וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיאטרון באר שבע מציג: קובי אוז ומצוקה כלכלית

רוני אפרת

16.5.2012 / 11:40

תיאטרון באר שבע חשף את רפרטואר ההצגות שלו לעונה הקרובה עם מחזה שכתב אוז ותככב בו לירז צ'רכי, אך גם טען להפסדים הנובעים מהקריטריונים של משרד התרבות

תיאטרון באר שבע חשף הבוקר (רביעי) את רפרטואר התיאטרון בעונה החגיגית לרגל ארבעים שנה להיווסדו. יחד עם זאת, הציג המנכ"ל, שמוליק יפרח, בעיה תקציבית שלא עתידה להיפתר אלא באמצעות שינוי קריטריוני התמיכה של משרד התרבות. "במהלך השנה מציג תיאטרון באר שבע 310 הצגות ברחבי הארץ, ו-120 הצגות בבאר שבע", אומר, "ככל שנשחק יותר מחוץ לבית - נפסיד יותר כסף. 20% מהתמיכה של משרד התרבות היא על כמות ההרצות בבית. ברגע שמופיעים מחוץ לפריפריה מפסידים כסף, מה שיוצר ריצת אמוק של הצגות. זה לא כלכלי, זה הפסדי. הפתרון היחיד הוא בשינוי הקריטריון. אם הייתי מתוקצב במספיק כסף לא הייתי זז מבאר שבע".

"אני מפרגן לשרת התרבות לימור לבנת", הוסיף יפרח. "לראשונה נעשה סוג של צדק תרבותי עם תשומת הלב למתרחש בדרום, ויש הבנה שהמצב דורש התייחסות שונה. יחד עם זאת, לפי החלוקה הגיאוגרפית של משרד התרבות, ביחס לתושבים, היה התקציב צריך להיות 14% מתוך כלל התקציב, ולא 7% כמו שיש היום. אם רוצים ליצור תשתיות, צריך להשקיע בהעצמת הנגב והגליל מתוך הכרה שלאוכלוסייה בחבל הארץ הזה יש פוטנציאל הרבה יותר קטן מאשר בגוש דן". תמיכת משרד התרבות והספורט בתיאורן עומדת על 5 מיליון שקלים בשנה, בעוד עיריית באר שבע הגדילה את התמיכה וגם היא עומדת כעת על כ-5 מיליון שקלים. "סך כל התמיכה הציבורית היא 11 מיליון שקלים", מסכם יפרח, "אך מחזור התיאטרון הוא 27 מיליון".

בתפקיד הפרח: לירז צ'רכי

רפי ניב, המנהל האמנותי של התיאטרון, גאה לפתוח את העונה עם המחזה שיועד לעלות בכל העונות האחרונות, אך נדחה מסיבות שונות, "פרח השכונות". את המחזה כתב לא אחר מאשר קובי אוז, שגם ינהל מוזיקלית, ואת ה"פרח" תשחק לירז צ'רכי. לגבי שאר השחקנים, "אנחנו רק יכולים לגלות שיהיה קאסט מרוקאי", אומר הבמאי ניר ארז. לאחריה, בתאריך 29 בדצמבר, תעלה הטרגדיה היוונית "איפיגניה" של אוריפידס, בבימוי גדי רול, מי שהיה מנהל תיאטרון באר שבע ומורה בבית צבי. ישחקו אמיר קריאף, שירי גולן ומיכל וינברג. "זו הזדמנות לאתגר גם אותנו וגם את הקהל שלנו", אומר ניב.

בהמשך העונה, לקראת סוף חודש פברואר 2013, תעלה הקומדיה "טירונות בלוז" של ניל סיימון. מיטקו בוזקוב יביים, תום חגי ישחק בתפקיד הראשי, יחד עם כל צעירי התיאטרון. גם "המטרו האחרון", על פי סרטו של טריפו, יעלה לאחר מכן - ניר ארז ואיה קפן יעבדו את התסריט, ואיה קפלן ("הכל אודות חווה") תביים את הדרמה התקופתית המתרחשת בפריז בכיבוש הנאצי. ישחקו ולדימיר פרידמן, אביטל פסטרנק ומיכאל אלוני. לקראת חודש אפריל תעלה ההצגה "מגנוליות מפלדה" בבימוי ניב עצמו, ובכיכובן של רמה מסינגר, שירי גולן, אדוה עדני, מירב שירום ויעל גרובלס. הצלע השישית עדיין בשלבי ליהוק מתקדמים. את העונה הבאה תפתח "הגיבן מנוטרדם" בעיבוד ובימוי של עידו ריקלין ("גליליאו"), את הגיבן ואת משורר החצר ישחק אלון אופיר.

בגזרת בית הספר למשחק של התיאטרון יעלו ההצגות "משחיז הסכינים הסיני" בבימוי כפיר אזולאי, ו"שלוש קומדיות קצרות" בבימוי איה קפלן. "תשעים אחוז מהצגות הרפרטואר הן לא הצגות מקור", אומר יפרח, "קשה מאד למצוא מחזה ישראלי טוב, אבל אנחנו כן עושים. 'בוגד' הוא מחזה מקורי שמתעסק בזיהום בנגב, למשל. אני מתנהג כמו כל התיאטראות כיוון שאני תיאטרון בישראל, בעוד הייחודיות שלנו היא בבית הספר למשחק שעוסק בפיתוח האזור ובפעילות תרבותי. זה לא הכי מעניין ולא הכי סקסי, אבל אנחנו גאים בעשייה הזו, בהוראת התיאטרון ובהעצמת הפעילות בנגב. אני מסתכל על באר שבע כגוף מטרופולינים תרבותי, כשאנחנו עומדים במרכזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully