וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירותרום 2011: למה אמנים משתפים פעולה עם הביזיון הזה?

עינב שיף

28.12.2011 / 6:39

עינב שיף חושב שההשתתפות של אמנים בשירותרום והשידור הטלוויזיוני המביך שלו תומכים בביזיון שהיה אמור להיפסק, בוודאי אחרי המחאה החברתית

אדם שלא היה בישראל מאז שנות ה-70 ועד אתמול, למשל, היה מנסה לבדוק בשעונו ולבדוק האם מכונת הזמן שלו לא נתקעה: כן, בישראל צריך להפגין על מקומה של האישה במרחב הציבורי, כאילו מדובר בשאלה לגיטימית בכלל וכן, עדיין צה"ל, הגוף בעל התקציב הגדול ביותר במדינת ישראל, מבקש כסף מאזרחי המדינה. טוב, צריך לדייק: הכסף מותרם לאגודה למען החייל, אגודה ששמה לעצמה למטרה לדאוג לרווחת חיילי צה"ל, ושדו"ח שפורסם באחרונה קבע כי מדובר באגודה בזבזנית, המתנהלת באופן רשלני, המשלמת לראשיה בהם היו"ר אביגדור קהלני שכר מנופח וכי יש לבצע בה רפורמה עמוקה עד כדי פירוק (האגודה כמובן, הכחישה את הדברים). כן חברים, לשם הלך הכסף שלכם.

השירותרום, אותו אירוע שנור המוני ולא ייאמן, הפך בעידן הטלוויזיה והטאלנטים לאירוע שיוצא מגבולות גלי צה"ל, שכיאה לאנומליה בפני עצמה תומכת באירוע האיום הזה: הוא משודר גם בטלוויזיה המסחרית, שמשתמשת בטאלנטים שלה לטובת קידום האירוע. כך, ליוותה אמש (שלישי) הזכיינית רשת של ערוץ 2 את יום השידורים בתחנה הצבאית, מהראיון המסורתי של הרמטכ"ל עם אילנה דיין ועד "אחד נגד מאה" עם אברי גלעד, שהוקדשה כולה למערך המילואים והביאה את שייקה לוי וגברי בנאי לאולפן במדים. בדיחות צבאיות עבשות הוחלפו לרוב, סיפורים סוחטי דמעות שיחידת דובר צה"ל עבדה רבות כדי להביאם לציבור אכן סחטו דמעות והזקפה הלאומית קיבלה דמי חנוכה בדמות ויאגרה של למעלה מ-12 שעות.

רמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ פתח את יום שידורי השירותרום ה 30 בגלי צה"ל, דצמבר 2011. דובר צה"ל
אולי הנשים יבואו לשיר בהפסקות. הרמטכ"ל עם אילנה דיין באולפן השירותרום בגלי צה"ל/דובר צה"ל

השידור הטלוויזיוני של הנעשה ברדיו, שהועבר בערוץ 2 מתשע בבוקר ועד חמש בערב, היה כמובן מגוחך: מדובר ברדיו מצולם ברמה של הערוץ המקומי, מהחיילים במדים שיושבים מסביב, בוודאי חושבים "הו, זה בוודאי עדיף על תורנות מטבח" ועד המבזקנית המסכנה, שכנראה שכחה שהיא מצולמת ומבטי ה"מה אתה מכניס את ההקלטה עכשיו" מתועדים ומנציחים את הטלוויזיה הגרועה הזו. גם האמנים שהתארחו צולמו באולפן קטן ודחוס, שבקושי מתאים לביצוע שיר שלא מצולם. כשהוא מצולם, העליבות שלו גדולה עוד יותר.

אבל יש משהו אחר שמטריד בהופעתם של אמנים רבים, מהראל סקעת דרך נינט טייב ועד עומר אדם באירוע השירותרום. מדוע, למשל, אמנים מסכימים להופיע עבור גוף שמתייחס לקולגות שלהם, שלא שירתו בצבא, באופן מחפיר ומתייחס אליהם כ"משתמטים", על אף שכולם שוחררו מהצבא על פי כל הכללים, חלקם מסיבות רפואיות לגיטימיות לגמרי? כיצד הם היו מרגישים אם הצבא היה מבקש ממארגני אירוע למנוע הופעה שלהם, רק בגלל שלא שירתו בצבא, כפי שקרה עם מארינה מקסימיליאן בלומין בעבר?

מדוע חלקם, כמו גלעד כהנא, שתמכו באופן כה עמוק במחאה החברתית, מופיעים באירוע שנועד להביא כסף לגוף שרק עתה קיבל תוספת של למעלה מ-700 מיליון שקל כמו גם, כך לפי הפרסומים, זכה לביטול קיצוץ מתוכנן של עוד שלושה מיליארד?

נכון, החיילים לא אשמים בכך ואין סיבה למנוע מהם הופעות של האמנים האהובים עליהם. מאידך, אי אפשר לפסוח על שני הסעיפים ולהשתמש לנצח בתירוץ של "זה בשביל החיילים". אם צה"ל הוא גוף מספיק גדול וחזק כדי לדרוש שאמנים שלא שירתו בצבא, לא יופיעו בפני חיילים, מבלי להידרש לפרטים, הוא צריך להיות גם מספיק חזק כדי להבין שאמנים לא נמצאים בכיס שלו.

תמונות הראל סקעת. החדשות
פשוט תגידו להם לא. הראל סקעת באולפן השירותרום/החדשות

אם יש משהו שקיץ הצדק החברתי לימד את החברה הישראלית, הוא ששום דבר אינו קדוש, לא העוולות שהמציאות הישראלית מטילה על אזרחי המדינה ובוודאי לא העוולות שטורחים להציג לנו כמעין חובה קדושה. השירותרום, באופן ישיר, הוא ביזיון למחאה החברתית וביזיון לחברה אזרחית בריאה. ההתגייסות של אמנים ישראלים, חלקם מצוינים ואפילו חתרניים, היא לא תרומה לצה"ל, אלא תרומה להרגל מגונה שחובה להיפטר ממנו. ההתגייסות של ערוץ טלוויזיה למען השנור ההמוני הזה הוא משהו שאסור לעבור עליו לסדר היום. בשירותרום אמש נאספו למעלה מ-20 מיליון שקלים, לא מעט מהם ישירות מכיסם של משלמי מיסים. מזל טוב – גם הלך הכסף, גם קיבלתם טלוויזיה מחורבנת.

דו"ח: האגודה למען החייל מבזבזת כספים
למה האגודה למען החייל נקלעה לגירעון?
שירותרום 2011: צפיתם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully