וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרוטקשן

8.4.2002 / 9:48

טלי שמיר על "הבן של גרינבוים", שמוכיח כי גם בסרטי שואה יש מקום לאמביוולנטיות

הדרמה של זכרון השואה מניבה לרוב (ובצדק) גיבורים קלאסיים חד ערכיים: היהודי הטוב מול הנאצי הרע. ככל שעובר הזמן, ככל שמיטשטש הזיכרון ותמונות הזוועה הקלאסיות הולכות ונשחקות, נפתח פתח לבני כלאיים מורכבים יותר. הקאפו, "היהודי הרע", הוא אחד מהם.

טוראי אליעזר (אצ'ה) גרינבוים נהרג במלחמת העצמאות בקרב על רמת רחל. אחרי מותו החלו להתגלגל השמועות על כך שאחד מחבריו זיהה אותו כקאפו וירה בו בגבו. אליעזר גרינבוים היה גם בנו של יצחק גרינבוים - עסקן ציוני עטוף תארים, מנהיג הציונות בפולין, ראש מחלקת העלייה וראש ועד ההצלה היהודי. כאשר העמיד בית המשפט הצרפתי את גרינבוים הבן למשפט על פשעיו, טס אביו לפריז כדי לסייע לו. אחרי כמה שבועות בכלא השתחרר אליעזר גרינבוים ועלה לארץ.

בסרט התעודה "קאפו גרינבוים" (בבמויו של דובי קרויטורו), שמשודר היום בערוץ 2, יוצא אחיינו של אליעזר, מתי גרינבוים, במסע אחר הזיכרון והעדויות על דודו, בעיקר מתוך ניסיון לטהר את שמו. הסרט מתאר את מסעו של האחיין בין הזכרונות השונים במטרה להשיג הוכחה חותכת.

נראה שלא כל העובדות הקשורות בפרשה מופיעות בסרט, ואלה שמופיעות מעבירות מסר אמביוולנטי. התחושה שנותרת לאחר הצפייה אינה של פתרון התעלומה אלא של מסתורין וגישוש באפלה. דווקא באופן הזה מעביר הסרט היטב את חוסר האונים אל מול הניסיון להנכיח את העבר בהווה ולאחוז ברסיסי הזיכרון כאילו היו אמת. החיפוש אחר ההוכחות הוא כמעט אבוד מראש או בלתי אפשרי, במיוחד היום.

60 שנה עברו מאז שהיה אליעזר גרינבוים ראש צריף באושוויץ. העדים ברובם כבר מתים, מטושטשים, או לא מעוניינים לדבר. העדויות משתנות וסותרות זו את זו. רוחו של אליעזר גרינבוים מרחפת על פני הסרט כמו פאזל שלעולם לא יושלם. בכל זאת מתעקש אחיינו, הגיבור האמיתי של הסרט, להוכיח שהדוד החביב שהכיר בילדותו אינו המפלצת שמתארים אחרים. החיפוש אחר זהות דודו היא אולי החיפוש אחר זהותו שלו. הוא האחיין של הבן של גרינבוים - יורש אות הקין.

האם היה אליעזר גרינבוים קאפו? האם היה רוצח אכזר שהרג מאות יהודים, יהודי אנטישמי, כפי שטוענים אחדים? האם כקאפו דווקא הציל חיים? האם השתגע? האם ניתן לשפוט את מעשיו במקום "ההוא"? האם ניצל ממשפט רק בזכות הקשרים של אביו? האם נורה מאש חבריו או נהרג בקרב?

התשובה, כפי שמציג אותה הסרט, היא בעיני המתבונן, בידי האמונה ולא בידי העובדות. מתי גרינבוים נותר בסופו של דבר עם זיכרון מהדהד, עם העדויות הנוקבות והמצמררות שהתעקש לשמוע באקט כמעט סאדיסטי, ועם האמונה הבלתי מתפשרת (אולי כמו אמונתו של יצחק גרינבוים בבנו) שדודו חף מפשע, שנעשה עוול לבן של גרינבוים, כשהפך לשעיר לעזאזל בידי חבריו הניצולים.

* "קאפו גרינבוים" משודר בערוץ 2 ביום שני ב-21:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully