ונקווה שימשיך גם בשנת 2012 להתרענן ולהתחדש כל הזמן ולמשוך את כל עולם האלקטרוניקה קדימה איתו.

גם במקצבים האיטיים יותר, בסגנון שבשנה הקודמת קראו לו פוסט היפ-הופ, היתה המשיכה הזו השנה אל הרוך במיטבה. מפיקים רבים נעו מהביטים אל האמביינט, אם זה אל מוזיקה שבנויה על Soundscapes - מרחבי צליל, אם תרצו - ואם בסאונד המסונתז של האייטיז. Com Truise שהוציא אלבום מהמעניינים של השנה מדגים כאן את הסוג השני מביניהם ו-Krts את הראשון, עם הקטע "Mistletoe" שכולו כריסמס עתידני שעושה חשק עז להתעורר מוקדם ולרוץ לסלון לפתוח מתנות מתחת לאשוח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עושה אווירת כריסמס. Krts/מערכת וואלה!, צילום מסך

וסוגרים עם שתיים מהנשים בעלות הקול היותר מובחן של השנתיים האחרונות. ג'ורג'יה אן מאלדרו, זמרת סול ואר אנ' בי מהמיוחדות ביותר, בכלל לא שרה כאן אלא מפיקה רימיקס לא פחות מנפלא לקטע של ההרכב .A Suite For Ma Dukes התזמורת הזו של 60 איש בניצוחו של מיגל אנטווד-פרגוסון קרויה על שם אימו של ג'יי דילה ומנגנת סימפוניות שלמות המבוססות על יצירתו של המפיק המנוח, שנראה כאילו רק הולך ונהיה אגדי יותר עם כל יום שעובר מאז מותו. וסוגרת את השנה הזאת בפופ לוק היא חביבת הקאסט פאטימה, בקטע שלה "Mind" מתוך אי פי שיצא אי שם בקיץ, בהפקתו של פלוטינג פוינטס.

תהיו טובים. ניפגש בשנה הבאה.

ג'ורג'יה אן מאלדרו יוצרת את הקטע בקאסט, בבית עם הילד על הרגליים

הפלייליסט

00:00 - BNJMN - One Sea // Svetlana Industries
03:00 - Recloose - Electric Sunshine // Rush Hour
08:00 - Deadyboy - Down On My Mind // Numbers
11:30 - Homework - Hold Me Tight // Exploited
15:00 - CFCF - Cometrue // Uno
20:00 - Synkro - Closed Doors // Millions Of Moments
24:30 - Regal Safari - Light // Free Download
26:30 - Gang Colours - Fireworks In Pocket // Brownswood
31:00 - Robot Koch - Heal // Project:Mooncircle
33:00 - Ghost - Bricks // Free Downlaod
37:00 - Eliphino - You'll Know // Some Think Sound
41:00 - Kahn - Like We Use To // Punch Drunk
45:00 - Radiohead - Lotus Flower (Jacques Greene Remix) // XL Recordings
52:00 - FaltyDL - Brazil // Planet Mu
55:30 - SBTRKT - Right Thing To Do // Young Turks
58:30 - Cristoph El' Truento - Cub // Free Download
60:30 - Com Truise - Slow Peels // Ghostly
65:00 - Krts - Mistletoe // Free Download
70:30 - Suite For Ma Dukes - Untitled/Fantastic (Georgia Anne Muldrow Remix) // Timeless
76:00 - Fatima (Featuring Floating Points) - Mind // Eglo

  • עוד באותו נושא:
  • פופ לוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully