וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיקון בחוק יסדיר השתתפות קטינים בריאליטי

5.3.2012 / 15:09

בכנסת לא מסתפקים באמנה בנושא שעליה חתמו הזכייניות בעבר. יו"ר הוועדה: הרגולטורים בונים מנגנונים כדי לצמצם נזקים, אבל משרדי הממשלה הרלוונטיים לא היו שותפים לניסוחה

הוועדה לזכויות הילד תקדם תיקון לחוק העסקת נוער, שיסדיר השתתפות של ילדים בתכניות ריאליטי, כך הוחלט היום (שני) בדיון בוועדה לזכויות הילד שעסק בסוגיה ביוזמת ח"כ יצחק הרצוג ממפגלת העבודה.

"התברר לנו שהתקנות של חוק העסקת נוער לא חלות על תוכניות ריאליטי, ולכן תבענו משר התמ"ת שמופקד על החוק להגיש בתוך חצי שנה הצעה לתקנה משלימה על מנת לכלול את תוכניות הריאליטי בחוק העסקת נוער, כך שיהיו כפופות לכל המגבלות", אומר יו"ר הוועדה ח"כ זבולון אורלב בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "כך בעתיד, תוכנית ריאליטי שתרצה להעסיק קטינים תצטרך אישור של הממונה על העסקת הנוער. המצב כיום הוא שלא כל התוכניות פונות לקבלת אישור, ומדובר בלקונה בחוק".

לטענת גורמים בוועדה, כל זכייניות הטלוויזיה הוזמנו לדיון היום, אולם רק רשת היו אלה ששלחו נציג - אילן דה פריס, סמנכ"ל התוכן של הזכיינית. דווקא המתחרה קשת, אשר נציגיה נעדרו מהדיון, היא המובילה כיום בתחום. קשת סיימה לפני כמה שבועות את שידור הריאליטי "בית הספר למוסיקה" בהשתתפות ילדים, וגרסה של "מאסטר שף ילדים" מופקת עבורה בימים אלה על ידי גיל הפקות. "אני בהחלט סבור שאי הופעתן של ערוץ 10 וקשת מלמדת על כך שהרייטינג כנראה חשוב להן יותר משמירה על שלומם ורווחתם של ילדים", אמר אורלב בנושא.

"השתתפות קטינים בריאליטי - מזיקה ופוגעת"

כיום פועלים הזכיינים לפי אמנה שנוסחה ברשות השנייה ובה כללים להשתתפות ילדים בתכניות ריאליטי. האמנה נוסחה לפני כשנה וחצי, אושרה במועצת הרשות לפני כשנה, ואומצה על ידי זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, ועל-ידי ערוץ 10. אך בכנסת, רואים את האמנה כלא-מספקת.

"האמנה שקובעת את התנאים של השתתפות ילדים בתוכניות היא אמנה שיזמה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, וכאשר החלו הדיונים בוועדה בכנסת האמנה הזו כבר הייתה בגרסת טיוטה", אומרת לוואלה! ברנז'ה סמנכ"ל הרשות השנייה, איילת מצגר. " הרשות רואה חשיבות גדולה בהסדרת נושא השתתפות ילדים בריאליטי והאמנה נוסחה על פי אמנות דומות בעולם כאשר מדובר בשילוב של מודלים של כמה מדינות באירופה. כל הזכייניות התחייבו בפנינו לפעול על פיה". הרשות הונחתה לפרסם את האמנה באתר האינטרנט שלה על מנת שהורים המבקשים לשלוח את ילדיהם לתוכניות ריאליטי יוכלו לעיין בה בטרם יקבלו החלטה.

"הרגולטורים בונים מנגנונים כדי לצמצם נזקים, אבל מסתבר שמשרדי הממשלה הרלוונטיים כמו משרדי המשפטים, התמ"ת, הרווחה והחינוך אשר מופקדים על חוק העסקת נוער כלל לא היו שותפים לניסוח האמנה הזו", אומר ח"כ אורלב. "גם אלה שהעבירו התייחסות, ההערות שלהם לא הוטמעו ולא נכנסו לאמנה. מבחינתנו מדובר בשלב זה באמנה חלקית בלבד". חברי הוועדה הנחו את הרשות השנייה להעביר את האמנה למספר גופים ממשלתיים שיעשו בה תיקונים ולהטמיע בה את הערותיהם.

לפי נתוני המועצה לשלום הילד, בשנת 2010 ניתנו 2,923 היתרים להעסקת ילדים בגילאי שנה עד חמש עשרה בפרסומות ובהופעות ציבוריות. רוב הילדים היו בגילאי 6-11, אולם 13% מהם ניתנו לילדים בגילאי 1-4. בנות (54%) קיבלו יותר היתרים מאשר בנים (46%) ורוב מוחלט של ההיתרים ניתנו לילדים המתגוררים באזור תל אביב והמרכז (83%).
"אני סבור שמלכתחילה אין מקום להשתתפות של ילדים בתוכניות ריאליטי", אומר אורלב. "הרי אין מחלוקת בין אנשי המקצוע בתחומים השונים שהשתתפות קטינים היא מזיקה ופוגעת ושהתוצאות השליליות של הדבר מתבררות לאחר שנים רבות. להורים שחושבים שטובת הילד שלהם זה להופיע בריאליטי אני אומר – אתם עושים שגיאה קשה".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "לצערנו לא זומנו לדיון. היינו שמחים להשתתף בדיון ולתרום לו, למרות שלא שידרנו מעולם תכנית ריאליטי בהשתתפות ילדים וגם אין בתכנון תכנית שכזו". תגובת קשת בנושא טרם התקבלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully