וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אינסטינקט בסיסי": 20 שנה לסצינת שיכול הרגליים המפורסמת בהיסטוריה

20.3.2012 / 10:50

קרן מור, "סיינפלד" ו"משפחת סימפסון" – כל אלה הצדיעו לסצינת החקירה של שרון סטון ב"אינסטינקט בסיסי". 20 שנה בדיוק לאחר מכן, בואו להיזכר בכל הפארודיות

כמו אבן מתגלגלת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיום שרון סטון היא כוכבת עבר, "אינסטינקט בסיסי" נחשב מותחן אירוטי זניח שלא ירגש אפילו ילדים, ובלונדיניות שחושפות כי שכחו את התחתונים בבית הן במקרה הטוב הקטגוריה הכי משעממת באתרי אינטרנט. אבל לפני 20 שנה, שלושת הדברים הללו יחד השתלבו כדי ליצור רגע קולנועי שכל העולם דיבר עליו, במובן האמיתי והמילולי ביותר של המילה. הסצינה המפורסמת מתוך הסרט, שבה כמה בלשים (ובהם וויין נייט ומייקל דאגלס) חוקרים את הסופרת-רוצחת ומוצאים עצמם מהופנטים בידיה או נכון יותר ברגליה, הסעירה אז אנשים כמו שרק תוכניות ריאליטי מסוגלות לעשות זאת היום. כתוצאה מזאת, היתה בעצם לאחת מנקודות הציון התרבותיות הבולטות של התקופה.

כולם ידעו במה מדובר, ולכן היה קל להשתמש בסצינה הזו לצרכים שונים ומשונים. בעיקרון, כל מה שהיה צריך זה חדר חקירות, מתשאלים מיוזעים, ומישהי או אפילו מישהו שמשכלים רגליים. מכאן והלאה, אפשר היה להלביש את המופע של סטון על כל דבר. כיום, הקטע הקולנועי הזה נראה לא רק חבוט אלא גם פרווה לגמרי, אבל בעיני היוצרים של שנות התשעים, הוא להט כמו החמאה של מרלון ברנדו ב"הטנגו האחרון בפריז".

היום (שלישי) מציינים 20 שנה בדיוק לצאת "אינסטינקט בסיסי" לאקרנים, וזו הזדמנות להיזכר במחוות הטובות ביותר לקטע המפורסם בתוכו. הדבר גם מאפשר להיזכר מעט במבוכה מה חירמן אותנו פעם, ולא פחות מביך מכך – מה הצחיק אותנו אז.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מת לצחוק/שלום לך, דניז ריצ'רדס

בתור התחלה, הסצנה האגדית אוזכרה בשני סרטי פארודיות שנעשו שנה לאחריה – "לרקוד עם לוחמים" של צ'רלי שין ו"מת לצחוק" של אחיו הבוגר אמיליו אסטבז, מהתלות ניינטיז טיפוסיות עם תרגומים עבריים טיפוסיים. מבין שתי המחוות, בלטה בעיקר זו של האח הבוגר, שצחקה על הקטע הזה בצורה שהשכילה לחשוף את המניפולטיביות הנלוזה שלו ושל ז'אנר המותחן האירוטי בכלל.

טקס פרסי הקולנוע של MTV/פרודיית "משפחת בריידי"

כחלק מן הניסיון למצב את עצמו כאלטרנטיבה לאוסקר, טקס פרסי הקולנוע של MTV נהג להציג פארודיות שובבות על סרטים, וב-1993 מובן שבחר ב"אינסטינקט בסיסי" כחומר הגלם שלו. כדי להדגיש את הממזריות, שילב בין מה שהיתה אז הסצינה ההוליוודית הבוטה של השנה למה שנחשב לסמל השמרנות והמתקתקות האמריקאית – הסדרה הנושנה והחסודה "משפחת בריידי". הפעם, אם המשפחה המסורה הפכה לבלונדינית הפתיינית, והגברים לוטשי העיניים היו לא אחרים מאשר שלושת ילדיה הזכים. אם כל זה לא מספיק, את כל הארבעה גילמו כוכבי הסדרה המקוריים, ובכך ניתצו סופית את מקדש הפוריטניות הלאומי. כפי שאפשר לשמוע בתיעוד של הקטע, התגובות לכך באולם היו נרעשות.

"משפחת סימפסון"

המשפחה הצהבהבה הצדיעה כמעט לכל נקודת ציון קולנועית, ולכן זה היה ברור כי תגיע ל"אינסטינקט בסיסי". זה קרה בסופו של דבר ב-1995, בחלק השני של הפרק הכפול והמופתי "מי ירה במיסטר ברנז". הפעם, הסצינה עברה היפוך מגדרי, שכן שיכול הרגליים נעשה בידי גבר – ווילי הגנן. משמעות נוספת של הבחירה הזו היתה כי החצאית הלבנה הדקיקה הוחלפה בחצאית סקוטית. חשוב מכך, כיוון שבמקרה זה המפשעה היתה שייכת לגבר שעיר ומיוזע, השוטרים לא מיקדו בה את מבטם אלא דווקא סובבו את הראש בגועל בשעת המעשה.

רוצה ביס, מיקי?

עד היום, עולם התקשורת הישראלי בדרך כלל לא מצטיין במחוות להוליווד - מישהו זוכר ציטטה מקומית מוצלחת ל"אווטאר", "ברבור שחור" או "הארטיסט", למשל? עם זאת, "אינסטינקט בסיסי" היה כה עסיסי, שאפילו כאן ידעו מה לעשות איתו. קודם כל, באמצע הניינטיז עלתה הפרסומת האגדית מבית היוצר של ראובני-פרידן לשלגון מגנום, והיא הציבה לסצינה המפורסמת חיקוי מוצלח ברמה בינלאומית. הודות לסטיילינג של ליאת נשרי, מילי אביטל היתה סקסית לא פחות מסטון, צחי נוי שמנמן ומיוזע לא פחות מוויין נייט ואריק בן-זינו עוד יותר חתיך מאשר מייקל דאגלס. כתוצאה מכל זה, "רוצה ביס, מיקי?" הפך למטבע לשון מוביל באותה תקופה, וגם היום זה סלוגן שאומר משהו לכל מי שליקק שלגונים בשנות התשעים.

החמישייה הקאמרית/דו יו וואנט א סיגרט, ניק?

המורשת הישראלית של "אינסטינקט בסיסי" לא הוגבלה לפרסומות, אלא הגיעה גם לסאטירה הטלוויזיונית. זה קרה כיוון שב-1997 העלה ערוץ 1 את "קו 300" של האחים ברבש, ומפני שלא היו רגילים כאן ליצירות המבוססות על סיפורים היסטוריים, הפרומואים שלה העלו גיחוך. "החמישייה הקאמרית" הגיבה לכך בסדרת קדימונים היתוליים לסדרות פיקטיביות על אירועים לאומיים אחרים – למשל הסזון. סיפור על מצוד המשטרה הבריטית אחר לוחמי מחתרת מחייב כמובן סצינת חקירה, ולכן היה זה רק טבעי להכניס לכאן פארודיה על הרגע הקולנועי המפורסם מסוג זה. הפעם, עם גאולה כהן בתור הנחקרת שמשתמשת בסקסואליות שלה כדי לתמרן את החוקרים, מה שאיפשר לקרן מור להציג את הצד האירוטי של הלח"י.

סיינפלד/סגירת המעגל של ניומן

כדי לסגור את המעגל, אחת מן המחוות האחרונות עד כה לסצינה נעשתה בהשתתפות אחד מכוכביה המקוריים – וויין נייט. בזמנו, הפרצוף שלו זוהה בעיקר עם דמות הבלש עב הבשר ב"אינסטינקט בסיסי", אך בהמשך העשור הוא כבר נהיה מזוהה עם ניומן, הדוור התאוותן ב"סיינפלד" ואויבו העיקרי של ג'רי. בפרק "The Package" מ-1996, הדמות הנתעבת ניסתה לנצל את כוחה בשירות הדואר כדי להפיל סוף כל סוף את הנמסיס שלה, והעימות ביניהם איפשר לנייט לחזור לרגע הקולנועי הגדול בחייו, בלי פישוק רגליים אבל עם הרבה זיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully