וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות סערת "האח הגדול": קשת מקימה ועדה לאתיקה בטלוויזיה

28.3.2012 / 19:07

ארבעה ימים לפני גמר "האח הגדול", הודיע מנכ"ל קשת כי הזכיינית תקים ועדת מומחים לגיבוש כללים אתים-רפואיים בתוכניות הזכיינית. נתוני שיא ל"האח הגדול 4"

זכיינית ערוץ 2 קשת מציגה הערב (רביעי) את תשובתה לפרשת הכדורים הפסיכיאטריים הנבדקת בימים אלה על ידי משרד הבריאות והרשויות המפקחות של השידורים, הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין. הזכיינית הודיעה כי בכוונתה להקים ועדה פנימית, שתבחן סוגיות אתיות רפואיות בתוכניות הטלוויזיה אותן היא משדרת. הזכיינית הודיעה גם כי בכוונתה לגבש מודל אתי-רפואי בתחום בריאת הנפש ולפעול על פיו בהפקותיה. גמר "האח הגדול" ייערך ביום שני, 2 באפריל ויועבר בשידור חי ממתחם הבית בנווה אילן.

מנכ"ל קשת, אבי ניר, פנה לד"ר גיל סיגל, ד"ר לרפואה וד"ר למשפטים וראש המרכז למשפט רפואי, ביו-אתיקה ומדיניות בריאות בקריה האקדמית אונו על מנת שיעמוד בראש צוות שיגבש קוד-אתי רפואי לתכניות הזכיינית. לגיבוש המתווה יהיה שותף גם ד"ר יובל קרניאל, מומחה לתקשורת ואתיקה מקצועית, אשר שימש עד לאחרונה כיו"ר ועדת האתיקה של רשות השידור. בצוות שיגבש עבור קשת את המודל האתי יהיה חבר גם פרופ' משה קוטלר, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש.

"יחד עם ההתקדמות של העשייה הטלוויזיונית, אנו בקשת מחויבים גם לבחינה עצמית ולאבולוציה של החשיבה האתית", מסר מנכ"ל הזכיינית אבי ניר. "זוהי עבודה שצריכה להיעשות על ידי מומחים חיצוניים לתחום, אבל פירותיה של עבודה זו ייושמו על ידינו ללא פשרות ובאותה נחישות שבה אנו מקפידים לפעול".

כזכור, על פי תחקיר ידיעות אחרונות, שישה מתמודדים, בהם סער שיינפיין, טוענים שקיבלו כדורים פסיכיאטריים בזמן שהייתם בבית האח הגדול וכאשר היו תחת השפעתם הם התבקשו על ידי ההפקה להתנהג בדרכים מסוימות. בזכיינית מכחישים את הדברים בתוקף וטוענים כי לגורמי הבריאות המלווים את ההפקה ניתנת אוטונומיה מוחלטת בפעילותם, וכי אין קשר בין התוכן הטלוויזיוני לבין הטיפולים הרפואיים אותם הם עוברים. בימים אלה מנהל מפיק התוכנית, אלעד קופרמן מחברת "קופרמן הפקות", מאבק משפטי מול שיינפיין, ראשון המרואיינים בשרשרת הפרסומים בידיעות אשר תבע את הזכיינית שהגישה תביעה נגדית, ובמקביל מנהלים נגד העיתון מערכה גם בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות.

נוסף על הוועדה הפנימית שמקימה קשת, בחינה של סוגיות אתיות ורפואיות בהפקות ריאליטי מקיימות גם הרשויות הרגולטיוריות. הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו הזמינה חוות דעת מהלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל לגבי טענותיו של שיינפיין והיא תפעל לפי המלצותיה, ובמועצת הכבלים והלוויין מקדמים גיבוש קוד אתי לצילומי הפקות ריאליטי. זאת נוסף על בדיקה שעורך בנושא משרד הבריאות.
בזכיינית פירטו את האופן שבו מוענק למשתתפי התכנית טיפול רפואי. בשלב המיונים, מוסרים בהפקת התכנית, מתקיימת בדיקת רקע רפואית ונפשית של המועמדים. במהלך צילומי העונה מקבלים המתמודדים טיפול רפואי שוטף הכולל יציאה של משתתפים מהבית לטיפולים רפואיים נדרשים, ליווי פסיכולוגי צמוד, ובהתאם להמלצת פסיכולוג פגישה עם פסיכיאטר. שבועיים לאחר תום צילומי התכנית, נערכות למתמודדים פגישות עם פסיכולוג אשר עושה הערכה של הצורך בהמשך טיפול.

מקשת נמסר כי "קשת פועלת על פי אמות מוקפדות בכל הנוגע לרווחת המשתתפים בתכניותיה. כך גם במסגרת הפקת תכנית "האח הגדול" פעלה ההפקה בהתאם לסטנדרטים הנדרשים והנהוגים בלמעלה מ-40 המדינות בעולם בהן מופקת התכנית, ודאגה לליווי רפואי כללי ופסיכיאטרי/פסיכולוגי לכל המשתתפים. במסגרת הפקת 'האח הגדול' כמו בתכניות נוספות וכפי שנהוג בעולם, יש לגורם הרפואי המטפל אוטונומיה מקצועית מלאה בכל הקשור לטיפול במשתתפים".

"האח הגדול 4 - התוכנית הנצפית בתולדות הטלוויזיה"

במקביל, שחררה קשת נתוני צפייה מרשימים של העונה הרביעית של "האח הגדול", מהם עולה כי מדובר בתוכנית הנצפית ביותר בטלוויזיה הישראלית מאז החלו למדוד נתוני צפייה. ממוצע הרייטינג של התוכנית עומד על למעלה מ-40% עם עלייה של 18% מהעונה הקודמת.

בנוסף, עולה כי התוכנית מובילה בכל סוגי האוכלוסיות על פי פילוח גילאים, כמו גם כי 52% מהאוכלוסיה הלא משכילה צופה בה, לעומת 48% מהאוכלוסיה המשכילה. התוכנית נהנית מנתח צפייה של 1 מכל 2 משקי בית בקרב משקי הבית היהודיים וכי בערבי הצפייה ב"האח הגדול" עולה נתח הצפייה בטלוויזיה באופן כללי.

גם בפעילות הרשת חווה "האח הגדול" הצלחה גדולה, כשעמוד הפייסבוק של התוכנית נחשב לבעל נתוני ההתקשרות הגבוהים ביותר, עם 229,000 חברים נכון לעכשיו, מהם למעלה מ-100,000 הצטרפו בעונה הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully