וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר ניצני צולל לעולם הקליפים הישראלים מאנימציה: ראיון

יובל ברוסילובסקי

23.5.2012 / 1:23

יאיר ניצני מתחקה אחר סוד הקסם של עולם הקליפים הישראלים מאנימציה, מעריץ את היוצרים המקומיים ומתלהב מהחופש שיוטיוב מאפשר. ראיון

יאיר ניצני יכול לרשום לעצמו קרדיט כזמר, מוזיקאי, פזמונאי, שחקן, תסריטאי, קומיקאי, מנחה טלוויזיה, מנכ"ל חברת תקליטים, סאטיריקן, טכנאי ושדרן רדיו. הוא אפילו יכול לטעון שהיה הראשון להקליט שיר ראפ בעברית, אבל אנימטור או מומחה לאנימציה? זה עדיין לא. לכן אולי קצת מפתיע לגלות שייקח חלק בפסטיבל האנימציה, הקומיקס והקריקטורה "אנימיקס-ערד-תמר" - מעין שלוחה דרומית של פסטיבל האב שתפתח ביום רביעי (23-25 במאי). ניצני יגיש בפסטיבל את התוכנית "קליפטומניה" בה יקרין וידבר על וידאו-קליפים אנימטיביים ישראלים לאורך השנים, או לפחות ישתדל.

"אין לי שום רקע באנימציה. ממש לא", הוא אומר. "אני מניח שאני איזה סוג של דבק בין הקליפים למוזיקה. חיפשו בטח מישהו שיכול לדבר גם על מוזיקה, גם על קליפים, גם על טכנולוגיה... האמת שיכלו גם להביא את קוטנר", משתעשע ניצני.

אולם, למרות חוסר הרקע בתחום ניצני מעיד כי גילה כמה תובנות מרגשות בהכנות לאירוע בהנחייתו, כאלה שייתכן ויפתיעו גם את הקהל שיגיע לפסטיבל. "מסתבר שאנימציה זה לא רק כל מה שמצויר – אלא כל דבר שנעשה בשיטת stop motion. למשל, הקליפ 'Her Morning Elegance' של אורן לביא, שהוא לא מצויר אבל הוא לחלוטין נחשב אנימציה. אנשים כמוני נוטים לחשוב שאנימציה זה רק מיקי מאוסים ומצוירים למיניהם אך לא כך הדבר".

באירוע עצמו יציג ניצני קליפים שנוצרו בטכניקות אנימציה מגוונות, החל משנות ה-70 המוקדמות ועד לימינו. "משחור-לבן בערוץ 1, דרך 'לול' של אריק אינשטיין וחבריו ועד באמת כל מיני קליפים של stop motion ישראלי", מספר ניצני. "באמצע יש כל מיני דברים של סטודנטים שעשו אנימציה כמו הקליפ לשיר 'Lose This Child' של אטליז, שהוא חתיכת קליפ מטורף – אנימציית stop motion של פיסול בחול עם צבים, כוכבים ומה לא... מדהים. יהיה גם מתי כספי, יוני רכטר ובכלל נציגות נרחבת של מוזיקה".

אתה מזהה איזו מגמת שינוי שהתפתחה בקליפים הישראלים לאורך השנים?

"קודם כל, פעם אהבו לספר איזה סיפור. אני חושב שמה שקרה מאז ש-MTV נכנסה לעסק, זה שכבר לא כל כך מספרים סיפורים והאפשרות להתחרע וללכת לכל מיני כיוונים אסוציאטיביים נהייתה הרבה יותר אופנתית. עוד משהו מעניין זה שכשאנחנו בתיסלם התחלנו לא היה צורך בקליפ כי לא היה איפה לשדר אותם. בינתיים עברו 30 שנה, עברנו תהליך ושוב אין איפה לשדר אותם. יש פה מחזוריות".

וכשניצני מדבר על כך שאין איפה לשדר כיום קליפים ישראלים הוא לא מתעלם מקיומו של ערוץ 24, הוא פשוט יודע שזה לא מספיק. אבל, וגם בזה הוא בטוח, זה לא מה שיעצור את היוצרים המקומיים. "Her Morning Elegance" של אורן לביא ו-"Lose This Child" של אטליז - שני קליפים שנוצרו בטכניקת סטופ-מושן על ידי יובל ומירב נתן - מלהיבים את ניצני והוא לא לבד: השניים זכו לשלל צפיות ביוטיוב והקליפ של לביא אפילו התמודד על פסלון גראמי נחשק. כך שלמרות שכמעט ואין צינורות ממסדיים להקרנת קליפים ישראלים, היוצרים עדיין מצליחים להפיץ את יצירותיהם.

"הטכנולוגיה של היום מאפשרת להרבה אנשים לעשות דברים באופן עצמאי", צולל ניצני לעומק העניין. "מה שפעם היה צריך בשבילו תקציבי ענק – היום אפשר לעשות בקלות רבה יותר. מי שרוצה להביע את עצמו באופן בלתי מוגבל – אנימציה פותחת לו פתח פנטסטי. הרי אין גבול למה שאפשר לעשות עם אנימציה. מי שזה בוער בדמו, גם אם יש איפה להקרין וגם אם לא – הוא עושה את זה. דווקא היוטיובים למיניהם גרמו לאנשים לרצות יותר להביע את עצמם בלי שום קומיסרים ומתווכי שידור. הנה, את 'Her Morning Elegance' אנשים עשו לבד והם כובשים את העולם וגם מה שקוטימן עושה במוזיקה ביוטיוב עם 'ThruYou' מדליק...", אומר ניצני. "זה אמור להסעיר את היוצר הצעיר ולהגיד לו 'תראה איזה אפשרויות יש לך! רוצה להישאר בגבולות ערוץ 24? No fucking problem. אם זה מה שמדליק אותך, תעשה מה שבא לך'", מסיים ניצני וממהר להביע הסתייגות קלה - "כמובן בלי לפגוע בערוץ 24 שכבודו במקומו מונח".

אגב אנימציה ואינטרנט – גם אתם ב"תיסלם" לקחתם חלק בפרויקט אנימציה עם דמויות מונפשות של חברי הלהקה שהתקמבקה וקליפים מושקעים. רציתם גם לרכוב על הגל?

"זו היתה יוזמה של סלקום - תיסלם 2.0. הם חיפשו לעשות סדרונת מצוירת על להקה והם חשבו שאנחנו הדבר המתאים למרות שאנחנו כבר קצת... אתה יודע, לא בדיוק הדבר הכי מחוצ'קן ובועט", מספר ניצני. "אבל הם מצאו אותנו מתאימים להם ואנחנו מצאנו את עצמנו מתאימים גם ועשינו את זה בשעשוע רב. זה היה קאמבק מצויר שהיה מאוד פאן לעשות. לא יכול להגיד שזה שינה או הביא איזה להיט ענק - מבחינת הרדיו זה לא כל כך התחבר... אבל עשינו את זה אז וזה עשוי היטב. היה לזה תאריך תפוגה מאוד ברור. קבענו שנעשה שלושה שירים ועוד איזה ארבעה סרטונים קומיים, וזאת אכן עשינו".


*פסטיבל האנימציה, הקומיקס והקריקטורה "אנימיקס-ערד-תמר" יתקיים בימים רביעי-שישי, 23-25 במאי, במתחם מוזיאון ומתנ"ס ערד ובמועצה האזורית תמר
לפרטים נוספים על הפסטיבל

מה הקליפ הישראלי האהוב עליכם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully