וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוריסי בישראל: השירים הגדולים והסיפורים שמאחוריהם

יוני שרוני

16.7.2012 / 7:41

לקראת ההופעה של מוריסי בישראל, יוני שרוני שחוגג את בואו של סולן הסמיתס לשעבר גם ברדיו הקצה, מציג את השירים הגדולים והסיפורים שמאחוריהם. טור אורח

"Sandie shaw and the smiths - "I don't owe you anything

מוריסי ומאר שבכלל כיוונו בתחילה את הקריירה שלהם למקום של כותבי שירים עבור זמרים אחרים, הצליחו להגשים את חלומם בשנת 84' כאשר לאחר שכנועים רבים גייסו את זמרת הפופ סנדי שאו שהיתה כוכבת גדולה באנגליה של שנות השישים והקליטו איתה מספר שירים. בין השירים גם השיר הזה שמלכתחילה נכתב עבורה עוד הרבה לפני שבכלל ידעו שתסכים. כאן בגרסא המופלאה והאקוסטית שלו.

הסמיתס - (Reel around the fountain" (Tate Session"

לאחר שהצליחו להשיג את תשומת לבם של אנשי הלייבל "Rough Trade" החלו חברי הלהקה בהקלטות של אלבומם הראשון עם המפיק טרוי טייט. הקלטות אלה לא צלחו בין היתר בעקבות ביטול יציאת קטע זה שהיה אמור להיות הסינגל השני של הלהקה אך ירד מהפרק לאחר שהועלו האשמות מופרכות שהטקסט נגוע בתוכן פדופילי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הסמיתס - "suffer little children"

שיר שהיה מהראשונים עליהם עבדו מוריסי ומאר שהתעסק בנושא גל הרציחות שאירעו באמצע שנות השישים במנצ'סטר, ה-Moor murders השיר הצליח לעורר את זעמו של סב אחד הקורבנות שטען שהוא מזלזל בנושא. מוריסי הצליח להרגיע את ציד המכשפות שהעיתונים יצרו כנגד הלהקה לאחר שנפגש עם אן ווסט, אם אחת הקורבנות, והסביר לה שהשיר הוא מחווה מכוונות טהורות ולא התעסקות חולנית בנושא, ווסט השתכנעה ותמכה בלהקה ובינה ומוריסי נוצר קשר חברי.

הסמיתס - (Frankly Mr.Shankly" (Trumpet version"

במהלך ההקלטות לאלבום "Queen is dead" פנתה הלהקה לטכנאי הוותיק שלהם ג'ון פורטר על מנת שיעזור להם להקליט מחדש את הקטע הזה עקב "תקלה טכנית" במאסטר. השמועות אומרות שאותה "תקלה" היתה החצוצרה שהקליטו שהם פשוט לא היו מרוצים ממנה ורצו גרסא אחרת. בשיר מוריסי עוקץ את בעל חברת התקליטים ראף טרייד Geoff Travis , על שחושב עצמו אינטלקטואל ברמה של מוריסי, ועל היכולת הלקויה שלו בכתיבת שירה.

הסמיתס - "This night has opened my eyes"

אחת התוצאות הכי יפות בחיבור של מוריסי ומאר. שיר שמציג באופן מלא את ההשפעה של שילה דילייני המחזאית, על הטקסטים של מוריסי שערך מחוות קטנות לא פעם ולא פעמיים לטקסטים שדילייני כתבה. כאן באופן מובהק הוא מביא לכדי שיר את המחזה שלה "A taste of honey".

הסמיתס - (Sheila take a bow" (Porter Version"

הרעיון המקורי של מוריסי היה להביא את סנדי שאו שוב רק כדי שהפעם תעשה קולות. מוריסי בכלל לא הגיע לסשן ההקלטות הזה והשירה של שאו שיצאה איומה לדברי הלהקה נמחקה, היא עצמה העידה שחשבה שזה שיר מחריד. הסינגל הגיע אחד למקומות הגבוהים ביותר בהיסטוריית הסמיתס. הקטע כאן הוא בגרסתו המוקדמת שגם היא נמחקה מפני שחברי הלהקה לא היו שבעי רצון. ואפשר להבין אותם עם הסיטאר המוזר שמישהו חשב שהוא רעיון טוב.

הסמיתס - "Some girls are bigger than other"

באחד מהסרטים הדוקומנטרים על הלהקה עולה שמאר שאותה תקופה היה עובד עם מוריסי מרחוק , משאיר לו קלטות עם לחנים בתיבה ופוגש אותו רק באולפן להקלטות. מאר יצא מאוכזב מהטקסט שכתב מוריסי לשיר הזה שכן הוא חשב שללחן הזה מגיע ליריקה יותר רצינית והוא יכול להיות אחד הלהיטים הגדולים של הלהקה. הפייד אאוט-פייד אין שיש בהתחלה הוא לא תקלה כמו שנהוג לחשוב (בתחילה אנשים החזירו את האלבום בטענה שהוא מקולקל) אלא ניסיון מוזר של טכנאי ההקלטות סטפן סטריט. באותו "טריק" הם השתמשו גם בשיר "That joke isn't funny anymore" וזו בעצם מחווה
ל-"Suspicious Minds" של אלביס פרסלי שם השתמשו באותו פייד אאוט "מזויף".

מוריסי - "Suedehead"

אחת התוצאות היפות מאלבום הבכורה שלו מוריסי בחיבור שלו עם ויני ריילי הגאון מנהיג להקת Durutti Column. עשור קודם מוריסי נכנס לתקופה קצרה על תקן הסולן של להקת הנוזבלידז אותה בדיוק עזב אז ריילי. מוריסי עם שיער ארוך שר פאנק ואין שום תיעוד לכך. עצוב.

מוריסי - "That's Entertainment"

מוריסי שהיה די רחוק מלהיות מוד, כאן בקאבר ללהקת הג'אם, לוקח את הקטע למקום יותר עדין מאשר הצורה בה פול וולר שר את השיר במקור מה שגורם לאירוניה של הטקסט להישמע אפילו יותר מרירה-מתוקה.

מוריסי -"Sister I'm a poet" בתל אביב 2008

ככה זה היה בפעם הקודמת והקטע הזה הוא עוד לפני שמוז נשכב על הבמה בלי חולצה. אגב כך הוא גם העיד בביקורו הקודם על הרחצה שלו בעירום לילה קודם. אני מאמין שמעריצי מוריסי יהיו יותר מוכנים הפעם.

מוריסי. Ian Gavan, GettyImages
בשידור חי. מוריסי/GettyImages, Ian Gavan

במהלך השבוע ועד ההופעה של מוריסי בישראל ביום שבת ב-21:00, ישדר יוני שרוני ברדיו הקצה סדרת תוכניות מקיפה על מוריסי והסמיתס, בכל יום מ-13:30 בצהריים ועד 15:00. במהלך השידור יחלק הקצה כרטיסים להופעתו של מוריסי בישראל.

וואלה! תרבות תעביר בשידור חי ובלעדי את הופעה של מוריסי בגני התערוכה. בנוסף, צפוי מוריסי לקיים לפני המופע מפגש מעריצים עם אוהדיו הישראליים. נותרו עדיין מעט כרטיסים לרכישה להופעה במחיר של 325 שקלים לכרטיס רגיל ו-600 שקלים לכרטיס VIP.

מוריסי בישראל - בשידור חי ובלעדי בוואלה!
25 שנה ל-"The Queen is Dead" של הסמית'ס: סיקור מיוחד

מוריסי - האם תלכו להופעה? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully