וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצרי תיאטרון לשרה לימור לבנת: "זועקים לשינוי בעולם התיאטרון"

רוני אפרת

15.5.2012 / 9:09

איתי טיראן, עודד קוטלר, גילה אלמגור ובכירים נוספים בעולם התיאטרון חתמו על מכתב הקורא לשרת התרבות להגדיל את התמיכה בעולם התיאטרון כדי להקטין התלות בתיאטרון מסחרי

מכתב יוצרים חדש שעתיד לעורר דיון רחב בעולם התיאטרון נשלח לשרת התרבות לימור לבנת, כמו גם לבכירים נוספים במשרדה. המכתב מגיע בתגובה לפניית מנהל התרבות במשרד לציבור, כדי שישמיע הערותיו בנוגע לשינוי הקריטריונים לתמיכה בתחום התיאטרון, הנשען רבות על תקציב ממשלתי.

"בשל היותו תלוי במימון עצמי גבוה, החשיבה היא לרוב כמותית: יותר הצגות, יותר הרצות, יותר כוכבים וכמובן יותר כסף", פתחו חותמי המכתב, בהם אישים בכירים דוגמת איתי טיראן, נתן דטנר, עודד קוטלר, משה איבגי, יונה אליאן-קשת, דרור קרן וגילה אלמגור. "הצגת התיאטרון הפכה להיות "מוצר מדף" וככזאת מטרתה היא – למכור...כיום, בבואנו ליצור יצירה חדשה לרוב לא נשאלות השאלות האם זה רלוונטי? האם זה אמיץ? האם זה מעורר? האם זה נועז וחדשני? אלא: האם זה ימכור. מדוע הצגה צריכה לרוץ 300 או 400 פעם? מה נשאר מההצגה אחרי 400 פעם? מה נשאר מהרוח של ההצגה? מה נשאר מהתפאורה? מה נשאר מהשחקן? האם במסעדה נסכים שיגישו לנו אוכל לא טרי? אז למה אנחנו מגישים את זה לקהל שלנו?"

"הצגה גם אינה טלוויזיה", כותבים החותמים. "היא מופע חי שמתרחש בחלל ספציפי. הפוטנציאל של שימוש בחלל הוא אין סופי ותורם רבות לחוויה התיאטרונית. למרות זאת בבואנו ליצור תפאורה השאלה הראשונה הנשאלת – האם זה נכנס במשאית? היכלי התרבות וועדי העובדים הפכו להיות גורם משמעותי מדי בקביעת הרפרטואר שלנו, כולל קביעת הקאסט התפאורה ומשך ההצגה....זאת ועוד, מתן דגש מיוחד על כמות ההרצות בא על חשבון פיתוח תיאטרון אמיתי בפריפרייה, תיאטרון שיוצר עבור הקהילה שלו, שמעסיק ומגדל יוצרים מקומיים".

"אנחנו זועקים לשינוי!", מסכמים החותמים. "קודם כל שינוי בתפיסה. אנחנו אוהבים את הקהל שלנו ולכן אנחנו לא רוצים "למכור" לו, אנחנו רוצים ליצור עבורו. אנחנו לא נגד הצלחה, אנחנו נגד השיעבוד להצלחה. לקהל שלנו מגיע תיאטרון רלוונטי, אמיץ, עכשווי וחי, מגיע לו שיהיה לו דור של יוצרים עם קול ייחודי".

משרד התרבות בתגובה: "אנחנו פועלים לשינוי"

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: "משרד התרבות מלווה זה שנים ארוכות את עולם התיאטרון הישראלי ויוצריו באופן צמוד, וקשוב לצרכיהם. על כן, פועל משרד התרבות לשינוי הקריטריונים לתמיכה בתיאטראות במטרה להוסיף ניקוד ולהגדיל את תמיכתו במרכיבים הקשורים באיכות היצירה, מורכבות ההפקה ועידוד יוצרים ישראליים. במקביל, שינוי הקריטריונים יוביל להקטנת הניקוד והתמיכה במרכיבים כמותיים שיש להם השפעה על מסחור התיאטרון.

יצוין כי במסגרת השינויים המתוכננים בקריטריונים יוגדר מחדש הניקוד במספר ההרצות באופן שונה מזה הנהוג היום, ויינתן יותר ניקוד להרחבת הצגות לפריפריה.

תהליך שינוי הקריטריונים נתון להערות הציבור על מנת לאפשר לאנשים פרטיים ולמוסדות להביע את דעתם והערותיהם, שיילקחו בחשבון בשינויים הסופיים. משרד התרבות מברך על התגובות החיוביות של היוצרים למהלך ועל מעורבותם שחשובה להמשך הצלחתו ופריחתו של תחום התיאטרון בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully