וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער סקלי: "אני לא יודע אם ניצחתי את "האח הגדול"

רוני אפרת, צילומים: נמרוד סונדרס

14.6.2012 / 1:36

סער סקלי השווה בין "מראה שחורה" ל"האח הגדול", יואב קוטנר נכנע לאינטרנט וגלעד כהנא אומר שהפייסבוק הרג את האמנות: רשמים מכנס "פרינט סקרין" לתרבות דיגיטלית בחולון

פסטיבל "פרינט סקרין" במדיטק חולון, אירח השנה פאנלים רבים המגוונים העוסקים בקולנוע, באינטרנט, ובמה שביניהם. בין המשתתפים, הגיעו ודברו גם השדרן יואב קוטנר, המוזיקאי גלעד כהנא ("הג'ירפות") והדי ג'יי ועיתונאי וואלה! תרבות איל רוב, שעסקו בהתפתחות הרשת החברתית ככלי להפצת מוזיקה, על יתרונותיו וחסרונותיו. בפאנל אחר התארח פליט האח הגדול סער סקלי, שביקר את הפרק השני במיני סדרה "מראה שחורה", העוסק, בין היתר, בהשלכותיו של הריאליטי.

"פעם היה חשוב להחזיק במובילי דעת קהל, אבל עכשיו אנחנו נמצאים באיזה שלב ביניים שכל אחד יכול להעלות מה שהוא רוצה לרשת", אמר קוטנר, "לכתוב על זה ולרכוש את זה כאילו הכל פתוח. התפקיד ההיסטורי שלי נגמר, אף אחד לא צריך שיגידו לו, אפשר למצוא בעצמך. מצד שני, בגלל שיש כזה שפע של אינפורמציה, אף אדם נורמלי לא יכול לדעת בדיוק כל מה שקורה. צריך מישהו שינחה אותו, שיוביל. בכלל, היום כל מי שמעל גיל 33 הולך למשרפות, אנחנו דור הולך ונעלם שצורך דיסקים ותקליטים".

פאנל אני ואתה משתנים עם העולם – על מוסיקה, תיווך דיגיטלי וקשר אישי. נמרוד סונדרס
דור הולך ונעלם. יואב קוטנר, גלעד כהנא ואיל רוב/נמרוד סונדרס

גם כהנא הסכים עם קוטנר, ולכן מקדש את קיומן של הופעות חיות. "קידום התקליט הוא המגע הפיזי עם הקהל ולכן הדיאלוג הוא גם באמצעות הופעה", אמר כהנא. "זה כמו דיאלוג בין גבר לאשה שצריך להגיע למשגל מלא. אבל הבלתי אמצעיות של הפייסבוק בעידן הנוכחי הפך את רוב האמנים למתחנחנים בלתי נגמרים, והרגה את המסתורין. היום, כשאני מכיר את רוב האמנים שאהבתי, גיליתי שחלקם בלתי נסבלים או פשוט סתמיים. הסקס אפיל הוא מאד גדול כשיש מרחק מסוים, אתה לא יושב עם הבנאדם ואוכל איתו חומוס. היום כולם אוכלים חומוס בפייסבוק".

את השיר החדש של הג'ירפות, "דפני דפני" – הלא הוא שיר געגועים לדפני ליף – השיקה הלהקה יחד עם קליפ מינימליסטי המצולם בטכנולוגיית Stop Motion ובאדיבות האייפון. "הקיץ התחיל ומחאת הקיץ שעבר לא מצליחה להתניע, כרגע המחאה המרכזית היא של דיירי שכונת התקווה נגד הסודנים, לא לזה פיללנו", מספר כהנא, "השיר הוא רק קצה הקרחון, הרגשנו שחייבים גם קליפ שיוסיף לו עוד רובד". "כל הקליפים שיווקיים היום ומובילים לדבר העיקרי שהוא המוזיקה", חולק עליו קוטנר, "היא הדבר החשוב באמת".

בפאנל המאוחר, הוקרן הפרק השני בסדרת "מראה שחורה" מאת צ'ארלי ברוקר, "15 מיליון נקודות זכות", המגולל סיפור אהבה טראגי בעולם שהוא תכנית וירטואלית אחת גדולה. "האפשרות לדמיין את העתיד היא רק דרך זווית הצפייה המאד מוגבלת של ההווה שלנו", אמר בתגובה סקלי, "הפרק משלב את ההשתלטות על ידי תענוגות, ריאליטי, סמים, לעומת חברה שהיא לחלוטין ריכוזית ומנוהלת ומלמעלה, צופה ומפקחת. כל מה שיש בעולם של 'מראה שחורה' הוא תוכנית ריאליטי בידורית אחת גדולה. ההון הסימבולי הוא מבטי ההמון, והתוכן של מה שהמבט הזה רואה הופך להיות חסר משמעות".

"הפרק מציג רק לכאורה התנגדות", מקשר סקלי את ביקורתו להשתתפותו בריאליטי. "הוא מתאר יפה את המבט ובאופן מאוד מדויק את איך המערכת מכילה בתוכה את ההתנגדות, וזוהי הסיבה שבסופו של דבר הוכנסתי למנגנון 'האח הגדול', זו הסיבה שישנה זכות הצבעה לערבים במדינה. מערכת ניאו-ליברלית שכזו חייבת להיראות כאילו היא מסוגלת להכיל את המתנגדים שלה, ואת זה רואים בפרק מאוד יפה. כשהוא לגמרי כפוף למדיום שלו, לייצוגים של המדיום שלו, ברוקר מראה מאבק. בגלל שזו מערכת סגורה, גם אי אפשר לנצח, אבל המציאות בה אנחנו חיים היא עדיין מציאות של הרבה מערכות שונות שתוקפות מכל מיני כיוונים".

"לבדר עד מוות": ערב בעקבות 'מראה שחורה'. נמרוד סונדרס
תחושות אמביוולנטיות. סער סקלי/נמרוד סונדרס

סקלי לא בטוח אם הוא עצמו ניצח בניסוי של "האח הגדול". "התאמתי את עצמי במידה רבה לקנה המידה של מה שאני חושב שאני יכול לעשות", סיפר סקלי. "בהתחלה חשבתי שלא אשאר שם הרבה זמן, ולכן סוג המסרים שאני יכול להעביר הם לתקוף כמה שיותר ולהוציא כמה שיותר. ברגע שהבנתי שזה לא קורה, הייתי צריך לשנות את האסטרטגיה שלי – אם הייתי צריך לחשוב איך אני יכול לנצל את המערכת הזו הלאה. הפרק של 'מראה שחורה' מראה את הסיפור רק מנקודת המבט של ההתנגדות, מבלי להראות תהליכים מורכבים. במקרה שלי, לא ידעתי אם יצאתי מנצח ולא ידעתי אם אני מרגיש טוב, כי אני לא יודע מה ההשפעה של זה. זה היה ניסיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully