וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום הארוך בשנה: השירים הארוכים הטובים ביותר

עינב שיף

21.6.2012 / 7:36

לכבוד היום הארוך בשנה, וואלה! תרבות בוחרת את השירים הארוכים טובים בהיסטוריה, מהדורז דרך דיוויד בואי ועד גבריאל בלחסן. מיוחד

בכל שנה אנחנו לא שמים לב שהיום הארוך בשנה הגיע: אנחנו קמים בבוקר, הולכים לעבודה/צבא/חופש הגדול ולא מעריכים מספיק את הזריחה שנמשכת עד לקצה גבול היכולת שלה, ואז שוקעת למה שיהפוך לעוד יום בהיסטוריה שלנו. השירים שלפניכם לקחו זמן משמעותי מהיום שלנו, והיופי שבהם הוא שלא הרגשנו שמדובר בבזבוז זמן. קריטריון הכניסה לרשימה הזו הוא שירים בני 10 דקות ומעלה. כמובן שחשוב לציין כי טראקים רבים מעולם ההאוס והטכנו לא נכנסו, כמו גם רי-אדיטים ורמיקסים. מה שנשאר יגמור לכם גם את היום הארוך בשנה.

הדורז – "The End"

תסביך אדיפוס קם לתחייה באפוס הגדול שסוגר את אלבום הבכורה של הדורז, שיר כה מורכב ורב משמעות שרק הוא לבדו מסביר עד כמה ג'ים מוריסון היה גאון שאיש, בעצם, לא הבין אף פעם.

איירון באטרפליי – "In A-Gadda-Da-Vida"

כשלפסיכדליה נמאס מהטריפים והרוח החופשית, היא המציאה את ההאבי מטאל ואיירון באטרפליי עשו זאת על גבי צד שלם של תקליט, שבגרסת הסינגל הפכו לקצת יותר משתי דקות. השיר הפך לאבן דרך בתולדות הרוק וזכה לאינספור רפרנסים בטלוויזיה ובקולנוע, והכל בזכות מילותיו הפשוטות והתחושה שאכן, גן העדן נמצא בין כותלי הדיסטורשן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

דיוויד בואי - "Station to Station"

הדוכס הרזה והלבן הגיע לעיר. הוא מסומם, לא ממוקד, עייף ועצוב, אבל הוא עדיין חכם יותר מכולם. השיר שפותח את "Station to Station" הוא קטע פנטסטי שמדגים עד כמה דיוויד בואי הוא יצור חד פעמי, שמסוגל לשלב טריפים עם אלמנטים מהקבלה - שימו לב לפראזה "magical movement from Kether to Malkuth". איך בואי שר? התותח האירופאי כאן.

ניל יאנג - "Ordinary People"

במבול היצירה של ניל יאנג, טבעי לפספס כמה אלבומים, וזה מה שקרה ל-"Chrome Dreams ii", אלבומו משנת 2007, ובתוכו הקטע הפנטסטי הזה, אחד השירים הטובים ביותר של יאנג שבאופן די לא ייאמן, אין בו שנייה מיותרת – לא סולו גיטרה ולא שורה. קטע מרגש ומעורר השראה שעוסק ב-כמה מפתיע – אנשים רגילים, כאלה שניל יאנג קיבל מתנה מאלוהים והפך לפה שלהם.

פאנקדליק - "Maggot Brain"

לפי האגדה, ג'ורג' קלינטון, מסטול מ-LSD, אמר לגיטריסט שלו, אדי הייזל, "דמיין שאמרו לך שאמא שלך מתה, ואז גילית שזה לא נכון". אין לראות בכך שום עידוד לשימוש ב-LSD, אבל התוצאה לפניכם.

טלוויז'ן – "Marquee Moon"

באנגליה המציאו את ה-Pאנק בגרסת ה-2 וחצי דקות ובום, בניו יורק, מחוץ לראמונז, טלוויז'ן עם טום ורליין וריצ'רד לויד, הראו איך הופכים את הגיטרות לעיפרון ביד של הג'אנקיז.

דונה סאמר - "Love to Love You Baby"

קטע הדיסקו המכונן שרקחו ג'ורג'יו מורודר ופיט בלוט לפרוטג'ה של מורודר, דונה סאמר המנוחה, מחזיק מעמד שנים כקטע סקסי ורקיד. כמובן שסוד הקסם שלו הוא גניחות, אלמנט שעובד 6, 16 ו-206 דקות, אבל עם מותה של סאמר הוא שב לקבל את מעמדו וגם ביום הארוך בשנה ראוי להזכיר אותו.

דונה סאמר: פרידה ממלכת הדיסקו שידעה לגנוח ולרגש בו זמנית

שוגרהיל גאנג – "Rapper's Delight"

קשה לזכור שהסינגל ההיסטורי הזה, שלמעשה נחשב לסינגל הראשון בהיסטוריה של ההיפ הופ, זכה לגרסת אלבום באורך שאף שיר היפ הופ כיום, כשמדובר בז'אנר החזק באמריקה, לא מגיע אליה.

אנדרוורלד - "Dirty Epic"

רוב השירים הארוכים בהיסטוריה של המוזיקה, בוודאי זו האלקטרונית, לא מתהדרים בטקסט פואטי וגם לא בפחות מכך. אבל אנדרוורלד תמיד שאפו ליותר והסינגל הזה, עשר דקות בדיוק של גאונות שבסופה "הנה בא ישו על קביים" וכולם על הרצפה, מרוחים מאושר ואומללות.

גבריאל בלחסן - "כדור הרגעה בדבש"

יש לא מעט שירים ישראליים לא רעים מעבר לקו 10 הדקות, מעטים מהם הם באמת יצירות מופת. אלג'יר ויוצאיה, גבריאל בלחסן ואביב גדג', אחראים לטובים ביותר: "ירח במזל עקרב" מ"מנועים קדימה", למשל וגם "תפילה ליחיד" של גדג' מאלבום הסולו בעל אותו השם. אבל "כדורי הרגעה בדבש", הקטע המונומנטלי של בלחסן שהופיע לראשונה באלבום "השנים היפות של גבריאל" ולאחר מכן שוב בגרסה חדשה באלבום "עתיד", הוא לא רק קטע ארוך מעולה במיוחד, אלא רגע היסטורי במוזיקה הישראלית של תשוקה, סבל, אנרגיה, אינטלקטואליות וטראש. כל החיים מקופלים בשיר בלתי נשכח, שמי שראה אותו בהופעה מבין עד כמה רחוק דיסטורשן וזעם יכולים להגיע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully