וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימור לבנת: "קולה של הפריפריה לא נשמע בקולנוע הישראלי"

רוני אפרת

10.6.2012 / 20:33

מחוזקת בנצחונה בנושא חוק הספרים, פתחה שרת התרבות את פסטיבל "קולנוע דרום" והפעם, לא הלכה בגלל סרט פתיחה פרובוקטיבי: "חופש הדיבור לא ניתן רק לצד אחד"

שנה אחרי שעזבה בסערה את טקס פתיחת פסטיבל "קולנוע דרום", שרת התרבות והספורט לימור לבנת שבה לסינמטק שדרות, אך היתה נינוחה בהרבה, אחרי שזכתה להישג ניכר: אישור "חוק הסופרים" בוועדת השרים לענייני חקיקה והכשרתו בדרך לקריאות במליאה לקראת כניסתו לספר החוקים.

השרה לבנת נצלה את המאורע ואמרה בפתח דבריה: "היום הצלחתי לאחר שנתיים לבצע מהלך חשוב מאוד בו אני עסוקה כל היום וגם מחר - להעביר בוועדת השרים את חוק הגנת הספרות והסופרים" אמרה לבנת, לקול מחיאות הכפיים. "זה חוק שהיה דרוש מאמץ ניכר להעבירו ויש לנו דרך ארוכה מאוד בכנסת".

פסטיבל קולנוע דרום 2012. דייב בוימוביץ'
ביום חגה. השרה לבנת בסינמטק שדרות/דייב בוימוביץ'

לאחר מכן פנתה השרה להחמיא לפסטיבל ואמרה: "אין עוד פסטיבל כמו זה שקשור כל כך חזק במהותו לחבל הארץ בו הוא מתקיים. שדרות היא באופן סימבולי חלק חשוב מחבל הארץ הזה, סמל לעושר ולמורכבות של התרבות הישראלית".

"בואו ניתן לגיבורים מהשוליים לחפש את מרכז העדשה הישראלית ונשמיע את קול הפריפריה שהיא רוב הציבור, וקולה לא נשמע בקולנוע הישראלי", הוסיפה לבנת. "כמי שמובילה במשרדי קו מוחלט לגבי שילוב הפריפריה במיינסטרים הישראלי, אני אומרת יישר כוח גדול. בעם ישראל יש מורשות שונות ופנים שונות שלכל אחת מהן מגיע להישמע".

בשלב זה, צעק מהקהל יו"ר קרן מקור, גדעון גנני, כי הדבר בא על חשבון קרנות מסוימות. "אני לא שומעת מי מדבר, אבל יש הבחלט כוונה להשמיע את קולה של הפריפריה", הגיבה השרה לבנת. "צריך לדעת שמשהו בא על חשבון משהו, ולכן מועצת הקולנוע פרסמה החלטות. אבל במדיניות שלי ובעשייה שלי, בסדר העדיפויות שלי - במקום הראשון זו הפריפריה".

פסטיבל קולנוע דרום 2012. דייב בוימוביץ'
חופש הביטוי זו לא המצאה שלכם. השרה לבנת/דייב בוימוביץ'

לאחר מכן, התייחסה השרה לבנת ל"המשגיחים", סרט הפתיחה של הפסטיבל בבימויו של מני יעיש, וגם לסערה שעוררה בשנה שעברה, כשנטשה את הקרנת "עדות" של שלומי אלקבץ בטענה כי הוא חד צדדי לטובת הפלסטינים: "סרטו של יעיש נוגע בידיים חשופות בחברה הישראלית ובמצבי קיצון", אמרה לבנת. "שיח ביקורתי הוא נשמת אפה של תרבות משגשגת. לא חייבים להסכים עם כל מסר של כל אחד מסרטי הפסטיבל, וכמו שאני עשיתי בשנה שעברה, צריך לדעת להאזין".

בשלב זה, מישהו צעק מהקהל כי לא מספיק להאזין, אלא גם לראות את הסרטים. השרה לבנת השיבה: "אני ראיתי את הטריילר וזה הספיק לי. חופש הדיבור לא ניתן רק לצד אחד במפה הפוליטית וגם את זה צריך לזכור".

"שבעים לתורה קובעת המורשת היהודית", סיכמה השרה. "ואם נלך לתורת הדיאלקטיקה של הגל - התקדמות אפשרית רק באמצעות שתי דיעות שהופכות לסינתזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully