וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיקאים נגד ועידת Mad Music: "מבקשים מאיתנו להופיע בחינם"

רוני אפרת

4.7.2012 / 20:57

קבוצת מוזיקאים נלחמת באירוע של חברת אורנג' והעיתון גלובס, בטענה כי אמנים שיופיעו בוועידה הוחתמו על חוזה "משפיל ודרקוני". מארגני הוועידה: "מנסים לתת חשיפה אמיתית"

בכנס עידוד המוזיקה האלטרנטיבית Mad Music בחסות חברת אורנג' והעיתון גלובס צפויים להופיע בשבוע הבא כ-50 אמנים בברים לאורך תל אביב. מלבד ארבעה מהם, שיופיעו בוועידת המוזיקה עצמה Mad Music במלון דיוויד אינטרקונטיננטל (בהם נינט טייב ורוקפור), אף אחד מהמוזיקאים לא צפוי לקבל תשלום בעבור הופעתו, מלבד החשיפה שהכנס מבטיח להעניק. קבוצה של מוזיקאים, שהתאגדו מבעוד מועד בעקבות אירועי הלילה הלבן בתל אביב, מעלים הילוך ומבקשים להשיב למוזיקאים לא רק את תחביבם, אלא גם את מקצועם ואת יכולת ההתפרנסות ממנו.

"לפני שלושה שבועות קמתי בבוקר עם תחושות בטן לא טובות בשוק המוזיקה", מספר אילן גרין, ממקימי להקת נקמת הטרקטור המוביל את הקבוצה, "מוזיקאים לא מקבלים כסף על הופעות, על תמלוגים באינטרנט, בעוד מבקשים מהם להופיע בחינם תמורת חשיפה. מקבוצת דיון קטנה שפתחתי בפייסבוק, זה התפשט כמו אש בשדה קוצים, ועכשיו יש 2500 חברים".

ההישג הראשון שלהם היה דווקא בלילה הלבן בשבוע שעבר, בו בקשו מעיריית תל אביב לשלם ללהקות הצעירות שהתחרו על מקום בבמת ההופעות, בחינם. "כתבתי מכתב לראש העיר ואמרתי שבתור ראש עיר הוא מקבל המון חשיפה, וזה מקום טוב כדי לרוץ לכנסת, אז כדאי שיבוא ויוותר על המשכורת שלו. בסופו של דבר הם הסכימו לשלם סכום של 700 שקלים לכל להקה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא יושב בשקט. גרין/מערכת וואלה!, צילום מסך

המקרה הנוכחי מרגיז את גרין יותר: "מדובר בכנס בין לאומי בנושא מוזיקה, תרבות דיגיטלית, המון דברים גדולים וחשובים", לדבריו, "הוא מציג את עצמו כבא לחשוף ולעזור למוזיקה אלטרנטיבית, עם אורחים מחו"ל ואנשים חשובים. כולם בכנס מקבלים כסף, מאנשי האבטחה, מחלקי התה, אבל המוזיקאים שעליהם מדברים בכנס נדרשים לפרסם את האירוע, להביא קהל בעצמם, לחתום על חוזה משפיל ולא לקבל כסף".

בחוזה, לפי גרין שהעלה אותו לרשת, מתבקשים במוזיקאים לוותר על כל זכויותיהם המוזיקליות כמו על זכויות היוצרים לשיריהם. "החוזה נראה כמו חוזה של עבד בארה"ב במאה ה-18. העברנו אותו לאקו"ם ולעורכי דין שקבעו שהוא דרקוני ואפילו לא חוקי, כיוון שהלהקות מתבקשות לעשות דברים שאסור להן לעשות. לא דברתי עם המוזיקאים ישירות, אבל חלק חברים בקבוצה, לא הסכימו לחתום על החוזה וביקשו שינויים. אני לא רוצה להפעיל עליהם לחץ, כי אנחנו איתם ואני מבין את המצוקה שלהם. זה מאד מלחיץ לעמוד מול גופים כאלה".

במהלך הכנס, תתקיימנה ארבע הופעות בתשלום מלא לאמנים, והן של להקת רוקפור, נינט, מונטיפיורי ודידה. ללהקות הצעירות יותר, לא הוצעה האופציה של תשלום נמוך, אלא של חשיפה בלבד. "אלה תאגידים כמו גלובס, אורנג' ובנק הפועלים, זה לא איזו מועדון קטן, הם יכולים להוציא עוד כמה עשרות אלפי שקלים", אומר גרין, "נשבר מהחשיבה המטומטמת הזו שמוזיקאי יעשה הכל בשביל החשיפה. לא רוצה חשיפה, רוצה שזה המקצוע שלי וישלמו לי, בטח בכנס כזה שמתיימר לפתור בעיות".

מארגני הכנס בתגובה: "יש רצון אמיתי להעניק להרכבים הזדמנות"

ממשרד יחסי הציבור המייצג את פסטיבל Mad Music נמסר בתגובה: "פסטיבל המוזיקה העצמאית שיתקיים לראשונה, הינו יוזמה הנועדה לחשוף את יוצרי המוזיקה העצמאית בישראל.
זוהי הפעם הראשונה בה גוף תוכן כלכלי נותן במה להופעת הרכבים מוזיקליים בתחילת דרכם מתוך רצון אמיתי להעניק להם הזדמנות להופעה הן בפני קהל רחב והן לתת להם תמיכה רב מערכתית שנתית. התמיכה כוללת הפקה מלאה, פרסום בכל אמצעי המדיה הרלוונטיים, שיווק, יח"צ וכתבות במהלך השנה. הכניסה למועדונים הינה חופשית וללא תשלום.

"גלובס" ו-orange מובילים מהלך שונה בתכלית בתפיסת העולם המסחרית, הנותן את כל הכלים המקצועיים, הפרסומיים, המערכתיים וכן את התמיכה הנדרשת בכל התהליך.
פורמט השואו קייס של פסטיבל זה קיים בכל העולם.
לדוגמא: SXSW - הפסטיבל הגדול בעולם בו מופיעות למעלה מ- 2000 להקות בהופעות פתוחות ולאחר בחירה קפדנית ביותר, מתוך 10,000 אשר מגישות מועמדות.ל"גלובס" הגיעו עשרות פניות מצד אמנים שהיו מעוניינים לקחת חלק ולהופיע בפסטיבל. עקב ריבוי הפניות הוקמה ועדת איתור מקצועית לבחירת היוצרים".

בבוקר הפסטיבל "גלובס" מקיים בשיתוף Orange את ועידת MAD. בניגוד לפסטיבל, הוועידה הינה מסחרית, הכניסה אליה בתשלום מלא ומכאן נגזרים התשלומים לספקים השונים, כולל האמנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully