וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההמשכונים שמעולם לא יצאו אל הפועל

12.4.2012 / 14:33

רוג'ר ראביט פוגש את היטלר, קווין קוסטנר מתנשק עם הנסיכה דיאנה ופורסט גאמפ נלחם בעירק – אלה הם רק כמה חלק מסרטי ההמשך המשונים שהוליווד כמעט והביאה לעולם

אם הוליווד היתה צריכה לבחור במועד יהודי אחד כחג הרשמי שלה, זה היה ככל הנראה החג השני של פסח. אחרי הכל, תעשיית הקולנוע מתבססת בשנים האחרונות בעיקר על רצף של המשכונים, וגם בשעה שהיא מפיקה חומרים מקוריים - "משחקי הרעב" למשל, היא עושה זאת במחשבה כי אלו יכינו את הקרקע לפרקים קולנועיים נוספים.

התחושה היא כי ההמשכונים הם מעין וירוס שלא ניתן לעצור, מופרכים ומיותרים ככל שהם לפעמים, אך למעשה - לא כל תסריט עם הספרה "2" בכותרת זוכה לראות אור יום בהוליווד. בהיסטוריה של התעשייה אפשר למצוא לא מעט מקרים שבהם הרכבת בכל זאת עצרה בקרון הנכון, אם זה בגלל שמישהו הפעיל שיקול דעת בריא ברגע האחרון, ואם זה מפני שצירוף נסיבות הביא לגניזת פרקי ההמשך המפוקפקים.

החג השני של פסח הוא הזדמנות להיזכר בכל אותם מספרי 2 שמעולם לא הגיעו אל המסכים. בשל קוצר היריעה, הרשימה כוללת אך ורק פרויקטים שכבר הגיעו לשלבי פיתוח ולא סתם רעיונות שהופרחו באוויר. צריך גם לציין כי בכל המקרים מדובר בתוכנית שכרגע עדיין גנוזות במגירה, אבל אי אפשר להבטיח כי הן לא ייצאו משם יום אחד; בתחילת העבודה על הכתבה, למשל, "תאומים 2" היה חבר של כבוד ברשימת ההמשכונים המוקפאים, אך לאחרונה נודע כי הפרויקט ייצא לדרך באיחור של שני עשורים. עוד הוכחה לכך שבהוליווד באמת אף פעם אי אפשר לדעת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תמיד יהיה לנו את הצ'קים". כך עלול היה להיראות "קזבלנקה 2"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קזבלנקה 2"

מי שחושב כי תכנונים של המשכונים מופרכים הם תופעה עכשווית, יתבדה לנוכח הסיפור הבא: מצד אחד, "קזבלנקה" לא סתם נכנס מיידית לפנתיאון הקולנועי, אלא הציג גם סיומת שהיתה קלאסיקה בפני עצמה, ולא הותירה כל פתח או צורך בהמשך. מצד אחר, הוא גם היה להיט עצום עם קהל חסידים נאמן והפך את המפרי בוגרט לסחורה הכי חמה בהוליווד, כך שהוליווד התפתתה לסחוט עוד קצת מן הלימון.

בהתאם לכך, מעט לאחר הפצת הפנינה החד-פעמית ב-1943, החלו באולפני וורנר לזמום הפקת המשכון בשם "Brazzaville", וזאת בהסכמתו המלאה של בוגרט. שכיר חרב זוטר בשם פדריק סטפני כתב לשם כך עלילה חדשה והקפיד להרוס את כל מה שהיה יפה במקור - המכונה בידי רבים "התסריט המושלם".

בין השאר, "קזבלנקה 2" גילה כי אופיו הייחודי של ריק בליין לא נבע מסיבות פסיכולוגיות-פילוסופיות, כי אם מהיותו סוכן חשאי, ובפרק זה היינו אמורים לראות כיצד הוא יוצא לטנג'יר להילחם בנאצים. נוסף לכך, הסרט ביקש גם להשליך לפח את הוויתור הנשגב שעשה למען אילזה בסוף הפרק הקודם ואת האידיליות של אהבתם הבלתי ממומשת. לפי התוכנית, בעלה ויקטור היה אמור למות באופן שרירותי, כדי שהיא ואהובה האמיתי יוכלו להתאחד ולחיות באושר ובעושר עד עצם היום הזה.

אם כל זה לא מספיק גרוע, האולפנים לא נרתעו בתחילה מן הסירוב של אינגריד ברגמן לשוב ולגלם את אילזה, והשאירו את הדמות הזו בהנחה שימצאו שחקנית אחרת למלא את מקומה. ידיעות על הפרויקט התפרסמו בעיתונים, ורק לאחר מחשבה שנייה או שלישית, הוחלט לעכבו ואז לגנוז אותו. "קזבלנקה" אמנם זכה בהמשך לגלגולים טלוויזיוניים תמוהים ואפילו לעיבוד מחודש בהודית, אבל - "אני חושב שזו תחילתה של ידידות נפלאה", היה ונותר המשפט שסיים את הסאגה הקולנועית.

"אי.טי 2"

בדומה ל"קזבלנקה", גם "אי.טי" של סטיבן שפילברג סגר את המעגלים שלו באופן מושלם. אך כמוהו, גם הוא נהיה להיט כה גדול, שההיגיון המסחרי קרא לפרום את הקצוות מחדש, מה עוד שבעת עשייתו כבר היה נפוץ להפיק המשכונים.

לכן החלו, הבמאי והתסריטאית שלו - מליסה מתיסון, להגות פרק נוסף וכבר כתבו לו בסיס עלילתי. הטיוטה הקצרה שיצאה תחת ידיהם היתה כה ביזארית, עד שנעוריה של דרו ברימור היו לבטח נדפקים עוד יותר לו היה יוצא הסרט אל הפועל.

לפי קווי המתאר של הטיוטה, "אי.טי 2" היה מתאר מפגש מעט שונה בין נערים וחייזרים: הפעם, יצורים אכזריים מן החלל החיצון היו פולשים לכדור הארץ, חוטפים את אליוט וחבריו האומללים, ומתעללים בהם באכזריות, בלי שום רכיבת אופניים סביב הירח אבל עם שלל מכשירי עינויים. אי.טי עצמו היה ממלא חלק שולי, ומופיע רק ברגעי הסיום כדי לחלץ אותם.

בסיכומו של דבר, שפילברג החליט לזנוח את הפרויקט בתואנה המוצדקת שלא תצא ממנו כל תועלת והוא יפגום בקסם של הראשון. הוא הסתפק בהוצאה מחודשת של הקלאסיקה לפני עשר שנים, שכמה מן התיקונים בה פגעו במקור, אבל לא כפי ש"אי.טי 2" היה עלול לעשות זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אמרתם את השם שלי פעמיים, זה המחיר". כך עלול היה להיראות "ביטלג'וס 2"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ביטלג'וס 2"

בניגוד לשפילברג, שפיתח את "אי.טי" מרצונו המלא, לטים ברטון לא היה שום חשק אמיתי להפיק המשך לשובר הקופות המפתיע "ביטלג'וס". אבל אולפני וורנר לחצו ולחצו אז הוא עשה דווקא וכתב עם ג'ונתן ג'מס (מי שכתב לו לאחר מכן את "הפלישה ממאדים") את התסריט הכי גרוע שיכול היה להעלות על הדעת. מובן שבאולפנים קיבלו אותו בהתלהבות.

כפי שג'מס סיפר, השם הרשמי של הפרויקט היה "Beetlejuice Goes Hawaiian", וכמשתמע מן השם הוא היה לוקח את הדמות האפלה לחופי הוואי. מעבר לשינוי הגיאוגרפי הזה ולהעמדה של תחרות גלישה במרכז העלילה, התוכניות לפרק השני לא הציגו שינוי מהותי לעומת קודמו, וגם מייקל קיטון, וינונה ריידר ושאר הכוכבים המקורים היו אמורים לשחק בו.

מה שעיכב את התוכנית היתה ההצלחה של "באטמן" - צמד הסרטים שגזלו מברטון את כל האנרגיות שלו ולא איפשרו לו להשקיע בהמשכון המיותר. בוורנר לא ויתרו, זרקו את הרעיון של הוואי לפח ושכרו שלל תסריטאים כדי שייקחו את המושכות מן היוצר המקורי וימציאו קונספט אחר. הדבר לא הסתייע, שני עשורים עברו מאז, והפרויקט עדיין אבוד בשטח ההפקר ההוליוודי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני לא רע, אני רק מצויר ככה". כך עלול היה להיראות "רוג'ר ראביט 2"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניגוד לשלושת הפרויקטים המפוקפקים הנ"ל, הרעיון הגנוז הזה דווקא מעורר תיאבון גם במרחק הזמן - " Roger Rabbit II: Toon Platoon", שקרם עור וגידים בתחילת שנות התשעים, אמור היה לחזור בזמן לגרמניה של שנות הארבעים ולהשליך את הארנב החביב לתוככי הרייך השלישי. בין השאר, התסריט תיאר כיצד הוא פוגש את היטלר, מחלץ את ג'סיקה מידי הנאצים ובלי קשר לכל זה - מגלה כי באגס באני הוא אביו.

רוברט זמקיס, הבמאי של המקור, אהב את הקונספט הזה, אבל המפיק סטיבן שפילברג היה מרוצה פחות, וזאת כיוון שעבודתו על "רשימת שינדלר" שינתה את היחס שלו לזיכרון מלחמת העולם השנייה. בעבר לא היתה לו בעיה להתייחס לנושא בהומור, וב"אינדיאנה ג'ונס ומבצע הצלב האחרון" הוא גם שילב את דמותו של הצורר, אבל עתה החליט שלא ישתעשע עוד עם פושעים נאציים. לפיכך, נכתב לבקשתו תסריט חדש ונטול צלבי קרס בשם "Who Discovered Roger Rabbit", שהתרחש בניו יורק בימי השפל הכלכלי.

גם הפרויקט הזה לא ראה אור יום, והפעם מסיבות כלכליות: תקציבו תפח ותפח עד שבדיסני הפסיקו להאמין בכדאיות שלו והקפיאו אותו שוב.

לפני כמה שנים הצהיר רוברט זמקיס כי הוא עדיין מתכנן להביא לעולם את "רוג'רט ראביט 2", אבל אז הגיע הכישלון הקולוסואלי פרי עטו - "דרושות אמהות במאדים". הדבר הוביל לביטול פרויקט עתידי אחר שלו, גרסה מחודשת של "צוללת צהובה", וכנראה יקבור במגירה גם את הארנב האהוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אל תדאג, אליזבת בסך הכל רצתה להסתכל במנוע, היא לא עשתה שום דבר לבלמים". כך עלול היה להיראות "שומר הראש 2"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שומר הראש 2"

עצם העובדה שקווין קוסטנר חפץ להפיק פרק המשך ל"שומר הראש" אינה מפתיעה: בכל זאת, מדובר היה בלהיט השלישי בגודלו בקריירה שלו, והוא ברא בו דמות חזקה שבאופן עקרוני אפשר היה להשתיל במשימות אחרות.

מה שהיה יוצא דופן בפרויקט הוא הבחירה של קווין קוסטנר לכוכבת הנשית: את נעליה של וויטני יוסטון בצדו היתה אמורה למלא לא אחרת מאשר הנסיכה דיאנה. כפי שהמוזיקאית המנוחה עשתה בפרק הקודם, האישיות הציבורית היתה אמורה לגלם את בת דמותה: בת מלוכה הנרדפת בידי צלמי פפראצי ושאר מטרידנים. לפי מזימתו של השחקן האמריקאי, שומר הראש האגדי היה נשכר להגן עליה, ואז מפתח איתה רומן.

כפי שקוסטנר סיפר בתוכנית הבוקר של ABC, התוכניות לכך היו כה רציניות שהוא אף הספיק לשוחח עם דיאנה בנושא, והיא לא פסלה את הרעיון על הסף. לדבריו, וזה נשמע פואטי מכדי להיות אמיתי, התסריט שהזמין לפרויקט הוגש לו בדיוק יום לפני שנספתה בטרם עת בתאונת דרכים. כעשור וחצי לאחר מכן יוסטון הצטרפה אליה בשמים, דבר המעלה חשד שמא מוטלת קללה על כל מי שקשור באופן כלשהו ל"שומר הראש".

"שקרים אמיתיים 2"

מיזם נוסף שנפל בגלל אירועים חוץ-קולנועיים הוא "שקרים אמיתיים 2": במקרה זה ג'יימס קמרון החזיר למגירה את הפרויקט לנוכח טראומת ה-9/11, שלא איפשרה להשתעשע עם פיצוצים וטרוריסטים.

עם חלוף הסערה עלתה מחדש האופציה להפיק המשכון לשובר הקופות, וכל פעם נדחתה מסיבה אחרת. התירוץ האחרון, לפי הכוכב ארנולד שוורצנגר, קשור בחייו האישיים – כזכור, "שקרים אמיתיים" עוסק באדם המזגזג בין פועלו כמרגל וכאיש משפחה. לכן, הכריז מושל קליפורניה לשעבר, עד שיסדיר את מצוקותיו המשפחתיות העכשוויות הוא לא יהיה מסוגל להשתתף בסרט משפחתי מסוג זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תגיד, דוד, אתה רוצה שאלמד אותך לנענע את הברכיים?". כך עלול היה להיראות "פורסט גאמפ 2"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פורסט גאמפ 2", "גלדיאטור 2" וכל השאר

קצרה היריעה מלמנות את כל ההמשכונים התמוהים שלא יצאו אל הפועל בהוליווד, אבל יש כמה שאי אפשר להתעלם מהם, מה עוד שכולם הגיעו לשלבי פיתוח מתקדמים: "פורסט גאמפ 2", שבו טום הנקס היה אמור לשבור את חומת ברלין, להילחם במלחמת המפרץ הראשונה ולחמוק עם או.ג'יי סימפסון מן המשטרה; "שבעה חטאים 2", שביקש להתמקד בדמות הבלש שגילם מורגן פרימן ולהעניק לו כוחות על-טבעיים; וכמובן גם "גלדיאטור 2", שלא רק כי נכתב בידי ניק קייב, אלא החזיר את ראסל קרואו מן המתים כרוח רפאים שנלחמת ברומים. מגחכים? תפסיקו, כי כפי שכבר אמרנו, בהוליווד אף פעם לא אומרים לעולם לא, וברבות הימים לפחות אחד מן הפרויקטים הללו עוד עשוי לזכות בתקומה.

גם בישראל, אגב, אפשר למצוא פה ושם במגירות תוכניות מפורטות להמשכונים – ובראשם זו שאסי דיין ונפתלי אלטר כתבו ל"גבעת חלפון אינה עונה 2". בסופו של דבר, הפרויקט לא יצא אל הפועל בגלל מותו של ישראל פוליאקוב, אבל את טיוטת התסריט שלו אפשר למצוא באוסף סרטי הגשש החיוור שיצא לפני כמה שנים. לו הסרט היה בא לאוויר העולם, מנהלי לוחות השידורים בטלוויזיה היו יכולים למצוא סידור מושלם ולהקרין את "גבעת חלפון" בליל הסדר ואת "גבעת חלפון 2" בחג השני, אבל כנראה שיש דברים נוחים מכדי להיות אמיתיים.

איזה מן ההמשכונים הללו הייתם רוצים לראות? הצביעו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully