וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם דניאל מילר מקים הלייבל מיוט

3.4.2012 / 12:04

גם אחרי שגילה את דפש מוד, ניק קייב והמוזיקה האלקטרונית, דניאל מילר מהלייבל Mute מצליח לשלב בין המסחרי לקיצוני. ראיון לקראת בואו לישראל

ברשימת מאה האנשים המשפיעים ביותר בכל הזמנים על תעשיית המוזיקה, אין ספק כי לדניאל מילר מגיע איזכור במיקום גבוה. כמוזיקאי עצמאי שפועל תחת הכינוי The Normal הוא אחראי למוזיקה אלקטרונית תעשייתית שהיתה כל דבר מלבד נורמלית כשיצאה לאור בסוף שנות ה-70. ההתעניינות הגדולה בחומרים אלה שלו הולידה את חברת התקליטים העצמאית פורצת הדרך Mute שהקים מילר במו ידיו - חברה אשר לימים תהיה האחראית לגילוי וטיפוח אמנים בסדר גודל ענק דוגמת דפש מוד, מובי או ניק קייב ותזכה למעמד פולחן.

מילר ידוע באמונתו הדתית בכוחה וחשיבותה של מוזיקה אלקטרונית על פני קונבנציונלית, והלייבל שהקים הוא ראי מרתק לסקרנותו המוזיקלית כלפי כל מה שנסיוני, נועז ומשונה. לכבוד הגעתו ארצה לשתי הופעות תקלוט במועדון המקסים, הרמתי טלפון ביד רועדת לפטפט עם אחד האנשים הדעתניים והמרתקים ביותר בתעשיית המוזיקה כיום.

שמעתי אותך מתרעם לא פעם בראיונות אחרים על הבנאליות של הPאנק אבל בעצם אתה בעצמך התחלת כמופע חימום לכמה מההרכבים החשובים ביותר לז'אנר, למה זה?

"כפי שאני רואה את זה חשוב להפריד את האידיאולוגיה של ה-Pאנק ממוזיקת Pאנק רוק. הרכבים כמו סקס פיסטולז או הקלאש שהגישו שירי מחאה רועשים וכביכול קיצוניים, היו בעצם להקות של חברות תקליטים גדולות ומבחינה מוזיקלית לא שברו את הקונספציה של מבנה שיר קונבנציונלי. יש לי המון הערכה ללהקות האלה ואחרות מאותה תקופה, שאבתי המון השראה מהאנרגיה וההגשה שלהם אבל לא מהמוזיקה שלהם בהכרח".

"אני חושב שמוזיקה אלקטרונית הוכיחה במהלך עשרים השנים האחרונות כי היא הרבה יותר Pאנק מרוק", אומר מילר על אידאולוגיית ה-Pאנק שהיתה למוזיקה האלקטרונית. "בזמן שהקלאש ניסו לחלוב כמה שיותר כסף מהתאגידים שניהלו אותם, מוזיקה אלקטרונית פעלה בזכות מפיקים עצמאיים שיצרו, הדפיסו והפיצו בעצמם את המוזיקה שלהם וזה קורה היום אפילו יותר מאז. בזמן שאנחנו יכולנו להרשות לעצמנו רק כלים מוזיקליים בודדים, היום כל מי שיש לו מחשב ביתי יכול להפיק ולהפיץ מוזיקה בקלות רבה יותר. היא לא בהכרח טובה יותר או איכותית יותר, אך בהחלט ברמת סאונד גבוהה יותר. להפיק מוזיקה טובה עדיין קשה ומאתגר ליצור בדיוק כמו אז".

קטלוג המוזיקה של מיוט הינו מוערך ואהוד לא רק בזכות מוזיקה ניסיונית או קיצונית, אלא גם ובעיקר בזכות להיטים גדולים ממצעדי הפזמונים, כיצד אתה רואה את הפופולרי והניסיוני מתקיימים יחדיו? האם זה משהו שקבעת כמטרה בלייבל?

"אני לא חושב שאי פעם היתה לי תכנית מוגדרת ללייבל. הדבר היחידי שהצבנו לעצמנו הוא למצוא אמנים ומוזיקה מעניינים שנרצה להוציא החוצה. אני מאוד אוהב פופ ואין שום דבר רע בזה. כילד שגדל בשנות ה-60 זכיתי להספיק לצפות באלביס ולראות את הביטלס פורצים לתודעה בזמן אמת, היו אלה שנות הזהב של הפופ ותקופה מדהימה מבחינה מוזיקלית. אני חושב שכשיש לך שיר באמת טוב יש לך את האפשרות ללכת רחוק וקיצוני יותר עם העיבוד. זה לא באמת אתגר לבצע שיר טוב על גיטרה אקוסטית וזה ממש לא מה שאנחנו עוסקים בו במיוט".

כבעל לייבל גדול כבר 30 שנה התמודדת עם שינויים רבים בתעשיית המוזיקה

"אין ספק כי הייצור והפצת מוזיקה השתנו לחלוטין בעשורים האחרונים אבל לא בהכרח לרעה. אם פעם היינו צריכים לשלם הון אנושי וכספי ענק כדי להפיק קליפים לטעמו של עורך MTV היום בתקציב דל יותר אנחנו יכולים להפיק דברים עם פחות פשרות יצירתיות מאחר והקשר שלנו עם קהל הצרכנים קרוב יותר. האתגר הכי גדול שעומד מול כל לייבל כיום הוא לאו דווקא מציאת להקה לוהטת או להיט גדול אלא היכולת לדעת כיצד להגיע לקהל היעד הפוטנציאלי שלה".

ומה בנוגע לשיתוף קבצים והורדות פיראטיות?

"לי זה נראה מאוד לא הוגן שמשתמשי מחשב משלמים לספק אינטרנט, חברת חשמל, ולכל גורם אחר חוץ מהאמנים שאחראים על המוזיקה שהם מורידים. ברור לי כי זה מביא לחשיפה אדירה ושזה עוזר מאוד לקידום, זה אפילו הוגן מבחינתי שאדם יוכל להקשיב לאלבום לפני שיחליט לקנות אותו אבל חבל שזה המצב. אני חושב שזה פתטי לנסות לסגור תוכנות שיתוף או אתרים פיראטיים, זה קרב אבוד מראש. כרגע אני מאוד מאמין בשירותי סטרימינג דוגמת Spotify ואני משתדל להיות אופטימי".

כיום 30 שנה מאז שהנחת את היסודות למהפכת המוזיקה האלקטרונית נדמה כי הצלילים המהפכניים כבר שגורים עמוק בזרם המרכזי ויותר מכך אף זוכים כעת להקשרים נוסטלגים, האם מוזיקה אלקטרונית עוד יכולה לעסוק בעתיד?

"כשהקלטתי את 'Warm Leatherette' (התקליט הראשון שהוציא תחת הכינוי The Normal - י.א) הושפעתי מאוד מ'קראש' של ג'יי.ג'י באלארד. מעולם לא הייתי מעריץ גדול של ספרות מדע בדיוני, אבל הספר הזה נגע בי כי הוא עסק בעתיד הקרוב הנראה לעין. מדובר בסיפור כל כך מופרך ומופרע אך אפשרי באותה מידה שזה כבש אותי. בעיני זו הדרך הנכונה להתייחס למוזיקה אלקטרונית ותפקידה באמנות כיום".


מילר יופיע בליל חמישי הקרוב במועדון המקסים במסגרת ליין המסיבות "Our Darkness" בו יציג את מרכולתו המוזיקלית הנוסטלגית ולמחרת באותו מקום במסגרת ליין הפטיש בו יציע לבליינים סט טכנו עדכני.

האם תלכו לשמוע את דניאל מילר? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully