וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורון צברי: "ערוץ 1 משדר תכנים ברמה של מתנ"ס"

רוני אפרת

7.3.2012 / 9:21

ערב הקרנת "המדריך למהפכה" בטלוויזיה, הבמאי דורון צברי מודה שהמצב גרוע מאי פעם: "לא חושב שמישהו מאמין שיש תמורה לאגרה". ראיון

כמעט שנה אחרי שהמהפכה שלו הגיע לקולנוע, דורון צברי מיואש. ההמונים לא צעדו לאקרנים כדי לצפות ב"מדריך למהפכה", הסרט המצוין שלו ושל אורי ענבר שתיעד את מאבקו למען רפורמה ברשות השידור. הסרט אמנם נוחל הצלחה בהקרנות קטנות, בסינמטקים ובהזמנות הדי.וי.די, אבל קשה לומר שצברי מסתכל אחורה ורואה מאחוריו ציבור שמחכה לפקודתו. יתרה מזו – רשות השידור, לדבריו, נמצאת במצב גרוע בהרבה מאז יצא לדרך לאותה מהפכה, במסגרתה הביא להדחת יושב ראש הרשות, ג'ו בראל ולעמדת זינוק מצוינת להעברת חוק רשות שידור חדש ומשופר.

"המצב גרוע מאי פעם", אומר צברי בראיון לקראת הקרנת הבכורה של הסרט בערוץ yes דוקו. ובערוץ yes 3. "השליטה הפוליטית חזקה. כדאי להיזכר בעובדות: ראש הממשלה הוא השר הממונה על רשות השידור, חלק גדול מהוועד המנהל, כולל היו"ר, הם אנשיו. אני לא מאמין ברפורמה, אין לה משמעות, הבעיה הגדולה היא המינויים הפוליטיים. את המשרות תופסים אנשים שהכישורים שלהם פחות חשובים מאשר נטייתם הפוליטית".

"ראש הממשלה הוא תפקיד מספיק חשוב, אחראי ומלחיץ", מוסיף צברי. "למה חשוב לביבי להיות גם השר הממונה גם על רשות השידור? בוודאי שחשוב. הוא רוצה שליטה גם על המסך. יש לו גם עיתון וגם ערוץ טלוויזיה – ערוץ שידורי ראש הממשלה. לא בכדי לא תמצאי בו ביקורת אמיתית על הממשלה, סאטירה. למה לא היה בראשות השידור 'ארץ נהדרת'? הם לא יכולים להרשות לעצמם דבר כזה".

וישנו גם המסמר האחרון, העיתונאים: "חוט השדרה של הרשות היה תמיד בקרב העיתונאים שהתנגדו לממשלה ועמדו על שלהם – חלק גדול מהאנשים האלה עזב", אומר צברי. "אני לא חושב שמישהו מאמין שיש תמורה לאגרת הטלוויזיה. הערוץ הראשון משדר תכנים ברמה של מתנ"ס".

וישנו גם צברי האיש, הבמאי שזכה בפרסים על יצירות כמו "בית שאן סרט מלחמה" מצד אחד ו"מחוברות" ו"מחוברים" מצד שני, יצירות שהפכו אותו למעין גורו-דוקו מקומי, מה שכמובן מעורר שאלות – לאן נעלם הקהל שהיה אמור להתייצב לראות את "המדריך למהפכה"? וכמובן, ברוח ימים אלו – איפה הכסף? "לא היו לי ציפיות להרוויח כסף", הוא אומר. "ציפיתי שכל מי שיראה את הסרט יבין את התמונה. בסופו של דבר, אנשים יתקוממו והפתטיות הזו תיפסק".

עם זאת, את מסע ההקרנות המסחריות ברחבי הארץ הוא זוכר לטובה, ולא מתחרט על ההחלטה להקרינו על מסך גדול ולא מלכתחילה על מרקעי הטלוויזיה. "זה היה מסע מרתק", הוא מספר, "אתה אף פעם לא יודע לאן סרט יגיע, פגשתי אנשים מאד מעניינים בדרך, חרשתי את הארץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מסע מרתק". אורי ענבר וצברי ב"המריך למהפכה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בימים אלה צברי מפתח תוכנית שאין ביכולתו להרחיב לגביה, הנמצאת בשלבי תחקיר וראיונות. "אי אפשר להרוויח כסף מדוקומנטציה", אומר צברי, שעשה בקיץ את הריאליטי "שלוש" עבור הזכיינית קשת. "אי אפשר בכלל להרוויח מאמנות, ולא משנה אם זו מוזיקה, ספרות או קולנוע. אפשר לספור על יד אחת את האנשים שבאמת מתפרנסים מזה. אמנים חייבים לחיות חיים צנועים, מי שחושב על כסף גדול שלא יעשה אמנות".

"מחוברים", למשל, לא היתה אמנות?

"אני לא מתגעגע לזה. אני מתגעגע רק למה שעוד לא עשיתי. תמיד אעדיף לעשות קולנוע, אבל אני נפעם בכל פעם מחדש מכל מה שקורה בטלוויזיה. הקולנוע במשבר, הוליווד במשבר, בעוד הטלוויזיה בתור זהב עולמי".

לסיום, מה כאב לך בהענקת פרס ישראל ליעקב אחימאיר?

"שום דבר שקשור לאחימאיר, חלילה. אורי אבנרי הוא זקן השבט בעיני, מהאבות המייסדים של העיתונות הישראלית, רציתי לדבר בשבחו שלו ולא בגנותו של אחימאיר".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "צר לנו על כי דורון צברי בוחר להכפיש את אנשי התוכן המצוינים ברשות השידור שעושים עבודה מקצועית ונאמנה. הנהלת רשות השידור והמוסדות נחושים ליישם את המלצות דו"ח מבקר המדינה החמור בתולדות רשות השידור, לעמוד בדרישות החוק להפקות מקור חיצוניות ולהשקיע בתוכן".

הסרט "המדריך למהפכה" ישודר הערב, 7 במרץ, בערוץ yes דוקו ובערוץ yes 3 HD, בשעה 22:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully