וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל מיפ 2012: עודד מנשה מפתח פורמטים

ארנון בן דרור, קאן

2.4.2012 / 18:35

עודד מנשה מקדם שני שעשועונים מבין העשרות שמסמלים את העוצמה שלהם בפסטיבל מיפ השנה. מאידך, המפיק אסף גיל מעיד כי שוק הטלוויזיה נחלש. מיוחד מקאן

ביומיים האחרונים ניתן להבחין בפרצוף ישראלי מוכר, המסתובב בין ביתני החברות בפסטיבל מיפ ומבלה בפגישות בביתן של דורי מדיה דרסט. זהו עודד מנשה - מנחה טלוויזיה בימים כתיקונם ומפתח פורמטים בהווה ובעתיד - כך לפחות הוא רוצה לקוות. מנשה בחר לטוס השנה ליריד על מנת לסייע במכירת שני הפורמטים שפיתח ומוצגים בו לראשונה: הראשון הוא "סמארט-פייס", שנמכר דרך דורי מדיה ו"פוקר טריוויה" שנמכר בביתן של קשת, שהחלה למכור פורמטים ישירות לחו"ל לפני שידורם בארץ.

ואמנם, נדמה כי מנשה נפל על שנה נכונה להציג בה את פירותיו. ידיהם הקמוצות של החברות השונות שהגיעו השנה לפסטיבל - המשבר הכלכלי עדיין משפיע רבות על השוק - מעדיפות פורמטים זולים להפקה ובטוחים באופן יחסי והשעשועונים עונים על שני הקריטריונים האלה. חברת "דורי מדיה" הצליחה הערב, ביומו השני של הפסטיבל, לסגור עסקה עם רשת הולנדית גדולה, שכוללת את מכירת האופציות לכל שלושת השעשועונים החדשים שהביאה עמה ליריד גם יחד: "סמארט-פייס" של מנשה, "טעות במספר" ו"משאבת הכסף", שתעלה בחודשים הקרובים ברשת.

"עד היום הנחיתי תוכניות, גם לילדים וגם למבוגרים בשנים האחרונות, וזה נחמד, אבל את זה כבר עשיתי. עכשיו אני מנסה להיכנס לתחום הזה, ויש בזה משהו אחר לגמרי. זה משהו שאני מרגיש ששייך לי, שאני יצרתי, בניגוד לעבר", אומר מנשה, שמדבר בהתלהבות ממכרת על הפורמטים שפיתח. "סמראט-פייס" הוא שעשועון רחוב בו למתמודדים עצמם אסור לענות על השאלה שהם נשאלים, אלא לבחור מישהו מהרחוב שיענה עליה. "פוקר טריוויה" הוא שעשועון ידע כללי המבוסס על משחק הפוקר – כלומר שהמנצח בשני השעשועונים הללו הוא לאו דווקא מי שידע הכי הרבה. "בשניהם לא צריך ידע", מסביר מנשה, אלא חוכמת רחוב, וזה היופי שבהם. אני הכרתי הרבה אנשים בחיי שאין להם בכלל ידע כללי, אבל הצליחו בזכות חוכמה אחרת". את הפיילוט לקשת הפיקה החברה עצמה, אך את הפיילוט ל"דורי מדיה", הפיק מנשה בעצמו, והעביר לחברה כמוצר סופי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
7 מדינות. "לעוף על המיליון"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההתעניינות באותם פורמטים זולים ופשוטים להפקה לא פסחה גם על שאר החברות הישראליות, לאחר שאתמול נמכרו האופציות של השעשועון של "ארמוזה הפקות", "אנחנו מאמינים בך", לשלוש רשתות שונות. זאת ועוד, נמשכת ההתעניינות הרבה בשעשועון המוביל של ארמוזה, "לעוף על המיליון" - להיט ענק שנמכר כבר ל-7 מדינות ושודרו ממנו כבר כ-500 פרקים ברחבי העולם. בארמוזה מרוצים מהעניין שממשיכים הרוכשים להביע בפורמט המוצלח ומאמינים כי גם ביריד הנוכחי ייחתמו עסקאות נוספות לשידורו.

"השעשועונים הם יחסית זולים, ולכן יש בהם התעניינות אדירה", מסביר מנכ"ל דורי מדיה, נדב פלטי ומבהיר גם כי הוא "בטוח שעוד יהיו אצלנו הרבה עסקאות בתחום הזה". עוד מספר פלטי כי "חברות רבות כבר הודיעו לנו שיגיעו במאי הקרוב לישראל כדי לראות את הצילומים של 'משאבת הכסף', שאמורה לעלות באותו החודש ברשת מקום 'אחד נגד מאה'".

נדב פלטי. אורי לנץ
היכונו לחודש מאי. נדב פלטי/אורי לנץ

אסף גיל, מייסד ומנכ"ל חברת "גיל הפקות", אמנם הגיע השנה לשוק התוכניות בעיקר כדי לרכוש תכנים, אך הוא גם מציג פורמט אחד פרי פיתוחו. נחשו איזה סוג של פורמט? צדקתם, שעשועון. גיל מציג את "בזמן שהתחתנתם", ובו הוא מזמין את הבאים לחתונה אקראית להשתתף במפתיע בשעשועון ולגייס כסף עבור החתן והכלה. אולם בניגוד לחלק ממתחריו, גיל לא מתפתה להיסחפות בנוגע לכוחו של ז'אנר כזה או אחר. "הרשתות הגדולות חייבות תמיד להישאר מאוזנות", הוא מסביר, "עם תכנים שונים ומגוונים בשעות השידור שלהן, ולכן שום סוגה לא יכולה לכבוש לגמרי את הענף - גם אם היא זולה להפקה". גיל, שמאחוריו עשרות תוכניות דגל של הערוצים השונים ששודרו, כגון "מאסטר שף", "רוקדים עם כוכבים", "סופר-נני" ועוד, מדגיש דווקא כי השנה ניתן לראות בכנס בברור כי השוק נחלש, אמירה שניתן לשמוע גם ממשתתפים רבים אחרים שהגיעו השנה לקאן והשתתפו ביריד עמוס פחות מבשנים עברו.

"השוק רק הולך ומצטמצם", מבהיר גיל. "גם בגלל המשבר הכלכלי, אבל לא רק. השוק לא בנוי רק על כושר הקנייה של החברות. ישנה תופעה נוספת שאנשים לא נוטים לייחס לה חשיבות, אבל בעיני היא מאוד חשובה: גופי השידור ברחבי העולם קונים פחות לא רק בגלל מצבן הכלכלי, אלא גם בגלל שאין להן מקום לשדר כל כך הרבה תכנים. קח את קשת לדוגמה, גוף שמשדר שלוש פעמים בשבוע. יש להם בנק של תוכניות משלהם שרק מחכות לעלות לאוויר, ופשוט אין להם מקום לעוד תכנים. זה נובע מהעובדה שיש היום הרבה תוכניות, בכל העולם, שמחזיקות לאורך שנים רבות, והחברות מעדיפות לא להסתכן - למה לקחת צ'אנס כאפשר ללכת על בטוח עם תוכנית שרצה שנים?".

אסף גיל. אורי לנץ
ההיצע גדול מהביקוש. אסף גיל/אורי לנץ

עוד מסביר גיל, בעל ניסיון רב גם באירועים כמו מיפ, כי "כיום ישנה כמות מאוד גדולה של תכנים" ובמילים אחרות - יותר מוכרים מקונים, ביקוש קטן מהיצע. הוא נזכר כיצד כשהגיע לשוק לראשונה בשנת 1989 כמעט ולא היה קיים מושג כזה, "פורמטים", אף אחד לא התעניין בכך. בשנים האחרונות, הוא אומר, הפורמטים תופסים את רוב תשומת הלב במיפ. "אולי בעתיד הדגש יעבור לאינטרנט", הוא אומר, "אבל בכל מקרה, הכוח שלנו הוא בתכנים שאנחנו מחזיקים, ולתכנים טובים תמיד יהיה ביקוש, בכל פלטפורמה".

גם עמי גלאם, האחראי של תחום הבידור והריאלטי בקשת לא מאמין בתמסרות לז'אנר טלוויזיוני אחד בלבד. "אנחנו לא מנסים לסגור כאן את העסקאות עצמן", הוא מסביר. "אנחנו מנסים לראות מי מתאים, ולא רוצים למכור אופציות, אלא מעדיפים למכור ישר עונות. אנחנו כבר קיבלנו הצעות לכך מכמה מדינות ועכשיו נבחן אותן לעומק. זוהי תפישה אסטרטגית אחרת - לא להתפשר על אופציות אלא לחפש את המימוש של עונה". כך לדוגמה, הוא אומר, הם משווקים את תוכנית הריאליטי "שלוש", שנמכרה כבר ל-CBS ולרשתות ממדינות נוספות, וצפויה לעלות ברשת האמריקנית ביולי הקרוב.

פסטיבל מיפ 2012: הטורקים קונים שעשועון עם אברי גלעד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully