וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

א.ב יהושע: "השואה היא כישלון שלנו"

רוני אפרת

18.3.2012 / 11:41

הסופר צוטט בכנס חינוך בו טען כי השואה היא תוצאה של הבחירה בחיי הגולה: "נתנו את עצמנו באופן בלתי מוסרי, ויתרנו על זכות ההגנה העצמית", הוא אומר לוואלה! תרבות

במסגרת פאנל "שישי אסטרטגי", שהתקיים ב"קתדרה" בהרצליה בסוף השבוע, גרס הסופר חתן פרס ישראל, א. ב. יהושע, אמירות חמורות בגנות העם היהודי בגולה, וכנגד הירידה מן הארץ. בדברים שצוטטו בהרחבה אמר כי "השואה היא כישלון של העם היהודי". "מעולם לא שמעתי את היהודים מנתחים את השואה ככישלון של העם היהודי, שלא צפה אותה, שלא יכול היה להבין אותה, שבמשך 2,000 שנה, למרות כל הנורות האדומות שדלקו כל הדרך בהיסטוריה, לא הבין מה מצפה לו ולא התכונן", אמר יהושע. "וצריך לומר, ראשית כל אנחנו נכשלנו. במשך חמש שנים הושמד שליש מהעם וזה לא בגלל אידיאולוגיה, לא בגלל דת, לא בגלל כלכלה או טריטוריה"

"אלו דעותיי מזה 30 שנה", אומר יהושע בשיחה עם וואלה! תרבות. "הוויית הגולה נגמרה בחורבן איום ונורא", אומר, "הדבקות שלנו בגולה, שהתחילה אחרי גלות בבל, הביאה לכשלון עמוק . לא גורשנו מהארץ. העם היהודי בחר לחיות בגולה, במצב שבו אין לנו שום שליטה על חיינו ועל בטחוננו – נתנו את עצמנו באופן בלתי מוסרי, ויתרנו על זכות ההגנה עצמית".

יהושע קושר קשר ישיר בין זוועות מלחמת העולם השנייה, ובין ההגליה מרצון שעוללנו לנו לארוך השנים. "השואה היא סיכום של הוויית הגולה, המכה הסופית", קובע, "לאורך כל הדרך קבלנו מכות, לציונות הצטרפו רק מעטים שבמעטים. עם זאת, נקודת המפנה היא לא השואה, היא היתה לפני 2500 שנה עם תחילת הגלותיות, אלה רק התוצאות. לא היו פרעות? אינקוויזיציה? מסעות צלב? סוג כזה של קיום הוא מסוכן. הזהות הזו, שמורכבת מדת ולאומיות, אפשרה את זה".

"הישראליות נותנת טריטוריה של חברה, כלכלה, אחריות טוטאלית", אומר, "ולא יהודיות שמתעופפת ממקום למקום ומתיישבת על רקמת חיים של עם אחר. אנטישמיות היא תופעת קבע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully