וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפשוף נעים: חוק הפורנו

14.7.2002 / 10:33

רואי וולמן קורא לבטל את חוק הפורנו

תקציר האירועים: באמצע השבוע החולף עבר בכנסת חוק הפורנו ע"ש ח"כ מהמפד"ל יגאל ביבי בקריאות שנייה ושלישית. אלא אם יפסוק בג"ץ אחרת בסוף החודש, ייעלמו בתוך פרק זמן קצרצר שידורי הארוטיקה והפורנוגרפיה ממסכי חברות הלוויין והכבלים, על אף הפופולריות הרבה לה זכו שלא במפתיע בקרב אוכלוסיית ישראל, כמו ביתר אוכלוסיות העולם.

במאמר קצר שכתבה לפני כחודש זהבה גלאון בעיתון "הארץ" (ושהופיע גם באתר זה) התנגדה ח"כ ממר"צ לחקיקה מצנזרת של פורנוגרפיה, על אף סלידתה העקרונית מהתועבה, מאחר ולדבריה (הנכונים) "הסכנה במשטר דמוקרטי היא, ששלטון שיאמר לאזרח במה לצפות, סופו שיאמר לו מה לחשוב". בנוגע לפורנו גרידא קבעה גלאון: "פורנוגרפיה מציגה נשים כאובייקט מיני גרידא, מעניקה לגיטימציה ליחס בלתי-שיויוני כלפיהן, לדיכויין ולאפלייתן, ומתייחסת אליהן כזמינות למין בכל עת". טענתה של גלאון, יחד עם הטענה כי הפורנוגרפיה מעודדת את צמיחתה של הפדופיליה, מהווים את חוד החנית של הקטגוריה על תעשיית הפורנו לדורותיה.

שלא כמו שאולי מתבקש מהמיקום הסייבר-פוליטי בו היא מתפרסמת, אין תכליתה של רשימה זו להתעמת חזיתית עם תפישת העולם של ח"כ ביבי. עייפנו. שטומי לפיד ימשיך לנהל לשווא את מלחמתנו הצודקת. מונולוגים חוצבי להבות נגד כפיה דתית בישראל הם פאסה. וזה גם לא עוזר. רשימה זו רוצה לנצל את ההזדמנות דווקא להתעמת עם התייחסותה של גלאון - רק כמייצגת דעה שלטת - לתעשיית המין ולפרשנות שהיא מציעה לטקסט הפורנוגרפי, ובייחוד לדימוי הנשי בו.

זה לא שגלאון אינה צודקת כלל, אלא שהיא גם טועה. גזירת הערכים הקשיחים שהיא עושה מתעשיית הפורנו היא אקט שגרתי ומוכר בנושא. אבל זה אקט שגרתי ומוכר שמבוצע בידי מי שלא ראה בחייו סרטים כחולים - בטח לא את אלה שמציעים ערוצי המיינסטרים האמריקאים שרכשו חברות הכבלים והלווין - וגם לא יודע ולו דבר על ההתרחשות שמאחורי הקלעים של תעשיית המין.

פלח גדול מאוד מהעובדים, נשים כגברים, עושים זאת בשל תאוות בצע אחת גדולה. מירב סרטי התעודה בנושא מצביעים על כך. לא הם מי שזקוקים לרחמינו. אך האם אפשר לשפוט אותם? לא בטוח. פלח אחר מאגד אנשים שנדחו ממסגרות חברתיות שונות ומצאו הכרה ונחמה בפועלם החדש. האם מדובר בהכרה ונחמה שונות מאלו שמוצאים אנשים במקומות אחרים? לא בטוח. הפער המוסרי שבין יצרן הפורנו והצרכן הוא דמיוני בלבד. מבחינה ערכית אין הבדל בין אחד/ת שעובד/ת בזיונים לבין עובד/ת במקצוע אחר שמתחרמן/ת מלראות בטלוויזיה אחד/ת שעובד/ת בזיונים.

לקשור תופעות מתועבות כמו פדופיליה עם קונצרנים מסחריים כמו "פלייבוי" ו"ויויד טי.וי" - ממספקי הפורנו והארוטיקה הרכה הגדולים בארה"ב - זו שטות חסרת בסיס. בשביל להצליח אצל ההמונים צריך נוסחה ושתהיה חוקית. נוסחה כזו לא רוקחים מחומרים קיצוניים המצויים בשולי ההתעניינות האנושית. לכן רוב סרטי הקשת בענן בהקשר הזה הם פיראטיים. לכן התבנית של סרטי הזרם המרכזי בפורנו מתבססת על כוסיות וכוסונים בוגרים, ועל מה שביניהם ברגעי השיא.

אכן, פורנוגרפיה מציגה נשים כאובייקט מיני גרידא. אבל כך היא גם פועלת לגבי גברים. היא מתייחסת אל נשים כאל זמינות למין בכל עת, אבל גם אל גברים. יותר מזה, כה צר הוא העולם הפורנוגרפי עד שאין דבר שהוא בבחינת טבע של מין מסוים - נשים רוצות להתענג מסקס בדיוק כמו שגברים רוצים. נשים מתמרנות גברים עבורו לא פחות משהם מתמרנים נשים. לרוב, סצנת סקס שלדית מציגה משחק הוגן: גברים מאוננים לנשים ונשים מאוננות לגברים. נשים מוצצות זין גדול וגברים מוצצים כוס גדול. גברים מזיינים נשים ונשים מזיינות גברים. שתי נשים מזיינות גבר ושני גברים מזיינים אישה. נשים גומרות בצעקות רמות וגברים פולטים באנחות כבדות. יש מי שירים גבה (ואיפה פזית בניזרי כשבאמת צריך אותה?), אבל לרגעים, ומזווית מאוד מסוימת, המיינסטרים הפורנוגרפי פמיניסטי יותר מזה הקומי והדרמטי.

אך האמת אינה נמצאת תמיד באמצע כמו שאוהבים לומר, אלא שוכנת אך ורק בעיניו הסובייקטיביות של המתבונן. נשים הטוענות א-פריורית כי הפורנוגרפיה רק מדכאת ומפלה את האשה, מוכיחות שהשובניסטים הכי גדולים הם הנשים. לקבוע כי פורנו הוא רק טוב, זה קשה. לקבוע כי הוא רק רע, זה מטופש. האם כשזוג מרענן את חיי הסקס שלו באמצעות פורנו ומשפץ את היחסים, גם אז זה רע? אלוהים, האם לאונן בכיף לשחרור אגרסיות אלימות זה בהכרח רע?

הפורנו נוכח כי הוא נדרש - חוקי היסוד של השוק הכלכלי. הוא נדרש כי כנראה הוא ממלא חללים ריקים ואפלים ולא צריך להזכיר אלו. הפורנו אינו מקור תחלואי העולם כי אם שיקוף שלו. מנהלים אותו גברים כי בעת הזו הוא משרת יותר גברים. הוא לא מנציח את אי-השיויון יותר מכל ממשלה, מערכת עיתון נאורה או חברת היי-טק, בהן רוב מוחלט לקובעי מדיניות גבריים. אולי אפילו פחות. דווקא העולם הפורנוגרפי גמיש הרבה יותר. ברגע שיותר נשים ירצו יותר סקס, מיידית יופר מאזן הכוחות הסטטוס-קוויי. מצחיק, אבל זה בדיוק כמו שבשל העובדה שיותר נשים רוצות יותר ספרות נשים, מכתיב טעמן את אופי שוק הספרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully