וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס עוז: "עזיבתה של איריס מור את כתר שוברת את ליבי"

רוני אפרת

18.4.2012 / 7:32

העובדים מתגעגעים, המתחרים מפרגנים ועמוס עוז שבור לב: אחרי שלוש וחצי שנים, איריס מור עוזבת את הוצאת "כתר" בעיקר עם מחמאות וסיכום עגום: "חבל לי שהענף בצרות"

לא מעט סופרים ועורכים ספרותיים שוחחו עם וואלה! תרבות על עזיבתה של איריס מור את הוצאת כתר, לטובת תפקיד ראש אגף התרבות בעיריית תל אביב. כולם יודעים לדבר על יחסי האנוש של מור וטעמה הספרותי, אבל נדמה שמכולם, ישנו משפט אחד של סופר אחד שמייצג את המצב יותר מכל: "אני מבקש לומר רק דבר אחד", אומר הסופר עמוס עוז, שהוציא את ספריו האחרונים בהוצאת כתר בכהונתה של מור: "עזיבתה של איריס מור שוברת את לבי".

מור, שעזבה את העיתונות אחרי 13 שנים של עריכת מוסף "גלריה" בעיתון "הארץ", שם נודעה כבעלת בית דומיננטית, הגיעה ל"כתר" בשנת 2008 לאחר חילופי העורכים ב"הארץ", עת החליף דב אלפון את דיוויד לנדאו. מספר חודשים לפניה, מונה דרור משעני לעורך ספרות המקור בהוצאה, והשניים גייסו סופרים רבים לשורותיהם. "היא אחד האנשים שהכי נהניתי לעבוד איתם בחיים", מספר משעני. "קודם כל, ברמת יחסי האנוש - היא פשוט אדם שמאמין באנשים שהוא בוחר לעבוד איתם ונותן להם חופש יצירתי, מגבה את ההחלטות שלהם, מבין לעומק את צרכיהם בתור עובדים ובתור אנשים". במהלך העבודה המשותפת, סיים משעני את רומן הביכורים שלו, "תיק נעדר". "איריס לגמרי אישרה לי חופשות של חודש כדי לסיים לכתוב", הוא מספר. "היא היתה מפרגנת ומעודדת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחמאות, מכולם. איריס מור/מערכת וואלה!, צילום מסך

פן נוסף אותו מוקיר משעני, הוא ברמת הבנת תעשיית ההוצאות לאור, אשר כנראה לא ידעה זמנים קשים מאלה. "היא מבינה את הבעיות של התעשייה ובכל זאת מתעקשת לעשות ספרים טובים", הוא אומר. "זה רגע מאד קשה בענף: הוצאות מפסידות, ספרים מפסידים, יש פיתוי עצום להפסיק לנסות ולהשקיע בספרים טובים, מבחינת ארגון ועריכה, על מנת למזער את הנזקים. איריס עומדת מול זה, בהתנהלות היומיומית של ענף המו"לות, אם זה בהורדת תעריפים ושמירה על סטנדרטים בעבודה".

"היום מאד קשה להמר על ספרים שלא בטוח שיצליחו מסחרית", הוא מוסיף. "איריס נתנה גיבוי מוחלט לעורכים שלה בדבר הזה. יכולתי להביא לה כל קובץ סיפורים, דברים שבחלק מההוצאות האחרות הם מוקצים וספורים, והיא ישר אמרה שאם אני מאמין בו, קדימה. היא לא רק אידיאליסטית. יש לה הבנה מאד טובה של השוק, לגבי עבודה בחברה מסחרית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נתנה גיבוי מוחלט". דרור משעני/מערכת וואלה!, צילום מסך

ירון סדן, לשעבר העורך ראשי של הוצאת "עם עובד", ומי שהנהיג את המלחמה היום יומית על "חוק הספרים", מספר על תמיכה מתמשכת מצד מור, שגם ישבה ביולי 2009 בדיון בכנסת בנושא, והביעה תמיכה ביורם קניוק שזעם על מחירי הספרים הנמוכים. "איריס היתה לי קולגה נעימה וגם מתחרה מצוינת", אומר סדן. "היא תרמה הרבה מאד בנושא חוק הספרים: במגויסות, בעצות טובות, לא בדברים קונקרטיים. היתה זו עבודה לאורך זמן, שותפות לתהליך שנמשך ממושכות. אני מברך אותה ואת עיריית ת"א על המינוי החדש".

"אני בטוח שהתפקיד בעירייה הוא לא פחות חשוב, אבל מבחינת הספרות והוצאות הספרים, הערכתי את תפקידה ב'כתר'", אומר הסופר אלמוג בהר. "היא רחבת לב ופתוחה, דיאלוגית, בצורה בה עורכים של הוצאות צריכים להיות. היא הצליחה להפוך את ההוצאה למקום ביתי, בית של סופרים, עניין מאד מהותי ולא מובן מאליו".

העורכת והסופרת יערה שחורי, שעבדה תחת מור כעורכת, מאמינה שהצליחה בתפקיד לאור אהבתה הגדולה לספרות. "במים הסוערים של המו"לות הישראלית, היא ניווטה את 'כתר' בצורה מאד ראויה", אומרת שחורי. "נדמה לי שכל יום בתחום הזה מזמן החלטות קשות אחרות, והשיקולים המסחריים נהיים יותר ברוטאליים ואלימים. בתוך כל זה, היא באמת עשתה דברים יפים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מתחרה מצוינת". ירון סדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"חבל לי שהענף עצמו נמצא בצרות", מסכמת מור עצמה בשיחה עם וואלה! תרבות. "כל זה לא היה במקרה, אני הרי מאוד אוהבת ספרים, אך פתאום צצה ההזדמנות הזו בעירייה, ואני נלהבת ונרגשת לקראתה. כשערכתי ב'גלריה', כתבתי על דברים שפתאום ניתנה לי ההזדמנות לעשות אותם בעצמי".

"אני ילידת תל אביב ומאד אוהבת את העיר, מבחינה זו יש לי מזל גדול שהתפקיד בעיר מאד תרבותית", היא אומרת. "אנשים סביבי תמיד עושים הרבה דברים תרבותיים. יש לי הזדמנות לעשות משהו באמת טוב, שנמדד לפי העתיד של מה שנעשה. בטח יש הרבה דברים שאני לא יודעת ומה שאני חושבת הוא לא בדיוק מדויק. אצטרך ללמוד מהאנשים שישנם שם, ואכנס בזהירות למקום שאני יודעת שעובד".

את חושבת ששם יהיה קל יותר ביחס לביצה הספרותית?

"אין ספק שהעולם נעשה יותר קשה בכל מקום ובכל תחום. בתרבות, בספרות, בעיתונות ובהייטק. בינתיים, אני עוד בספרים".

מי צריך להחליף אותך לדעתך?

"כיוון שההחלטה על המינוי נפלה אתמול, גם להם ייקחו כמה ימים להחליף אותי", היא צוחקת, "עכשיו הם חושבים מה הם רוצים לעשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully