וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל ביטולי אירועים ב"לילה לבן" בשל האלימות במחאה החברתית

רוני אפרת

25.6.2012 / 15:52

במחאה על האלימות בפיזור ההפגנות בסופ"ש בוטלו אירוע ספרותי בהשתתפות אתגר קרת, אורלי קסטל-בלום ועוד, מרתון הופעות ופתיחות גלריות ב"לילה לבן" שבחסות העירייה

גל ביטולים של אירועים ב"לילה לבן" שבחסות עיריית תל אביב, בשל האלימות שהופעלה כלפי המוחים מצד פקחי העירייה ושוטרים בהפגנות המחאה החברתית בסוף השבוע.

הסופרים אתגר קרת, אלכס אפשטיין, אורלי קסטל-בלום, דב אלפון ויהלי סובול, שהיו אמורים להשתתף באירוע ספרותי בחמישי בערב במגדל שלום, הודיעו כי "בעקבות אלימות המשטרה נגד המפגינים למען צדק חברתי, ומעשים אלימים רבים אחרים בשבוע האחרון, החלטנו לבטל את השתתפותנו באירועי 'לילה לבן' שתוכננו להתקיים ביום חמישי הקרוב בחסות עיריית תל אביב. תל אביב היא עיר אהובה וחשובה לכולנו, אך לדעתנו אין לה כרגע שום סיבה לחגוג".

כמו כן, החנות והמועדון האוזן השלישית, בה תוכנן להתקיים רצף הופעות לילי, הודיעה כי היא מבטלת את השתתפותה באירועי "לילה לבן", "לאור ההתרחשויות האחרונות וקולות המחאה (והטיפול בה)". מרתון ההופעות היה אמור לכלול, בין היתר, את נוודי האוכף (רם אוריון ורוגל אלפר), מידנייט פיקוקס, דפנה ארמוני, עוזי פיינרמן ועוד. מהאוזן השלישית נמסר כי "אנחנו מרגישים שאין כאן שום סיבה לחגוג ומתנצלים בפני האמנים הרבים שהתכוננו למרתון ההופעות אצלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזה הקוראת לחרם על "לילה לבן" בעיצוב להב הלוי וארכיון אדריכלות ישראל בראשות צבי אלחייני/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחום האמנות הפלסטית, החל גל הביטולים בעקבות גלריה שי אריה, בה החליטו למחרת ההפגנה הגדולה בכיכר הבימה כי כאות מחאה על האלימות הם אינם רוצים לשתף פעולה עם העיירייה. השמועה התפשטה ואל הגלריה הצטרפו גם פיליפ ברנדס מגלריה קיימא, גלריה אלפרד, גלריה גל און, גלריה Julie M, גלריה בנימין וכן גלריה אינדי לצילום שהודיעו כי לא ירחיבו את שעות פעילותיהן לרגל "לילה לבן".

עמרי שפירא מגלריה אינדי לצילום נימק את החרם על אירועי "לילה לבן" בכך ש"אנשים מרגישים שחופש הביטוי עומד למבחן בצורה קרובה ואישית מתמיד, לכן הם קמים ועומדים על שלהם כשנעשה עוול, מתוך צורך אנושי. זה מה שמניע את כל המהלך – אם יכולנו לעמוד כנגד גופים מוניציפאליים ולהמנע מתשלום ארנונה, למשל, מה טוב. כיוון שהדבר הזה לא קורה, ישנה תגובה רגשית מהבטן, וגם אם לגוף הגדול היא מרגישה כמו סתם כמו התכווצות, לנו היא עדיפה מכלום. אף אחד לא הולך לשנות סדרי עולם, החרם על הלילה הלבן לא יגרור מהפכה ענקית, אבל אנשים רוצים להביע עמדה ולא מוכנים לקחת חלק במשהו שמאורגן על ידי העירייה, שנתפשת בעיני רבים כגוף שאחראי להרבה מהעוולות שנגרמות לציבור. אין לנו הרבה דרכים לקום ולהתקומם נגד דברים שקורים לנו, אבל במצב הזה אפשר ואנחנו מנצלים את זה".

אלימות משטרתית שתועדה בהפגנה:

החל משבת, לאחר ההפגנה הראשונית בה נעצרה דפני ליף, פורסמו ברשת כרזות בשם "לילה שחור", הקוראות לאמנים, מוזיקאים ולקהל הרחב להחרים את אירועי "לילה לבן". הערב (שני) יתקיים כינוס חירום בעניין החרם על האירועים ב"בית העם" בתל אביב.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "לילה לבן מאגד בתוכו מאות אירועי תרבות, מוזיקה ואמנות, רובם ללא עלות, במטרה להנגישם לקהל הרחב. במסגרתו ניתן לצפות חינם בהופעות של בכירי האמנים בישראל, שבימים כתיקונם עלות כרטיס להופעתם עומד על מאות שקלים. העירייה מקווה שהלילה הלבן יהיה לילה של תרבות ומוסיקה לכל המבקרים בו".

כמו כן, בהתייחס למחאה של סוף השבוע, מסרו בעירייה כי "חשוב לציין כי עיריית תל-אביב-יפו מאפשרת שימוש במרחב הציבורי לצורך קיום הפגנות ורואה במחאה החברתית אקט לגיטימי וצודק. עם זאת, המרחב הציבורי נועד לשימוש כלל הציבור והעירייה אמונה על עריכת איזון בין הזכות למחאה לבין שמירת הסדר הציבורי ודאגה לצרכי תושביה. העירייה כבר הודיעה כי לא תאפשר השנה הקמת אוהלים בשדרות רוטשילד. זאת לנוכח הקשיים והמטרדים עימם נאלצו להתמודד התושבים בשנה שעברה, דבר שאף הוכר על ידי בית המשפט, כשגיבה את מדיניות העירייה בנושא. עיריית תל אביב יפו מצרה על האלימות הקשה כלפי הפקחים אשר לא אפיינה את המאבק בשנה שעברה. חבל שיש מי המנסה לנצל מחאה לגיטימית ולגרור אותה לפעולות אלימות שכללו מכות, יריקות וקללות כלפי עובדי העירייה".

(עדכון ראשון: 13:45)

העירייה נגד "אינדי סיטי": למה בוטל האירוע בלילה הלבן?

אתם בעד חרם תרבותי כאקט מחאה? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully