וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פצ'ה קוצ'ה 13: ראיון עם האמן דניאל דובר

רוני אפרת

21.5.2012 / 12:30

דניאל דובר, שצבע את מדרגות עיריית תל אביב מוצא השראה גם בלכלוך או שיעמום. את תיעוד העבודה שלו שעשה קותימן תוכלו לראות בפצ'ה קוצ'ה, שתועבר בשידור חי בוואלה!

האמן דניאל דובר מעיד על עצמו כי אחת לשנה וחצי הוא בוחר להתעסק בדברים שונים לחלוטין. "בדרך כלל אני פשוט מצייר", אומר, "הפרויקטים שלי מבוססים על רעיונות ולא בהכרח על ציורים".

דובר ידוע בזכות ציורי הגרפיטי שלו ברחבי תל אביב, לרבות ציורי הדמויות במסכות האב"כ המוכרים היטב, והערב (שני) הוא יופיע בפצ'ה קוצ'ה ויציג את התהליך שמאחורי עבודותיו. "בשנתיים האחרונות אני מצייר פחות ברחוב", הוא מספר, "כי אין לי זמן ואין לי מרחב לעבוד בו. אני עושה יותר דברים שאני יכול ליצור בבית, לתכנן, ולבוא ולהציב אותם במקומות מסוימים".

ואכן, ברזומה שלו נמצאים שני פרויקטים גדולים בהקשר זה: האחד, שיפוץ מיכלי המחזור בעיר, והשני, שגם יוצג בפסטיבל, הוא עיצוב מחדש של המדרגות הנעות בבניין עיריית תל אביב. "הייתי בדיוק בדרך חזרה לארץ", הוא מגולל את היווצרות הרעיון, "חיכיתי לרכבת וראיתי לכלוך על המדרגות הנעות שדומה למשהו מ'מלחמת הכוכבים'. חשבתי שהוא זז. במשך כל הטיסה הייתי ממש לחוץ שאף אחד לא ראה את זה גם או חשב על זה גם, ואחר כך חזרתי הביתה ופיתחתי את הרעיון". בסופו של תהליך, דובר ריסס כתובות וציורי גרפיטי זועקים וצבעוניים, הנעים עם תנועת המדרגות. את הפרויקט הסופי תיעד מנקודת מבטו המוזיקאי והמפיק קותימן, והתוצר המוגמר יוצג בפצ'ה קוצ'ה.

טיזר לסרטון שיוצג בפצ'ה קוצ'ה:

"רציתי לשמר את זה כי לא ידעתי כמה זמן זה יישאר שם", אומר דובר, "גם את תהליך העבודה אני אף פעם לא מתעד, ותמיד בדיעבד מתחרט כי הרבה עבודות נוספות נוצרות מתהליך עבודה. הבנתי שמדובר בהמון עבודה ויצרתי קשר עם קותימן, ביקשתי ממנו לבוא, לתעד ולעשות מזה משהו מגניב. יש לו ראייה מדהימה ויכולת לתעד דברים מהזווית שלו ולתת להם סיפור".

הסיפור אותו יספר בפסטיבל, יתמקד דווקא בעבודות המוכרות פחות, שמייצגות את התהליך המקצועי שעבר מאז שהחל לעסוק באמנות: למשל, מצבה לחתול שנדרס ברחוב לילינבלום, יחד עם אינטרפרטציה משלו לבובות PEZ. "החלטתי שהגיע הזמן לעשות דמויות שהן לא פיקטיביות, אלא תפר בין אייקון תרבותי לבנאדם אמיתי. כך יצרתי בובות של אנדי וורהול, מייקל ג'קסון, מהטמה גנדי, היטלר, סטיבן הוקינג ועוד. הם בחיים לא היו מכניסים את זה לאוסף שלהם, חס וחלילה. לא באמת ציפיתי שייקחו כזה דבר. רוב היצירות שלי מתחילות כמו שיחות קטנות עם עצמי, במחשבה כמה רחוק אני יכול לפגוע בול. דברים שאני רואה, שאני מדמיין, לפעמים מתוך שיעמום, שאני מפתח אינטנסיבית לכדי יצירה כי אין לי משהו אחר להתעסק בו באותו הרגע. פתאום זה נראה לי מאוד לגיטימי, וחוץ מזה, כל העבודות שאני אוהב הצליחו במידה מסוימת לתקשר עם קהל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ממילא אין דבר כזה קהל אובייקטיבי. דניאל דובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר יוצר דואליות ביחסיו עם הקהל שלו: "אני רוצה לקחת את השיחה הקטנה הזו למקום רציני ולהפוך אותה לאמיתית, למרות שיש בה עדיין הסתכלות שלי על מצב, על מקום או על מוצר. בשלב מסוים יצאתי גם לרחוב לעשות דברים". בניגוד לעשייה במרחב הציבורי, לגבי הפצ'ה קוצ'ה הוא מאחל לעצמו שיצליח לעלות על הבמה. "אני לא רגיל לדבר מול אנשים", אומר, "ואני גם מאוד לא מספר ומדבר על עבודות שלי. ניסיתי לעשות את זה בצורה מאוד מסוימת, לספר מנקודת הראייה שלי ולא מנקודה אובייקטיבית, לפי מה שמעניין יותר או פחות. אין גם קהל אובייקטיבי, לכן בחרתי להתמקד בתהליך ובשינוי בקו החשיבה. אני חושב שהווידאו מספר את הסיפור יותר טוב ממני, אבל נראה".

הסרט המלא יוצג בפצ'ה קוצ'ה ויועלה לערוץ היוטיוב של קותימאן. פצ'ה קוצ'ה 13 יועבר הערב (שני) בשידור חי בוואלה! החל מהשעה 19:30

לקראת פצ'ה קוצ'ה 13: איורים לערכי ויקיפדיה

  • עוד באותו נושא:
  • פצ'ה קוצ'ה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully