וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם "האח הגדול" צריך לדאוג מ"בית הזכוכית"?

"בית הזכוכית" עלתה לשידור על אפם וחמתם של יוצרי "האח הגדול". האם בכלל היה קייס לאיומי התביעות על גניבת פורמט? התרשמות ראשונה

לאחר שבועות סוערים של התכתשויות משפטיות ותקשורתיות עם רשת CBS המשדרת את פורמט "האח הגדול" בארה"ב, העלתה ABC את הריאליטי השנוי במחלוקת "בית הזכוכית" וכעת ההחלטה האם מדובר בדמיון לא מקרי עברה לחבר המושבעים של צופי הטלוויזיה. נוכח דחיית עתירתה של CBS שלא לאפשר את עליית התוכנית עד לבירור הנושא, הבכורה לוותה ביממה האחרונה בקידום מאסיבי של ABC של "בואו לצפות בתוכנית שכולם לא רוצים שתראו", הצצות מיוחדות ששולבו בתכניות הדגל של הערוץ לאורך היום וכן פרסום יזום ע"י CBS של פירוט כל האלמנטים הזהים בשני הפורמטים. אז מה גזר הדין שלנו?

ההתחלה של "בית הזכוכית" חתכה מיד לעניין, במקום מעמד אירוע כניסת הדיירים הם פשוט נכנסים בזוגות אקראיים, בקטעים שצולמו מראש, שכן הדיירים כבר נכנסו למתחם לפני מספר ימים. בשונה מ"האח הגדול" כאן יותר ברור לוק המעבדה, שכן כל הבית, שהוא למעשה אולפן, שקוף והכי אקווריומי שאתם יכולים לדמיין. הליהוק הוא על טהרת הריאליטי החברתי באשר הוא, צעירים ויפים לצד מבוגרים יותר, דיג'יי בר מצווה ואתלט שחצן לצד ההומו התורן והדוגמנית קלת הדעת. כל אחד מכריז בקלישאת הריאליטי הבינלאומית "אין אף אחד כמוני ב'בית הזכוכית', אני בא לתת הכל ולשחק עד הסוף".

במקום הדמות של "האח הגדול", שלעד מדבר בגוף שלישי והוא מלך הבית, כאן יש קול נשי, קר וחללי שמדקלם בחוסר רגש את האינטראקציות בבית. הרעיון ב"בית הזכוכית" הוא מהלכים וסיטואציות שנתונות להחלטת הקהל, כשלמעשה התוכנית אינה שידור חי או מלווה בנרטיב מונחה סביב דמות של מנחה כלשהו. בדקות הראשונות, הדיירים מקבלים הודעה על גבי מסך גדול בסלון שהצופים בבית קבעו איך החלוקה לקבוצות למשימה הראשונה תבוצע: גברים מול נשים, מבוגרים מול צעירים, או החוף המערבי מול החוף המזרחי. כל קבוצה בוחרת אז קפטן, כאשר אם תפסיד הוא ודייר נוסף מאותה קבוצה יעברו למצב "לימבו", בו הצופים יצביעו את מי להשאיר. הדייר הנוסף נקבע באמצעות הצבעה חשאית של הדיירים, ובמקום חדר האח הגדול, הם עומדים מול המסך האינטראקטיבי ומדפדפים בין השמות משל היה זה משחק Wii.

אחרי היציאה לדרך, הדיירים משתכנים בחדרים, לפי חלוקה שהקהל הצביע לה על סמך הפרופילים שהופיעו באתר התוכנית באינטרנט. הקהל התבקש לבחור מי לפי דעתו יהיו חברים או יריבים בבית ובהתאם לשים אותם יחד באותו חדר, כמו במקרה של הולי השופעת בת ה-21 שעברה להתגורר עם רובין, בלוגרית בת 43 שמצהירה על עצמה כאמא יהודיה דאגנית, במה שנראה כציוות מכוון של שני הפכים על הנייר. השיבוץ בחדרים ישתנה לפי הצבעות הקהל, שיחליט כיצד לטרוף את הקלפים ברגע שיוודעו האינטראקציות האמיתיות בין הדיירים.

כשהדיירים מקבלים הודעה שהקהל הצביע עבור איזה סוג מסיבה הם הולכים לערוך, וההחלטה היא למסיבת בריכה, אותה הולי משתמשת בנכסיה הטבעיים כדי לזרום ברוח הפורמט עם הגברים בבית, שיבחרו איזה ביקיני היא תלבש למסיבה. אי אפשר שלא לתהות אם כשיהיה קליק מיני בינה לבין אחד הגברים, האם הצופים גם יזכו להצביע האם השניים ילכו עד הסוף ואם כן באילו תנוחות. זה "בית הזכוכית", לך תדע.

נוסף להחלטות כיצד הם ישחקו, איך הם יחגגו וישנו ומה יאכלו וילבשו, על המסך גם מופיעות לעתים שאלות פתוחות לדיון כדי לעורר את המתים בבית, כך שמריבות יצוצו באופן מכוון. באופן שבו המשחק גם מכתיב לדיירים על מה לדבר, שם ההכוונה ליחסים שיתקיימו ביניהם. במה שב"האח הגדול" היה מתפרש כמניפולציות של ההפקה ליצור חיכוכים, כאן האחראים הם הצופים ורק הצופים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האם ל"האח הגדול" יש קייס? מתוך "בית הזכוכית"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסופו של דבר האלמנטים של ההחלטות מתגמדים לעומת המציאות בתוך הבית, והמצלמות העוקבות אחר הדיירים ובמקרה שכזה, זה לחלוטין "האח הגדול". יש קייס לתביעה. מצד שני, היוצרות מעט מתהפכות כאשר גם לדיירים יש יכולת להעביר שאילתות הרות גורל באתר האינטרנט נוסח "במי עליי לבטוח בבית?" או אפילו "מי הודח השבוע בתוכנית "הרווק"?". כאן בעצם גם לדיירים יש חלק אקטיבי מסוים באינטראקציה יזומה מול העולם החיצון ממנו הם מנותקים. כאן באה לידי ביטוי אסטרטגיה, שכן השאלות והתשובות מוצגות בפורום של הדיירים כולם.

מעל לכל צל של ספק, ל-CBS המוצר הסופי אכן קשה לעיכול. דווקא במראה ובביצוע האמריקאי של הפורמט, "בית הזכוכית" נראית ומרגישה "האח הגדול", לטוב ולרע. אחרי שהעניין בצפייה של הערב הראשון הסתיים כעת נותר לראות כמה רייטינג התוכנית הביאה ומה יהיה כושר העמידות שלה במהלך תקופת שידור. ABC חייבת להוכיח שאכן הקהל משיב בחיוב לשאלת רעננות וייחודיות הפורמט, כך שקירות הזכוכית של הבית לא יתנפצו לה בפרצוף.

האם לדעתכם "בית הזכוכית" תצליח? שתפו אותנו בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • Glass House

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully