וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסרט האירני נועד להכשיר מתקפה אמריקאית באירן"

רוני אפרת

5.2.2012 / 14:12

לצד תחושות הגאווה באירן על מועמדות הסרט "פרידה" לאוסקר בשתי קטגוריות, רבים רואים בו גם פרופגנדה אמריקאית

מאז הוכרז כי "פרידה" ייצג את אירן באוסקר הקרוב, רבים במדינה התמלאו בתחושה אמביווילינטית. מצד אחד, קורטוב של הרגשה טובה חודר לאירנים דרך ערוצי המדיה: הסרט מועמד לשני פרסי אוסקר בטקס פרסי האוסקר הקרוב, הסרט הזר הטוב ביותר והתסריט המקורי הטוב ביותר. זאת בניגוד לדימוי הרווח של אירן בתקשורת המערבית, בעיקר סביב סיקור המירוץ האירני לעבר הגרעין.

ההצלחה הפנומנלית של הסרט, בבימויו של אשגר פרהאדי, גם צובטת בלב המשטר האיראני המסורתי, ומהדהדת בקרב דור הצעירים המשכילים המתנגדים למשטר. עם תקציב של 500 אלף דולר בלבד, גרף הסרט את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין, וכן את פרס הסרט הזר בטקס גלובוס הזהב. גם שלל איגודי מבקרים בארצות הברית ובאי הבריטי הכתירו אותו כסרט הזר הטוב של השנה.

מצד שני, הבלוגספירה האירנית וכמה גורמים בתקשורת רואים בסרט סוס טרויאני שנועד להשפיע על מאבק האיתנים בין ארצות הברית לאירן, לטובת הראשונים. "הסרט נעשה על מנת להכשיר את הקרקע לפעולה צבאית אמריקאית נגד אירן", כתבה חמידאזה על-אקבן בבלוג שצוטט ב-BBC. "הסרט זכה בפרסים כדי שזרים יחשבו שהוא הורג את התקווה של אלו הנאמנים לאיסלם. כל זה נועד כדי להזין את התעמולה האנטי-אירנית ולהכשיר את המתקפה". הקולנוען ג'מאל סורח טען בראיון כי "מדובר בסרט שמהווה יישור קו עם המדיניות האמריקאית, ורק לכן הוא קיבל את המועמדות לאוסקר".

אלמנט מעניין נוסף הוא אזכור נדיר של ישראל בקרב אירנים, הפעם בהקשר הקרב הצפוי בין "הערת שוליים" ל"פרירדה" באוסקר. "אני מקווה שלא יהיה מצב שהישראלי יזכה", צייץ גולש איראני בטוויטר. "וזאת למען העם המדוכא של פלסטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully