וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירון אילן: "המוזיקה המזרחית עדיין הכי הפופולרית בישראל"

חגי אוזן

3.1.2012 / 19:00

ירון אילן מתאושש מהתקופה הקשה של פרשת מרגול עם עונה חדשה של "אייל גולן קורא לך". בדרך, הוא מלגלג על הביקורת ומבקש שתפסיקו להתייפייף. ראיון

קשה לתאר את החודשים האחרונים שעברו על ירון אילן, אחד שהביטוי "זמנים קשים" לא זר לו. מאז נחקר ב"פרשת מרגול" המפורסמת ויצא לחופשה כפויה מתוכניתו בערוץ 24, אילן רק חיכה לזיכוי הרשמי ממשטרת ישראל כדי להתחיל בעונה החדשה של "אייל גולן קורא לך", תוכנית הריאליטי המצליחה של הערוץ. ואז, רגע לפני שכולם יראו את האודישנים שאילן כל כך אוהב לדבר עליהם, התוכנית קיבלה ברקס מהזכיינית קשת, בגלל המשבר הכלכלי בתעשיית הטלוויזיה.

אבל אילן, וזו הסיבה שהוא ירון אילן, לא נשבר. "יש ציפייה גדולה ואנחנו מודעים אליה", אומר אילן בראיון לוואלה! תרבות לקראת עליית העונה החדשה ביום רביעי הקרוב. "זה לא מלחיץ, כי אנחנו יודעים את העבודה ונמשיך לעשות אותה על הצד הטוב ביותר. העלינו הילוך וגם התכנית עברה כמה שדרוגים. הדגש הוא על הרגש והיו אודישנים, כמו האודישן של אלמנת הסוהר שנספה באסון בכרמל, שהיינו פשוט בדמעות. ההמתנה עשתה רק טוב לתוכנית".

שאלת השאלות: למה אתם צריכים גם זמרים ולא רק זמרות? חסרים זמרים מזרחיים?

"היה פשוט לחץ גדול מאוד להשתתף בתוכנית. אחרי העונה הראשונה כולם רצו להשתתף. הרגשנו שאת המהלך לבחירת הזמרת, עשינו. עמדנו במטרה ובחרנו זמרת ועכשיו אפשר להמשיך הלאה. יש המון כישרונות שרק אוזן שמבינה במוזיקה מזרחית יכולה לבחון ואנחנו זה המקום הנכון בשביל זה. אז אמרנו בעצם, למה לא? יש כאן הזדמנות לבחון את הדור הצעיר של המוזיקה המזרחית".

אתה מרוצה מהבחירה בשנה שעברה בעדן אמזלג ומורן מזור?

"מרוצה מאוד. תראה, אף אחד לא נהיה כוכב בין לילה. זה תהליך שלוקח זמן. מורן מזור היא זמרת טובה מאוד שהרוויחה חשיפה גדולה בתכנית הזאת והיא בהחלט הפכה להיות מוכרת. היא מופיעה המון, אייל גולן שילב אותה בהופעות הגדולות שלו בקיסריה ובבריכת הסולטן, זה לא משהו שהולך ברגל. היא כולה חיילת ויש לה עוד זמן אסור לשכוח".

חיילת? בגיל שלה שרית חדד כבר היתה כוכבת

"אין שנייה לשרית חדד. אסור להשוות. שרית חדד יש רק אחת".

אבל זאת לא היתה המטרה? למצוא אלטרנטיבה לשרית חדד וזהבה בן?

"המטרה היתה למצוא זמרת ואכן מצאנו. לא אחת, להזכירך, שתיים. גם את מורן מזור וגם את עדן אמזלג. אייל גולן חיפש זמרת שתופיע איתו ומצא, זה מה שקרה. ההשוואה לשרית חדד וזהבה בן היא לא במקומה בגלל ששתיהן כבודן במקומו מונח, הן ענקיות שכל השוואה אליהן תהיה לא נכונה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש המון כישרונות שרק אוזן שמבינה במוזיקה מזרחית יכולה לבחון". אייל גולן בוחר במורן מזור בעונה הראשונה של "אייל גולן קורא לך"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל אילן לא מסתפק באייל גולן: במקביל לעבודתו הטלוויזיונית, הוא יוצא למופע חדש בהנחייתו, המושתת על נוסטלגיה למוזיקה מזרחית אחרת. כשלצדו סטלוס ואורן חן, אביהו מדינה וכוכבים נוספים, אילן מנסה להראות שבזמן שהז'אנר דוהר קדימה, צריך גם לעצור מדי פעם ולחזור לשירים שהביאו אותנו עד לכאן.

"הרעיון למופע בא מהרדיו. בימי חמישי, תכנית הרדיו שלי הוארכה לארבע שעות שבהן ניגנו רק נוסטלגיה. בא נגיד שהשיר הכי חדש שהשמענו יצא ב-2004. אני רואה את ההד לזה. אפשר להרגיש שיש צימאון לצליל הישן. אני רואה את ההתפתחות הזאת של הדור הצעיר שעושה חפלות ביתיות וזה צובר תאוצה. בחפלות האלה שרים שירים ישנים ונשכחים והדור הזה פתאום מגלה מוזיקה שהוא לא ידע עליה. זה משפיע ישירות על המוזיקה העכשווית, ולראיה דודו אהרון הוציא לאחרונה את האלבום 'אין כמו אהבה' שמאופיין בצלילים ישנים כמו גם רגב הוד שעובד על פרויקט שכולו שירים ישנים".

יש כאן איזושהי אמירה על המוזיקה העכשווית?

"אין אמירה ואין ביקורת, יש כאן רצון לעשות היכרות עמוקה יותר עם המוזיקה המזרחית. הדור הצעיר עושה מוזיקה מזרחית מעולה".

גם ב"אייל גולן קורא לך" וגם בדיבור השוטף שלך, אתה משתמש במושג "מוזיקה מזרחית". אתה מחפש זמר או זמרת "מזרחי". למה ההתעקשות על "מזרחי"?

"ים תיכוני זאת מילה מאוד מתיפייפת ואני חושב שלא צריך להתיפייף. יש מושג במוזיקה הישראלית שנקרא 'מזרחית' והוא מושפע מהצלילים שמגיעים מהסביבה של המדינה. מיוון, טורקיה, מדינות ערב ועד הבלקן. זה שלא כל המדינות נמצאות במזרח זה לא העניין, כי אנחנו במזרח התיכון והמושג 'מוזיקה מזרחית' ברור יותר וחד".

יש תחושה שמבחינת ההצלחה, היתה דעיכה מסוימת במוזיקה המזרחית השנה. פחות להיטים.

"תמיד אחרי פריצה גדולה, תמיד יש איזון. דברים חוזרים לפרופורציות. אבל אני יכול להגיד לך שהמוזיקה הזאת היא עדיין הפופולרית ביותר בישראל, חד משמעית".

מצד שני, ישנו הקשר בין המוזיקה המזרחית לפשע, קשר שזכה לחשיפה בעייתית מאוד השנה.

"אני אענה לך תשובה ברורה: שיבדקו גם את הספורט, את החינוך. אלמנטים תמיד מתחברים".

טיעונים לעונש של מרגלית צנעני, תל אביב, דצמבר 2011. נמרוד סונדרס
"אלמנטים תמיד מתחברים". מרגלית צנעני בבית המשפט אחרי שהורשעה בהסדר טיעון בסחיטה באיומים/נמרוד סונדרס

בסופו של דבר, עם המופע החדש והעונה השנייה של "אייל גולן קורא לך" אילן סוגר מעגל עם הגל שהוא עצמו אחראי לו במוזיקה המזרחית בזכות "ריח מנטה" הוותיקה, המופעים שהנחה, תוכנית הרדיו שלו ועוד. מעגל נוסף שנחתם הוא זה של התקופות הקשות, בהן ההתמכרות להימורים, התביעה המשפטית שהגישו נגדו שני מנהליו לשעבר וכמובן פרשת מרגול. "הפרשיה הזאת (הכוונה למרגול – ח.א) מאחוריי", הוא אומר. "עובדה שמכל זה לא יצא שום דבר. זה היה ונגמר ואני שמח שיצאתי נקי לגמרי. זך ונקי. זה לא היה פשוט אבל זה נגמר ואני ממשיך הלאה".

ומה עכשיו? פריים טיים ערוץ 2?

"אני את החלומות שלי מגשים דקה אחר דקה, מתקדם מרגע לרגע. הייתי כבר בפריים טיים והיום אני נהנה מכל רגע".

ירון אילן יופיע ב-7 בחודש בקיבוץ צרעה, ב-18 בפברואר בבאר שבע, ב-3 במרץ בדימונה וב-10 במרץ בקרית גת

התכנית "אייל גולן קורא לך" תעלה בערוץ 24 ב-4.1 בשעה 19:00

השקת "אייל גולן קורא לך": "אנשים רוצים לשיר מזרחית"
"אייל גולן קורא לך": מתכוונים לצפות? שתפו אותנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully