וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וני קאש בן 80: בני בשן כותב על הטרובדור המנוח

בני בשן

26.2.2012 / 7:40

ג'וני קאש היה אמור להיות בן 80 היום, בני בשן כותב על האיש שלא הפסיק להקשיב לשיריו ולא רצה לדעת עליו דבר מעבר להם: מיוחד

במשך לא מעט שנים הקשבתי בעיקר לג'וני קאש. חילקתי את זמן ההקשבה שלי בינו לבין שאר אמני העולם בערך פיפטי-פיפטי. וחוץ מכל מה שחשוב, אני לא יודע עליו כלום. ומה חשוב? כלום. רק מה שהוא שר. ואיך אני לא יודע עליו כלום? כי הקפדתי לא לדעת עליו כלום. כמו בן-אדם שממהר הביתה לראות משחק כדורגל מכריע שהוא הקליט, וכל הדרך הביתה נמנע מלשמוע את התוצאה.

ולמה לא לדעת עליו כלום? למה זה חשוב? כי הקשבתי למופע בכלא פולסום, ולאוספים: "אהבה", "רצח" ו"אלוהים" וחשבתי שהתאהבתי בג'וני קאש, אז מייד אמרתי לעצמי "אל תשכח להקפיד לא לדעת עליו כלום. שלא יקרה לך מה שקרה לך עם דוסטוייבסקי ו-וולט דיסני". ככה אמרתי לעצמי.

בני בשן בביצוע עברי ל-"Love's Been Good To Me" של ג'וני קאש

ואז יצאה הסדרה "אמריקן", והתאהבתי בו באמת. וכל-כך שמחתי שאני לא יודע עליו כלום. והרגשתי שבכל מקרה אי אפשר לדעת עליו יותר ממה שהשירים שלו אומרים לנפש, הרבה לפני שהם בכלל משתפים את התודעה במשהו כמו מילים, שלא לדבר על מידע ביוגרפי. ולא הרגשתי צורך להבין או לדעת, רק להצליח, אולי, הלוואי – להכיל משהו מזה. ואז, אחרי שיחה קצרה עם עצמי, המגמה החריפה, והחלטתי גם לא לפתוח את החוברות של הדיסקים. לא לדעת אפילו איפה זה הוקלט. וכמה זמן. ומי היו הנגנים. ובטח לא מי היה ג'וני.

כל מה שידעתי, זה שלראשונה בחיי הבוגרים, לא היה לי שום ספק מה לשים במערכת, בכל פעם שהיה לי רגע בו הייתי בקרבת המערכת. כל הברה שג'וני קאש שר בסדרה הזאת מכילה עולם ומלואו. הוא שר את הייאוש והתקווה שמסתתרים אי-שם בנפשו של כל אדם. ואני, לא מאמין על המזל הטוב שנפל בחלקי, שיש לי גם אוזניים, גם לב, גם רמקולים טובים, וגם זמן - הקשבתי, והפנמתי, והופנמתי, ואהבתי, וכאבתי, וריחמתי, והרגשתי כמו גרגר של חול למרגלות ההר, שכל מה שהוא רוצה זה שהרוח לא תיקח אותו משם.

ואז יצא הדיסק החמישי בסדרה. ואיך שהוא מתחיל, ג'וני שר אל השמיים בכלל ואל אלוהים בפרט: "מעולם לא חשבתי שאני צריך עזרה לפני, חשבתי שאני יכול להסתדר לבדי, אבל עכשיו אני יודע שאני כבר לא יכול לסבול את זה יותר, ובלב צנוע, על ברך כפופה, אני מתחנן בפניך לעזרה". ואם יש אלוהים, ואם יש שמיים, אני בטוח שהם שמעו. בעצם מאיפה אני בטוח? אני ממש לא בטוח. רק רוצה להאמין. ובזמן שאני רוצה להאמין, אני ממשיך להקשיב ולהקשיב ולהקשיב. ואני שומע הרבה יותר מהמילים והמוסיקה. או הרבה פחות.

בכל מקרה אני מרגיש על מה הוא מדבר הרבה לפני שאני מבין את המילים שהוא אומר. כמו שאיחלתי לעצמי. וזה כל-כך נעים שם, בתוך השירים שלו, שאני ממשיך ומקפיד לא לדעת עליו כלום.

ויוצא עליו סרט, וספר, וחברים מתחילים לספר לי עליו דברים, אבל לי אין זמן לקרוא, או לראות, או לפגוש חברים, כי אני עסוק בלהקשיב לו. ואני לא יודע איפה ג'וני קאש נולד, ואיך הוא חי, ובמה הוא האמין. וכמה אהבות היו לו, אם בכלל.

וילדים? היו לו? וחלומות שהתנפצו? ותחביבים? ואולי אפילו גם ג'וני קאש, כמו רבים וטובים אחרים, אם היה מופיע באיזה מדור הכרויות, היה מצהיר על עצמו שהוא אוהב ים, ריקודים וליהנות מהחיים. וכמובן רכיבה על טרקטורונים. אין לי מושג. אני יודע שג'וני קאש היה ועודנו חבר שלי ושל עוד מליוני נשמות שזכו להקשיב לו. אני יודע שלא היתה פעם אחת ששמתי את ג'וני קאש במערכת ולא הודיתי לעצמי על כך מן היסוד עד הטפחות ובחזרה.

בני בשן יופיע ב- 10/3 באוזןבר בתל אביב, ב-24/3 בצוללת הצהובה בירושלים, וב-16/4 בעשן הזמן, באר שבע.

מה השיר האהוב של ג'וני קאש עליכם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully