וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משפחת סימפסון" נחשפת: ראיון עם מפיק הסדרה אל ג'ין

23.12.2011 / 8:26

"משפחת סימפסון" לא מתכוונת להתבגר, להסתיים או לשוב ולבקר בישראל: ראיון בלעדי עם מפיק הסדרה אל ג'ין, שמסביר את סוד הקסם הצהוב

אל ג'ין, המפיק הראשי של "משפחת סימפסון", מלווה את הסדרה בתפקידי כתיבה והפקה משידור הפרק הראשון שלה ב-1989. במשך השנים לקח מדי פעם הפסקה ארוכה כדי להתפנות לפרויקטים אחרים, וגם הסטטוס שלו בשרשרת הייצור השתנה עם הזמן. אך לאורך כל התקופה הזו, הוא היה ונותר אחד הגורמים המשפיעים והבכירים מאחורי סדרת האנימציה המצליחה בהיסטוריה, ש-yes משדרת עתה את עונתה העשרים, ו-FOX את עונתה ה-23.

אם הייתם שואלים את ג'ין לפני קצת יותר מעשרים שנה כמה עונות תמשוך הסדרה, הוא היה אומר לכם שהיא תסתיים לאחר חמש. אם הייתם חוזרים על השאלה לפני עשר שנים, הוא היה אומר שבמקרה הטוב תגיע לעונתה העשרים. היום, כפי שהוא מודה בראיון מיוחד לוואלה! תרבות, היוצר הוותיק כבר לא מוכן להתחייב על שום דבר – "מי יודע, אולי נגיע גם לשישים עונות? אני כבר מזמן הפסקתי לנסות לקבוע את הגבולות של הסדרה. בכל פעם שאני עושה זאת, היא מצליחה למתוח אותם מחדש".

לאן תתפתח הסדרה בעונות שעוד נותרו לה? לפי ג'ין, ככל שזה תלוי בו, דבר אחד בטוח – "אנחנו לא ניתן לדמויות להתבגר. אולי פה ושם, כפי שעשינו בעבר ונוהגים גם כעת, נקפיץ אותם לעתיד, אבל זה יהיה לפרק בודד בלבד, ובפרק הבא כולם כבר יהיו בגיל שבו הכרנו אותם בתחילת הדרך. אני חושב שחלק ניכר מהקסם של הסדרה ומיכולת ההישרדות שלה טמון בעובדה שהדמויות לא צומחות ושהשנים לא חולפות, ואין סיבה לשנות את זה".

הפרומו לפרק הראשון של "משפחת סימפסון" מ-1989

אז מה כן הולך להשתנות? בכל זאת הסדרה תצטרך להציג חידושים כדי לשמור על העניין של הצופים.

"אני חושב שבזכות ההתפתחויות הטכנולוגיות, אנחנו כל הזמן מתחדשים, ואני בטוח שגם נמשיך כך. אם אתה מסתכל על פרקי העונות הראשונות לעומת אלה של העונות האחרונות, אז יש הבדלים של שמיים וארץ. האנימציה עשתה כזאת קפיצת מדרגה בעשרים השנה הללו, שאי אפשר בכלל לדמיין מה יקרה לה בשני העשורים הבאים. בשלהי העשור הקודם עברנו ל-HD, וזה איפשר לנו להיות מתוחכמים וחדים הרבה יותר. ה-HD הוא ברכה גדולה, אם כי מצד אחר הוא גם קללה גדולה, בגלל שאין בו מרחב תמרון לטעויות ולשינויים וצריך לחשוב על כל דבר אלף פעם לפני שמוציאים אותו לפועל".

כך או כך, גם אם הטכנולוגיה תעמוד לצדכם, אתה ודאי מסכים על כך שבלי סיפורים טובים, לא יהיה ערך לסדרה. איך אתה מאמין שתשכילו להמשיך למצוא נושאים טובים לפרקים? איך בכלל הצלחתם בזה עד עכשיו?

"בזכות העובדה שהבסיס הסיפורי של הסדרה הוא המשפחה. משפחה זה תמיד דבר שמוליד דרמות וקונפליקטים למיניהם, וכיוון שכמעט לא קיים מישהו שאין לו משפחה, אז לכל תסריטאי שעובד איתנו תמיד יהיה מעיין נובע להביא ממנו סיפורים. אבל אל תסיק מכך שזה קל: האתגר הכי גדול בעבודה על הסדרה הוא למצוא רעיונות לקווי עלילה, זה נהיה קשה יותר ויותר עם השנים ואני מניח שמתישהו המעיין בכל זאת יתייבש. בכל מקרה, ברור שברגע שכבר לא תהיה לנו השראה, אז לא משנה לאיזו רמת פיתוח נגיע מבחינה טכנולוגית, מיד נעצור הכל ונסיים את הסדרה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המצב של העולם נהיה רע יותר, וזה רע לכולם אבל טוב לקומיקאים. מתוך "משפחת סימפסון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ג'ין, בן 50, נשוי ואב לשתי בנות, נראה כמו חנון ומודה שמעולם לא היה הילד הכי מקובל בכיתה. "בגלל זה, הדמות שהכי אהבתי לכתוב היא של ליסה, וזו גם הדמות שאני הכי מזדהה איתה", הוא אומר.

אך מובן שג'ין מצהיר גם שהוא מוצא משהו לאהוב ולהזדהות איתו גם בכל אחת מן הדמויות האחרות, ובכל מקרה עובדים איתו לא פחות מ-25 אנשים על כל פרק ופרק כדי לדאוג שאף דמות לא תקופח. "אין מצב שבו ליוצר אחד יש השפעה של יותר מ-40 אחוז על האופי ועל התכנים של פרק מסוים", הוא מעיד. "זה תהליך מורכב וארוך, שהקבוצתיות משחקת בו תפקיד מרכזי: כל פרק מתחיל בכך שמישהו מגיע עם רעיון בסיסי. אז אנחנו כותבים אותו לפחות עשר פעמים עד שהתסריט בכלל מגיע לשלב שמקריאים אותו מסביב לשולחן, וגם אז הוא משוכתב שוב ושוב בידי חבורה גדולה של תסריטאים".

בשעה שאתם מסתכלים בכל מה שקורה בעולם ובארצות הברית, אתם שמחים על כך שהאנושות מספקת לכם מדי שנה יותר ויותר חומרים מוצלחים לבדיחות?

"למרבה הצער, יש בזה משהו. המצב בעולם נהיה מעוות ופסימי מיום ליום, וזה רע לכולם חוץ מלקומיקאים, כי התהליך הזה באמת מספק להם תחמושת טובה".

אז כשאתם מסתכלים בעימותים של המפלגה הרפובליקאית, אתם מודים לאלוהים ולריק פרי על כל הפאנצ'ים שהם מרימים לכם לוולה?

"לא כל כך, כי אנחנו בכל זאת מתכננים דברים מראש, אז אין לנו יכולת להגיב באופן מיידי. ההתייחסות לדברים שנאמרו בעימותים היא יותר התפקיד של ג'ון סטיוארט, ואנחנו מדברים על תהליכים קצת יותר אוניברסליים. מה שכן, אני צופה בעימותים הללו בתור אזרח, ומה שקורה שם די משוגע בעיני. אני לא מבין איך בכלל יש ספק סביב המועמדות של מיט רומני. הרי ברור לחלוטין שאם היית צריך לתת למישהו לנהל את המפעל שלך, רומני הכי כשיר לכך, אז למה מקשים עליו?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לעשות לבארט בר מצווה בישראל? זה רעיון מצחיק". אל ג'ין, המפיק הראשי של "משפחת סימפסון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוסף לעבודתו הטלוויזיונית, ג'ין גם היה אחד מן המפיקים והתסריטאים בגלגול הקולנועי של "משפחת סימפסון" ב-2007, וזו חוויה שהוא לא מתכוון לחזור עליה בקרוב. "אני לא פוסל על הסף אפשרות של סרט נוסף, אבל לא כל עוד שהסדרה ממשיכה לרוץ בטלוויזיה", הוא אומר. "זה פשוט לא מעשי לפעול בשתי החזיתות במקביל, זה יותר מדי עבודה".

אם כבר מדברים על אופציות לעתיד, מה לגבי פרק נוסף שיתרחש בישראל? אולי תעשו לבארט בר מצווה בארץ?

"זה רעיון מצחיק, אבל אני חושב שגם זה לא יקרה בשנים הקרובות. תראה, הפרק בישראל היה טוב לדעתי, בעיקר בגלל שעבדנו עליו עם סשה ברון-כהן, שחי במדינה כמה שנים והכיר אותה מספיק טוב כדי ליצור איתנו תסריט מוצלח, אבל אנחנו תמיד חושבים על המטרה הבאה, על מקום שלא היינו בו".

ולקראת סיום, בוא נחזור רגע לעבר. מתי הבנת ש"משפחת סימפסון" הולכת להיות חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הטלוויזיה האמריקאית?

"כבר בפרק הראשון שעבדתי עליו, שהיה גם הפרק הראשון של הסדרה כולה. זה היה הפרק שמתרחש בחג המולד, שבו המשפחה מאמצת את הכלב שלה, וכשראיתי אותו במלואו, אמרתי לעצמי שזה הדבר הכי טוב שיצא לי להיות שותף בו. זה היה נורא מצחיק, אבל גם נורא מרגש, ופשוט היה לי ברור שיש לסדרה כוח נצחי ואדיר. לא טעיתי".

"משפחת סימפסון" נוחתת בישראל

לסיום, נדמה לי שמאות אנשים לפניי כבר הציגו את כל הקושיות האפשריות על הסדרה ואתה כבר ענית כל תשובה אפשרית, אז אני רוצה לשאול אותך - מה היה צריך לשאול על הסדרה שאיש עוד לא שאל?

"הו, זאת שאלה טובה, והאמת שיש לי מה להגיד".

מה?

"אני חושב שהציבור לא מספיק מודע ליחס המשונה בין תנאי העבודה על הסדרה ובין עוצמות החשיפה של התוצאה הסופית. כלומר, המון אנשים ברחבי העולם רואים את 'משפחת סימפסון' והיא עושה המון רעש, אבל אנחנו עובדים עליה בלי שום פידבק מיידי, במשרדים קטנים ובסך הכל בתנאי בידוד ובאווירה שקטה. אתה יודע, רוב התסריטאים של הסדרה למדו מתמטיקה בהרווארד וכדומה, ובהתאם לכך, יש במשרדים אווירה של החוג למתמטיקה בהארוורד".

הממ...סיפורם של חנונים עם חוש טוב למספרים שמפיקים יחד בשקט-בשקט את אחד הלהיטים הגדולים בהיסטוריה. נשמע כמו "הרשת החברתית" או "מאניבול" הבא. ארון סורקין יכול להנפיק מזה תסריט מעולה, לא?

"הו לא! אם יעשו סרט על אחורי הקלעים של 'משפחת סימפסון', אני מבטיח לך שזה יהיה הדבר המשעמם בעולם".

yes stars comedy משדרת את העונה ה-20 של "משפחת סימפסון" מדי שבת ב-17:25

"משפחת סימפסון" ניצלה: תמשיך לשתי עונות נוספות
משפחת סימפסון בישראל - זהירות, זה כואב
צהובים על "משפחת סימפסון"? דברו איתנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully