וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האח הגדול אפריקה" מחוללת שערוריות בכל היבשת

יעל אבן אור

14.5.2012 / 14:00

שערוריות פוליטיות, חשד לתקיפה מינית, ויכוחים סוערים בתקשורת, מיליוני צופים והרבה מאוד כסף: כך "האח הגדול" הצליח לשגע את אפריקה. מיוחד

עשרות מיליוני בני אדם מ-47 מדינות אפריקאיות, התיישבו ביום ראשון שעבר מול מסכי הטלוויזיה כדי לצפות בפרק הפתיחה של העונה השביעית של "האח הגדול אפריקה"
(Big Brother Africa – BBA). הראפר ג'יי קול הגיע מארצות הברית ליבשת בפעם הראשונה כדי להשתתף בשידור המיוחד שצולם מחוץ לבית האח הגדול ביוהנסבורג. מאות כתבות ודיונים ברשת עסקו בשבועות האחרונים בהתרגשות בפתיחתה של העונה החדשה ובהגעתו של הזמר המועמד לגראמי. "אני חושב שהקונספט מעניין", אמר לקהל המשולהב, "אבל האם הייתי עושה את זה בעצמי? כנראה שלא".

ג'יי קול מתארח ב"האח הגדול אפריקה"

זה כמעט עשור שבאפריקה עושים את זה, ובגדול. לאחר ששודרה התוכנית לראשונה בהולנד ב-1999, נמכר הפורמט של האח הגדול ל-18 מדינות, ביניהן דרום אפריקה וב-2001 הושג הסכם השידור עם ערוץ NET-M הדרום אפריקאי. הערוץ שידר שתי עונות של האח הגדול לדרום אפריקאים בלבד ואז הודיע כי הוא יארח נציגים מרחבי היבשת לפורמט אח גדול יבשתי ראשון מסוגו. לאחר אודישנים, נבחרו נציגים מ-12 מדינות אפריקאיות: אנגולה, בוצואנה, גאנה, קניה, מלאווי, נמיביה, ניגריה, דרום אפריקה, טנזניה, אוגנדה, זמביה וזימבבואה.

במאי 2003 יצאה לדרך התכנית הראשונה ובשלושת החודשים בהם שודרה, מספר חסר תקדים של אנשים ברחבי היבשת עזבו את כל עיסוקיהם כדי לצפות בה. קהל הצטופף בברים, במרכזי קניות ובכל מקום ציבורי אחר בו ניתן היה לצפות בתכנית. הערכות הרייטינג בעונה הראשונה עמדו על כ-30 מיליון צופים והתכנית הפכה למופע הטלוויזיוני הפופולרי ביותר ביבשת האפריקאית.

מאז עברה התכנית שינויים שונים: אתיופיה הספיקה להשתלב ואז לוותר על שליחת נציג; ההפקה החלה לשתף פעולה עם חברת קוקה קולה שהפכה בעונה השישית למממנת של התכנית; נציגי סיירה לאון וליבריה הצטרפו; שיטת ההצבעה שונתה והמנחים התחלפו. כדי לשמור על הקהל דרוך, בהפקת האח הגדול אפריקה דאגו לשנות את הפורמט פעם אחר פעם ולהפתיע את המשתתפים והצופים בכל עונה.

סקס בכפייה, ולא מצד הגברים

כך למשל, בעונה האחרונה גילו הדיירים ברגע האחרון כי שני מתמודדים יזכו במקום הראשון ויקחו איתם הביתה כל אחד פרס של 200 אלף דולר. העונה החמישית היתה עונת אול סטארס בה נכנסו לבית מתמודדים אהובים מהעונות הקודמות ובנוסף נכנס כל אחד מהם עם סוד ששווה אלף דולר ומי שהצליח לשמור על סודו עד ההדחה קיבל את הכסף. במידה והסוד התגלה זה שחשף אותו קיבל את הכסף.

בעונה הנוכחית חולקו משתתפי האח הגדול לשני בתים: בבית אחד נמצאים נציגי כל מדינה, המתמודדים על הפרס בשווי 300 אלף דולר בזוגות, ובווילה נוספת דרים שבעה משתתפי VIP, בהם הזמרת הנמיבית ליידי מאי. אולם דבר אחד לא השתנה מאז עלתה לאוויר התכנית ועד היום - המחלוקות שהיא לא מפסיקה לעורר. למעשה, אין הרבה מוצרים תרבותיים ביבשת שזכו לדיון כה ער וחוצה תרבויות כמו זה שיצרה "האח הגדול אפריקה".

הבנות משוות מידות חזיה

צ'ריסה מאקובלה מזמביה היתה הזוכה בעונה הראשונה. יום לאחר הגמר הגדול היא קיבלה הזמנה למעונו הרשמי של נלסון מנדלה. בפני כתבים אמר מנדלה: "ההישג של מאקובלה מעודד צעירים נוספים ללכת אחרי דוגמא שכזו. אני משבח אנשים כמוה - שתורמים לאפריקה". כשחזרה מאקובלה למדינתה קיבל את פניה הנשיא דאז, לוי מוואנוואסה, עם חברי הקבינט שלו ו-40 אלף תושבים שהריעו לה. אך האהדה כלפי התכנית ומשתתפיה איננה נחלת הכלל וויכוחים בדבר השפעותיה החיוביות אל מול השליליות הפכו ליום-יומיים.

במרבית המדינות בהן שודרה התכנית עיתונים מקומיים וארציים נתנו עדכונים יומיים לגבי המתרחש בבית האח הגדול, וחלק ניכר מעמודי הדעות שלהם הוקדשו לביקורת ופרשנות בנושא. במדינות שונות כמו מלאווי, נמיביה וניגריה קבוצות דתיות וארגונים כנסייתיים גינו תכופות את התכנית בשל "ההפקרות המינית" ותכניה ה"לא מוסריים". נשיא נמיביה לשעבר, סם נוג'ומה, הוקיע באופן פומבי את התכנית וקרא לרשת השידור הנמיבית (NBC) "להפסיק לשדר אותה ולהתחיל להראות את ההיסטוריה של נמיביה".

מרגע שעלתה התכנית לאוויר, מדינות שונות אף עשו מאמצים על מנת למנוע את שידורה. במלאווי למשל, שם שודרה בעונה הראשונה התכנית הערוכה בלבד, איימו חברי פרלמנט להחרים את התכנית. ההחלטה התעכבה, כנראה בגלל השתתפותו של נציג מהמדינה, אך זמן קצר לפני שנסתיימה העונה, באוגוסט 2003, הצליח הפרלמנט להעביר החלטה בעד חסימת שידורים עתידיים על בסיס מספר סצנות מיניות ששודרו בתכנית ונחשבו ל"לא מוסריות".

תקיפה מינית ב"האח הגדול אפריקה"?

על רקע הזעם הציבורי על ההחלטה ועתירה לבית המשפט העליון של מלאווי, ביטל בית המשפט את החלטת הפרלמנט. העותר טען כי הפרלמנט חרג מסמכותו וכי הוא שוחק את זכותם החוקתית של אזרחי מלאווי לחופש המידע ולהשתתפות בפעילות תרבותית לפי בחירתם. שר המידע של מלאווי, שהיה בפועל מתומכיו הבולטים של החרם, נסוג לאחר המחאה הציבורית ושיבח את החלטת בית המשפט. הוא אמר כי עמיתיו הגזימו והתנהגו באופן אמוציונלי כשקיבלו את ההחלטה. "הם היו צריכים להקשיב לעם קודם", אמר.

הנושאים שזכו לדיון ולביקורת היו רחבים ומגוונים ונגעו בין השאר בסוגיות של גלובליזציה, סגידה לכסף ובזיוף של "האותנטיות האפריקאית", אבל התכנים המיניים ששודרו בתכנית היו אלו שנגעו בעצבים הרגישים ביותר, לכן מטח הביקורות הכבד הגיע לאחר העונה השנייה של "האח הגדול" שהיתה רוויה בכאלה. בעונה זו, זוכה המקום הראשון – ריצ'ארד דיל בזוידנהאוט מטנזניה, הואשם בכך שתקף מינית את מי שהגיעה לבסוף למקום השני - אופונקה מאלוקוו הניגרית, כאשר היתה שיכורה.

בהפקה הכחישו את ההאשמות וטענו כי האקט התבצע בהסכמה, אולם המצלמות תיעדו משתתפת נוספת שקראה לעזרתו של האח הגדול לאחר שלא הצליחה לגרום לריצ'ארד לחדול. הסיפור עורר הדים רבים והיו שקראו לאופונקה לנקוט הליכים משפטיים נגד ריצ'ארד ונגד הפקת האח הגדול אך אופונקה התעלפה מיד לאחר המקרה ואמרה כי היא לא זוכרת כלום מהאירוע.

נא להתנהג בהתאם? מכות בווילה

מועמד אחר דווקא כן נענש בשל התנהגותו בבית האח הגדול. האנינגטון קוטיסה מקניה הודח מהתכנית בעונה החמישית לאחר שהיכה מתמודדת אחרת - לרטו סנגדי מדרום אפריקה, במהלך ויכוח. למרות שהקטטה נמשכה רגעים ספורים בלבד, בזכות התערבותם של הדיירים האחרים, היא הביאה לדיונים נרחבים באינטרנט על אלימות נגד נשים ביבשת.

מקרה כזה משמש דוגמא למה שאנשי אקדמיה רבים באפריקה טוענים לזכות התכנית - שהיא מצליחה להעלות על סדר היום ולדון בצורה פתוחה בנושאים מורכבים לטיפול כמו איידס, אלימות, מעמדן של נשים וסטראוטיפים לאומיים. הסופר והאינטלקטואל הניגרי, בנקולה אומוטושו, אף טען כי היא "תרמה יותר לאפשרות הפוליטית של אחדות בין אפריקאים מאשר פוליטיקאים יוכלו אי פעם לתרום. מהסיבה הפשוטה שהם מתייחסים שם אחד לשני כבני אדם, באופן שחוצה את גבולות המדינות מהן הם מגיעים".

האח הגדול אפריקה. AP
נשיא זימבבואה ממתין עם צ'ק למפסיד ממדינתו ב"האח הגדול אפריקה"/AP

גם פוליטיקאים רבים הביעו תמיכה, יש שיאמרו מוגזמת, בתוכנית ובמשתתפיה וגם הצליחו לגרוף הון פוליטי בזכות מעורבותם. אחת הפרשות המפורסמות בתולדות הפורמט האפריקאי אירעה באוקטובר 2010, עם סיום העונה החמישית, אז רגז נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה, על כך שנציג מדינתו הפסיד את המקום הראשון למועמד הניגרי ונאלץ להסתפק במקום השני.

מוגאבה דרש מההפקה את הקלטות התוכנית ופתח קרן לגיוס תרומות למועמד מונייה צ'ידזונגה. "אנחנו מאמינים שהמועמד שלנו רומה וכי נגרמה לו טראומה בעקבות התוצאה", הסביר את המהלך. כשחזר צ'ידזונגה לזימבבואה חיכה לו הנשיא, שהתמודד אז עם התנגדויות קשות להמשך כהונתו, עם צ'ק של 300 אלף דולר. הזוכה מניגריה, אגב, קיבל רק 200 אלף דולר עבור המקום הראשון.

משימה לדוגמא - הפשטה מבגדים עם השיניים בלבד

"אם זה מה שהאנשים באפריקה רוצים לראות - אז שיראו", אמרה קארן איגהו, זוכת העונה הקודמת, כשסיפרה על הבחירה בה בראיון ל-AP. מעורר גיחוך ככל שיהיה, המהלך של מוגאבה ממחיש שלמרות הביקורות, רבים לא רוצים למצוא את עצמם מחוץ למשחק ההולך וגדל בו צופות 47 מדינות אפריקאיות, מתחרים 35 דיירים (בינתיים, כי ההפקה הבטיחה שנציגי מוזמביק עוד יפציעו במהלך העונה), ואשר מעורבים בו סכומי כסף שמאמירים מעונה לעונה.

הפרס לעונה הזאת כבר יעמוד על 300 אלף דולר, סכום אסטרונומי עבור היבשת הענייה בעולם, בה יש מדינות, כמו קונגו, בהן התוצר לנפש (PPP) הוא 300 דולר בלבד. זה לא מפריע לתושבי היבשת האפריקאית להישאב מדי פעם אל המציאות המקבילה, וכמו בכל העולם – לברוח מזו שנמצאת ממש מתחת לאף.

"האח הגדול אפריקה" - מוצאים את קווי הדמיון עם ישראל? דברו על זה איתנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • האח הגדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully