וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנון לוי נגד הצנזורה: "הדליפו חומרים שהועברו לבדיקה"

11.7.2012 / 11:33

במכתב למועצת העיתונות, חשף לוי כי חומרים מתחקיר של "פנים אמיתיות" דלף למרואיינים ונאמר להם כי "הסרט שמאלני מדי". הצנזורית הראשית: "תקרית חמורה, התנצלנו"

חומר שהועבר ממערכת התכנית "פנים אמתיות" לאישור הצנזורה הצבאית לקראת שידורי סרט תיעודי על הכור בדימונה, דלף לידי גורמים שאינם קשורים לכתבה, והם הפעילו לחץ על המרואיינים לבטל את השתתפותם בו וזאת מטעמים פוליטיים – כך עולה ממכתב שלח אמנון לוי לנשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר. לוי דורש מדורנר לבצע בירור עם גופי הבטחון על התקרית החמורה. "חומרת האירועים מחייבת לדעתי נקיטת אמצעים על ידי מועצת העיתונות", כתב לוי. הצנזורית הראשית אמרה הבוקר לוואלה! ברנז'ה כי מדובר בתקלה חמורה, וכי היא התנצלה בפני אמנון לוי על האירוע.

בשבוע הבא ישודר בערוץ 10 הסרט על הכור, ובו נחשפים לראשונה ארבעה ממקימי הכור הבקיאים בסודותיו אשר קיבלו אישור מיוחד להתראיין מאת קצין הביטחון של הקריה למחקר גרעיני - נגב (קמ"ג). בערוץ 10 העבירו את החומרים, כמקובל, לאישור הצנזורה הצבאית.

כמה ימים אחרי שהסרט ותמלול שלו הועברו לצנזורה ובטרם קיבלו בערוץ 10 אישור לשדר אותו, פנה אחד המרואיינים בסרט למערכת התכנית וסיפר כי פנה אליו עוזר קצין הביטחון של הכור, שקיבל לידיו את תמלול הסרט, והזהיר אותו מהשתתפות בסרט. לפי לוי, הסיבה לכך היתה "כיוון שהסרט שמאלני מידי, נותן במה רחבה לדעותיו של פרופ' עוזי אבן, גם הוא מוותיקי הכור, שמביא עמדה אופוזיציונית בעניינים שונים, למשל בעניין סוגיית מדיניות העמימות".

הצנזורית הראשית: "זו תקלה חמורה, התנצלתי בפני לוי"

אמנון לוי פנה בנושא לצנזורית הראשית, תא"ל סימה ואקנין-גיל, והיא הודתה בפניו בשיחה טלפונית כי אכן חומרים שהועברו אליהם מצאו את דרכם למרואיינים וכי מקור התקלה היא במשרד הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב) – גוף של משרד הבטחון אליו הועברו החומרים לצורך התייעצות. "הצנזורית התנצלה בפני על מה שקרה, ואמרה לי שבכל שבע שנותיה בתפקיד היא לא ראתה תקלה כל כך חמורה", כתב לוי לנשיאת מועצת העיתונות. לוואלה! ברנז'ה נודע כי עקב הפרשה, הוחלט בצנזורה הצבאית להשעות את הפעילות עם אותו בכיר במשרד הבטחון שהדליף את המידע אל המשתתף בסרט.

"כשמגיע חומר רגיש לצנזורה, הם מעבירים נתחים מהכתבה לגורמים מקצועיים בתחום כדי שאלו יביעו דעה, במקרה הזה למלמ"ב, והגורמים הללו עלולים לחבל בכתבות מנימוקים לא ענייניים, למשל פוליטיים. בעוד שהתרשמתי שאנשי הצנזורה מודעים למחויבותם לחופש הביטוי, ולזהירות בה הם צריכים לפעול כדי לאזן בין צרכי בטחון לחופש הביטוי, אין ודאות שגורמי הביטחון אתם הצנזורה מתייעצת, שותפים להבנה הזו". לוי דורש כי את השעייתו של הבכיר במשרד הממונה על הביטחון במערכת הביטחון שהעביר את החומר לקצין הביטחון של הקריה למחקר גרעיני.

"נקודת האור היא שהייתה תגובה מהירה, תוך שעות של הצנזורה", אומר אמנון לוי בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "אני אמנם מתפעל מהטיפול והבירור המהיר שלהם בפרשה, אבל מבחנתי הנושא הזה לחלוטין באחריותם. החומר שאני העברתי אליהם דלף לגורמים מבחוץ שהפעילו לחץ לא ענייני ופוליטי על מרואיינים - זה דבר חמור מאין כמוהו. הכתובת שלי לביקורת בנושא הזה זו הצנזורה.".

תא"ל סימה ואקנין-גיל, הצנזורית הראשית מסרה לוואלה! ברנז'ה בתגובה: "זו תקלה חמורה ביותר, גם בעיננו וגם בעיני ראש המלמ"ב. אנחנו קיבלנו את החומרים מערוץ 10 לטובת טיפול, ואנחנו מחויבים לבצע התייעצויות במקרים מסוימים עם גורמים אחרים. אנחנו עבדנו מול אדם במלמ"ב שהוא חדש בתפקידו והוא גורם הייעוץ שלנו בתחומים הרגישים הללו. הוא עשה תקלה מתוך חוסר הבנה. אני התנצלתי בפני לוי, זה אירוע שלא קרה לי בשבע שנותיי בארגון וזה טופל בחומרה גם במלמ"ב".

תגובת משרד הבטחון: "במסגרת הכללים המקובלים הצנזורה נוהגת להתייעץ באופן שוטף ובהתאם לצורך עם גופי הביטחון בנושאים ביטחוניים מקצועיים אשר בתחום אחריותם. כך גם נעשה במקרה זה. מאחר והגורם המקצועי במטה מלמ"ב סבר כי יש צורך להתייעץ עם הגוף המקצועי הרלוונטי במערכת הביטחון, כך נעשה. מלמ"ב רואה את האירוע בחומרה, ובהתאם לכך הנושא מטופל. במידה ואותו גורם בגוף המקצועי הרלוונטי אתו התייעץ מלמ"ב העביר מידע הלאה למרואיינים, הרי שהדבר נעשה ללא סמכות ובניגוד למקובל, וכאמור הנושא בבדיקה ויופקו הלקחים המתבקשים למניעת הישנות אירוע מסוג זה בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully