וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלילה: האם ישראל תזכה באוסקר?

הרגע הגדול הגיע: אחרי סוף שבוע של חגיגות "הערת שוליים" ינסה לעשות היסטוריה ולזכות באוסקר. ליאור אשכנזי: "זה נראה כאילו האירני לוקח"

רויטרס

(צילום: רויטרס, דודי כספי. עריכת וידאו: יותם בן דוד, קריינות: עינב שיף)

פחות מ-24 שעות לפני הרגע בו יצעדו על השטיח האדום מחוץ לתיאטרון קודאק שבשדרות הוליווד, חברי המשלחת הישראלית של "הערת שוליים" כבר מסיימים את כל הניקובים בכרטיסיית האירועים העמוסה שלהם. לאחר שיוסף סידר הגיע רגלית לסימפוזיון המועמדים בקטגוריית הסרט הזר בשבת בבוקר בבניין האקדמיה, שני כוכבי הסרט כיסו את הגזרה בחלק אחר של העיר. כולם דרוכים לקראת האירוע הגדול כאשר לקראת 4 בבוקר שעון ישראל נדע: האם סרט ישראלי יזכה סוף סוף באוסקר.

אבל יממה לפני כן, בשעות אחר הצהריים, נערך בסנטה מוניקה הנמצאת על חוף האוקיינוס השקט, טקס פרסי האינדי-ספיריט אותו הנחה השחקן היהודי סת' רוגן. מפאת המרחק הגיאוגרפי יוסף סידר שומר השבת לא נכח בטקס, ובהעדרו ייצגו שלמה בראבא וליאור אשכנזי את הסרט ונכחו באולם. הסרט הפסיד בקטגוריית התסריט ל"היורשים" של אלכסנדר פיין ואילו בקטגוריית הסרט הזר הטוב, שבה זכה "פרידה" האירני – "הערת שוליים" לא היה מועמד כלל, כמו גם יתר המועמדים לצידו בקטגוריה המקבילה באוסקר.

כשהוא עלה לקבל את הפרס על הבמה, במאי "פרידה" אסגר פרהאדי שוב הפגין מצב רוח משועשע לקול צחוק הקהל, כפי שהיה מוקדם יותר בסימפוזיון, ואמר כי "אין ספק שזהו אירוע לסרטים עצמאיים כיוון שהוא מעולם לא הוזמן לטקס נחשב שהתקיים על חוף ים". אמש, הוכרז סרטו גם כסרט הזר הטוב ביותר בטקס פרסי הסזאר בצרפת. המומנטום של אירן כפייבוריטית לקחת את האוסקר חזק מתמיד.

במהלך היום התראיין לעיתונות הזרה במאי הסרט הקנדי "מיסייה לאזאר", פיליפ פלרדו, והביע גם את תחושותיו שהפסלון בדרך לפרהאדי. "אם הייתי מצביע, הקול שלי היה הולך ל'פרידה'", הוא אמר, "זה לא רק הסרט הטוב ביותר, זה הסרט שהכי ראוי לזכות". הוא גם התייחס לנוכחות המצומצמת של האירני במהלך סוף השבוע ואמר כי הוא "מבין למה פרהאדי לא רוצה לדבר עם עיתונאים" ואז הוסיף כי "אני יכול לומר כל מיני דברים טיפשיים ולא יהיו לי בעיות אחר כך במדינה שלי. זה לא אותו דבר עבורו".

אסגר פרהאדי. Kevork Djansezian, GettyImages
הבמאי הקנדי מבין, ליאור אשכנזי חושב שהוא יהיה בסדר. אסגר פרהאדי, במאי "פרידה" האירני עם פרס האינדי-ספיריט/GettyImages, Kevork Djansezian

האירוע האחרון למעשה לקראת האוסקר הוא ארוחת ערב של חברת סוני קלאסיקס פיקצ'רס לכל המועמדים של הסרטים אותם הפיצה החברה, ביניהם גם "פרידה" האיראני. רגע לפני הספירה לאחור המכרעת אל האירוע החשוב מכל הלילה, עושה אשכנזי סיכום ביניים של שלל האירועים בהם נכחו ב-48 השעות הצפופות בהן הם שוהים בלוס אנג'לס. "הגעתי אתמול וישר נכנס לאירוע של האקדמיה", הוא מספר, "ומוקדם יותר היינו באינדי ספריטי, אחלה טקס, קולי, מגניב, מפוצץ באלכוהול".

לך כבר יש ניסיון בפסטיבלים בינלאומיים עם סרטייך הקודמים, זה לא משהו זר.

"תראה, באירועים כאלה פה עוד לא הייתי, זה די חדש לי כל מה שקורה עם האקדמיה. זה סוף שבוע ארוך שאתה מדלג מקוקטייל לסימפוזיון לעוד מסיבה. ממצים את הכל פה. פגשתי כבר את מריל סטריפ, מייקל מאן, בריאן קרנסטון".

קיבלת מהם תגובות על הסרט?

"כולם ראו פה את 'הערת שוליים', אבל תראה אתמול כשסידר הציג אותי, אנשים לא הכירו אותי. זה היה די מצחיק. הם חשבו שאני אחד המפיקים של הסרט ושאלו אותי 'איזה תפקיד לקחתי בהפקה' ואז כשאני אומר שאני שיחקתי בסרט, שאני הבן, כולם מגיבים במשהו כמו 'Oh my god, are you the son?' והם בשוק".

תגובות על הסרט מצד המשלחת האירנית יצא לך לקבל?

"הם לא ראו את הסרט, אבל הם בהחלט רוצים לגנוב ולראות אותו פה באל איי. אנחנו כבר יומיים איתם בכל אירוע והם תענוג, פשוט נורא כיף, כשאין תקשורת. גם קודם השחקנית האיראנית עברה לידי פה ואמרה לי שלום. זה הכל קשקוש וזה ניפוח תקשורתי שהוא קצת חרג מפרופורציות".

אתה מרגיש שיש על הבמאי האירני לחץ מבית לגבי אינטראקציה עם "הציונים"?

"לא יגידו לו שום דבר, אני מבטיח לך".

יוסף סידר, שלמה בראבא, ליאור אשכנזי. Valerie Macon, GettyImages
האם זה יהיה הלילה שלהם? אשכנזי, סידר ובראבא/GettyImages, Valerie Macon

בסופו של דבר, המשלחת הישראלית הענפה וזו האירנית המצומצמת שמרו על מרחק דיפלומטי אל מול המצלמות. נראה כי דווקא בשל העובדה ששני הסרטים מיוצגים על ידי אותה חברת הפצה, הרגישות בין שתי המדינות גרמה לנציגי סוני להפריד כוחות ולתת לכל משלחת להתנהל בפני עצמה ללא אינטראקציה ביניהן, מחשש לתקריות לא נעימות מול עיתונאים. כעת כל שנותר הוא לחכות למעטפה שתיפתח הלילה על במת האוסקר ולראות איך כל צד יגיב אם וכאשר השני יזכה. "כמו שזה נראה כרגע", מסכם אשכנזי, "זה נראה כמו הרגע של הסרט האירני. הוא זכה בסזאר, זכה באינדי ספיריט, כל מראה סימנים שהוא לוקח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully