וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 19: מצדיעים לאמא אפריקה

31.5.2012 / 10:47

פופ לוק במחווה אוהבת מוזיקה ובני אדם לאלו שהתחילו הכל עם גרוב ונשמה אפריקאים, שירי עבדים וכל מה שבלעדיו אפילו הקאסט לא היה קיים

בימים כתיקונם נראה העיסוק במוזיקה מתקדמת, בגרוב ובאלקטרוניקה כמו אמירה מספקת לגבי כל רעות ותחלואות העולם. תרבות המועדונים, המוזיקה השחורה על כל גווניה, ובכלל, כל מוזיקה ואמנות שמשתדלת לחשוב טיפה ולא לשעמם את עצמה למוות במבנים בנאליים שפונים למכנה המשותף הנמוך ביותר (עיין ערך: מיינסטרים), נדמה שתמיד משתייכת למחנה שתומך בזכויות אדם, בליברליות ובמתן כבוד לשונה ממך.

אבל אלה לא ימים כתיקונם. משהו רע רוחש ומתפרץ כאן, ותהיו בטוחים שהדבר האחרון שבא לנו לעשות זה להתעסק בגזענות ובורות במקום במוזיקה טובה. ובכל זאת, הוחלט לעשות מעשה. פופ לוק הפעם מגיש סט מחווה ליבשת האם ולאנשים שמגיעים אלינו ממנה. כי יש מקום לדיון על דרכים לפתרון בעיות, ויש מקום לדעות שונות ומגוונות, אבל למקרים שקורים פה לאחרונה מתוך שנאה טהורה, ולמה שניתן לדמיין שיגיע בהמשך המדרון התלול הזה - לדברים האלה אין צידוק ואין שום זכות קיום. במיוחד לא אצל עם עם היסטוריה כמו שלנו.

אזיליה בנקס. Robin Little, GettyImages
איזה עולם זה יהיה בלי הקול שלה? אזילייה בנקס/GettyImages, Robin Little

זהו, זה הכי קרוב שנגיע ללדבר פה על פוליטיקה. מעכשיו והלאה נעסוק רק במוזיקה, כי בשביל זה אנחנו כאן. אז מה אמרנו? אפריקה. ערש האנושות, ומקור כל המוזיקה הפופולרית במאה האחרונה. כי, בקצרה, אם פספסתם את זה, העבדים השחורים הביאו איתם לאמריקה את הקצב ואת השירה השבטית, מה שהפך לשירי העבודה בשדות, שהוטמעו בגוספל, שהתקדם לבלוז, שהוליד את הרוקנ'רול ואת הסול, שהתקדם לפ'אנק, שהתגלגל לדיסקו, שהיה הבסיס להיפ הופ ולהאוס, שהשפיע על הפופ והדאנס ויצר עולם שלם של אלקטרוניקה וכו' וכו'. אז בעצם, כמעט כל דבר שתקשיבו לו יהיה מחווה לאפריקה ולמוזיקה שלה. וגם הסט הזה.

ובגלל שהגרוב האפריקאי נמצא בכל, אנחנו לא צריכים להתרחק יותר מדי מהאיזורים הרגילים של פופ לוק בשביל לתת כאן סט מחווה. במיוחד כשכל כך הרבה מוזיקה אלקטרונית חדשה מושפעת ישירות מהכיוונים האלה, במגמה שנראה שהולכת ומתחזקת לאחרונה. הסט הפעם משלב קטעים חדשים של אלקטרוניקה מלוכלכת מעולם הבאס, יחד עם אפרוביט אמיתי ישן וטוב, ובדרך עובר גם על קטעים שיצאו בשנים האחרונות ואהבנו במיוחד את הדרך בה הם משחקים על קו התפר בין ההשפעות השונות.

Brey

אם להיות קצת יותר ספציפיים - בתחום המוזיקה העדכנית יש לנו כאן קטע חדש חדש של אזילייה בנקס בהפקת מאשינדראם, כמו גם טיונים נוספים מז'אנר היו קיי בייס המגוון שמספקים Roska, Hint ו-Zed Bias ושם חדש ועולה בסצינה - Brey. משולבים בסט גם קטעים ישנים יותר, של Wunmi ושל Sam Irl, מהימים בהם עוד היה דבר כזה ברוקנביטס. MMM תורם קטע טכנו שבטי ו-dEbruit מגיש ביט אכזרי מלפני שנתיים שחותך מוזיקה ניגרית לחתיכות קטנות, רמז מטרים לאלבום שלו שעומד לצאת ממש בעוד שבוע ומתרכז כולו בצ'ופים ופליפים של מוזיקה דרום אפריקאית.

עוד אפשר למצוא כאן דברים טיפה פחות ברורים ומעט יותר אמורפיים כמו טיון של DVA יחד עם פאטימה מתוך האלבום שלו שיצא בחודש שעבר, שיר של זאקי איברהים הקנדית ממוצא דרום אפריקאי, וקטע של Mo Kolours המדובר אך מוזר. יש גם מוזיקה שהיא בהחלט אפרוביט, הפ'אנק האפריקאי, אך משתמשת בסאונדים חדשים יותר, כמו במקרה של Lightning Head, Wale Oyejide וגם עידן K והמובמנט, הרכב ישראלי מהטובים ביותר שפועלים בארץ. וכן, לא שכחנו גם לתבל בנגיעות של אפרוביט מסורתי, עם כמה מהשמות החשובים ביותר בתחום – פלה קוטי, Manu Dibango וטוני אלן, שתורמים כאן כל אחד שיר אחד.

עד כאן לסט מחווה לאפריקה בפופ לוק. כי צריך לזכור מאין באנו ולאן אנחנו הולכים, מוזיקלית, ובכלל. כי ההיסטוריה, כמו המוזיקה, חוזרת על עצמה, ועד כמה שאנחנו אוהבים רטרו, יש תקופות חשוכות במאה הקודמת שהיינו מעדיפים לא לעשות עליהן סיבוב נוסף.

הפלייליסט:

00:00 – Mo Kolours – Talking Move // One Handed Music
03:00 – Sam Irl – African Dance feat. Anya // Pulver
06:30 – Romare – The Blues (It Began In Africa) // Black Acre
10:00 – DVA – Just Vybe feat. Fatima // Hyperdub
13:00 – Brey – Bengela // Svetlana Industries
17:00 – Wale Oyejide – Africahot! Ft. Meczilla // Shaman Work
22:00 - Wunmi – Left 2 Right // Wunmigirl Music
27:00 - Tony Allen – Woman To Man feat. Ty // Comet
32:00 - Lightning Head – Ilu Bage (Sick State) // Lion Head
36:00 - The Big Ghana Band – Unbelievable // Glass And A Half Full
39:00 - Idan K & The Movement Of Rhythm – Change Got To Come (Instrumental) // BOOXA
43:30 - Hint – Lock The Door feat. Zed Bias // Tru Thoughts
47:30 - Azealia Banks – Van Vogue // Interscope
51:00 - Roska – Squark // Rinse
55:00 - Debruit – Nigeria What? // Civil Music
58:30 - MMM – MMM Meets Tshtshea Boys // Hones Jon's
65:00 - Zaki Ibrahim – Something In The Water // Motif
69:00 - Manu Dibango – Soul Makossa // Atlantic
73:00 - Fela Kuti – Water No Get Enemy (Unreleased Edit)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully