וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפלצת בפריז": במאי הסרט חושף את האמת על תעשיית האנימציה

8.3.2012 / 7:30

לאחר שעבד עם אנג'לינה ג'ולי, מרטין סקורסזה וג'רי סיינפלד, שב ביבו ברגרון לצרפת לעשות את "מפלצות בפריז". בראיון, הוא מסביר למה הוליווד לא אוהבת במאים עם אישיות

אם "חצות בפריז" ו"הוגו" השאירו אתכם עם תיאבון לעוד קצת נוסטלגיה לבירת צרפת, תוכלו להשביע אותו בסוף השבוע הקרוב. זאת הודות ל"מפלצת בפריז", סרט אנימציה העולה כאן לאקרנים, ומתרחש בעוד אחת מן התקופות היפות של עיר האורות – העשור הראשון של המאה הקודמת. הפעם, כמשתמע משמו, הוא עוסק בתפלצת מבהילה מן החוץ אך עדינה מבפנים, שרוקמת חברות נפלאה ובלתי סבירה עם זמרת קברטים מקומית.

הפרויקט הזה היה חלום ארוך שנים של הבמאי הצרפתי ביבו ברגרון, ולמענו הוא שב למולדתו לאחר גלות ארוכה בהוליווד. שם, עבד בשלל פרויקטים, ובין השאר ביים את הלהיט "תפוס ת'כריש", שהציג ברשימת המדבבים שלו שמות בסדר הגודל של אנג'לינה ג'ולי, וויל סמית, מרטין סקורסזה ורוברט דה-נירו, והיה שותף גם לעשיית "כוורת בסרט" של ג'רי סיינפלד.

בסופו של דבר, השהות בתוך אבק הכוכבים הזה הותירה אותו מתוסכל. "בהוליווד, לפחות בתעשיית האנימציה, הבמאי הוא לא באמת היוצר של הסרט", הוא אומר בראיון לוואלה! תרבות, המתקיים בפריז. "יותר נכון לומר, שהוא שכיר חרב שמפקד על צבא. הוא עובד בדרך כלל עם עוד במאי, מתחת למפיקים שקובעים הכל ומעל תסריטאים שבאים ומתחלפים, לעתים גם באמצע התהליך. במצב כזה, אתה במקרה הרע ביצועיסט ובמקרה הטוב יועץ, שיכול להגיד לאולפנים שכדאי לעשות כך וכדאי לעשות אחרת, אבל הם מי שיקבלו את ההחלטה אם הדבר הזה יהיה צבוע באדום והדבר ההוא יהיה צבוע בכחול".

אז אי אפשר להותיר איזושהי טביעת חותם אישית בסרטי אנימציה הוליוודית?

"אפשר, קצת. יש במאים של פיקסאר שעושים את זה, ואני חושב שפה ושם גם אני הבאתי דברים משל עצמי. למשל, בגלל שאני אוהב Pאנק והיפ-הופ, זה היה הסגנון המוזיקלי הרווח ב'תפוס ת'כריש'. אבל באופן עקרוני, זה בעייתי. בסרטי אנימציה הוליוודיים אתה צריך להגיע לציבור כמה שיותר רחב, והאישיות שלך עלולה לגרום לך לאבד חלק מן הקהל".

לא מפתיע לגלות כי הסרט מעמיד במרכזו מפלצת ומציג אותה בצורה חיובית. אחרי הכל, מאז "שרק" זו המגמה הנפוצה בעולם האנימציה, כפי שיעידו גם "גנוב על הירח" ו"מגה-מוח", למשל, שבהם הגיבור היה לא אחר מהאיש הרע. "אני מסכים שזו המגמה כרגע, ואני חושב שזה נובע מן ההתפתחויות בתפיסה של הקהל", אומר ברגרון. "היום, אנשים כבר לא מסתכלים על העולם בשחור ובלבן, אלא בדרך מתוחכמת יותר. הם יוצאים מנקודת הנחה שבכל גיבור יש משהו רע ובכל נבל לכאורה יש משהו טוב".

ונסה פאראדי. Pascal Le Segretain, GettyImages
"אופי חזק, חוש הומור וחוש מוזיקלי". ונסה פארדי/GettyImages, Pascal Le Segretain

בגרסאות הצרפתיות והאנגליות של הסרט, את דמות הזמרת שהמפלצת מתחברת איתה מדבבת ונסה פארדי (בארץ תדבב אותה אילנית גרשון). זו הפעם הראשונה שהמוזיקאית והשחקנית עושה תפקיד כזה, אבל ברגרון אומר שלא התלבטה רבות לפני שהסכימה. "הבאתי לה כמה שרטוטים שעשיתי לקראת הסרט, והיא ריפרפה בהם ואמרה 'או.קיי' אחרי שלוש דקות", הוא מספר. "זה שימח אותי, כי מלכתחילה חשבתי שוונסה צריכה לדבב את הדמות הזו. הייתי צריך מישהי שיש לה אופי חזק, חוש הומור וחוש מוזיקלי, ומי עונה להגדרות הללו אם לא ונסה?".

כפי שאתה יודע היטב, היום כמעט כל סרט אנימציה זוכה להמשכון. זה יהיה גם המקרה הפעם?

"כבר כתבתי תסריט לסרט כזה, אבל המימוש שלו תלוי בהצלחה הבינלאומית של 'מפלצת בפריז', אז אני עוד לא יודע אם זה יקרה. בינתיים, אני יושב ומפתח דברים אחרים בדרום צרפת, הרחק מהשיגעון הפריזאי".

"מפלצת בפריז": איפה ומתי רואים?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully