וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשוררת ויסלבה שימבורסקה הלכה לעולמה

1.2.2012 / 23:10

אבל בעולם התרבות: המשוררת הפולניה ויסלבה שימבורסקה, זוכת פרס נובל לספרות, הלכה לעולמה בגיל 88 לאחר מאבק בסרטן הריאות

המשוררת הפולניה ויסלבה שימבורסקה הלכה לעולמה היום (רביעי) והיא בת 88. שימבורסקה, בכירת המשוררות בפולין וכלת פרס נובל לספרות, נאבקה בשנים האחרונות במחלת סרטן הריאות. על פי הדיווחים, שימבורסקה מתה בשנתה, בביתה הנמצא בעיר קרקוב.

שימבורסקה נולדה בפולין בשנת 1923 ועברה את מלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי, תוך שהיא לומדת במחתרת. היא עבדה על פסי הרכבת ובשנת 1945, עם תום המלחמה, החלה ללמוד באוניברסיטה, תחילה בלשנות פולנית ואחר כך סוציולוגיה. לאחר מכן התחברה לסצנת השירה והספרות הפולנית דרך המשורר הנערץ עליה, צ'סלב מילוש. בשנת 1945 פרסמה את הפואמה הראשונה שלה ובשנת 1949 הוציאה את ספרה הראשון, שלא עבר את הצנזורה.

שימבורסקה שמרה על נאמנות למפלגה הסוציאליסטית עד שעזבה אותה בשנת 1966. בשנים אלו התפתח גוף עבודתה, שכלל שירים אקזיסטנציאליסטיים וגם שירה פוליטית. יצירתה הפכה אותה לשם דבר גם מחוץ לפולין וספריה תורגמו לשפות רבות, בהן ערבית, יפנית וסינית.

בעברית יצאו לאור ספרי מבחר שיריה "אטלנטיס", "סוף והתחלה", "שלהי המאה", "בשבח החלומות" ו"נקודתיים", בתרגומו של רפי וייכרט.

השיר "Going Home" מאת שימבורסקה:

בשנת 1996 זכתה שימבורסקה בפרס נובל לספרות. ועדת הפרס כינתה אותה "מוצרט של השירה", ומסרה כי שימבורסקה שילבה בין האלגנטיות של השפה לבין "הזעם של בטהובן". כמו כן, נימקה הוועדה את הבחירה בה בכך ששירתה "באופן אירוני, האירה את ההקשר ההיסטורי והביולוגי בקיום האנושי".

ויסלבה שימבורסקה מולחנת בעברית:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully