וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל ג'אז בים האדום 2012: לאיזה הופעות שווה ללכת?

יובל ברוסילובסקי

24.7.2012 / 9:39

אחד הבסיסטים הוירטואוזים בג'אז העכשווי, סקסופוניסט סופרסטאר, מוזיקאי שורשי שינגן ג'אז אפרו-קובני ופנינה ישראלית - ההופעות המעניינות של פסטיבל ג'אז בים האדום

פסטיבל ג'אז בים האדום, שכבר מזמן הפך למסורת שמציפה את אילת בתיירי מוזיקה נלהבים, יתקיים השנה בין ה-30 ביולי ל-2 באוגוסט. את המהדורה ה-26 של הפסטיבל ינהלו אמנותית איש הרדיו דובי לנץ והמוזיקאי אלי דג'יברי, שזאת שנתם הראשונה בתפקיד. ארבעת ימי הפסטיבל מלאים בהופעות של מוזיקאים בינלאומיים וישראלים. וואלה! תרבות בררה עבורכם את המופעים המומלצים מההיצע הנרחב.

כריסטיאן מקברייד טריו

כריסטיאן מקברייד נחשב לאחד מהבסיסטים הידועים, הטובים והוירטואוזים בעולם הג'אז העכשווי. מעבר לאיכות – יש גם כמות. עוד לפני שמלאו לו 40, מקברייד הספיק להקליט מעבר ל-300 קטעים. כסייד-מן הוא ניגן עם הגדולים ביותר, כשהרשימה החלקית מורכבת מסוני רולינס, הרבי הנקוק, פרדי האבארד, צ'יק קוריאה, פט מת'יני, ג'ו הנדרסון, מקוי טיינר, רוי היינס ו-ווינטון מרסאליס. מחוץ לעולם הג'אז, מקברייד עבד גם עם ג'יימס בראון, סטינג, הרוטס, קווין לטיפה וצ'אקה קאן.

מקברייד מצטיין גם בקדמת הבמה - בבס חשמלית או קונטרבס. הקהל הישראלי חזה בעובדה הזו רק לפני שנה במועדון הזאפה בתל אביב, לשם הגיע מקברייד עם הטריו שלו – יוליסס אוונס על תופים וכריסטיאן סאנדס על פסנתר. למי שפספס, ולמי שנהנה ורוצה עוד, השנה הטריו חוזר לפסטיבל הדרומי. למרות שמדובר במופע שמורכב מסטנדרטים, אפשר לצפות לחוויה מרתקת.

חמישיית קני גארט

לפני שלוש שנים הצטלבה דרכו של כריסטיאן מקברייד עם הסקסופוניסט קני גארט כחלק מהסופר-גרופ Five Peace Band (יחד עם ג'ון מקלאפלין, צ'יק קוריאה וויני קולאיוטה). הסיבה שגארט ניגן עם כל הסופרסטארים האלו היא שמדובר בסופרסטאר לא קטן בעצמו.

מאז שלקח חלק בתזמורת של דיוק אלינגטון (בהנהגת בנו, מרסר אלינגטון), בהרכב של מיילס דיוויס ב"תקופה החשמלית", בג'אז מסנג'רס של ארט בלייקי ובהרכבים אחרים – קני גארט וסקסופון האלט שלו הרוויחו את התואר ביושר. גם עם החמישיה איתה גארט מגיע לארץ, אין סיבה שהתואר יילקח ממנו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ריצ'רד בונה

מי שמכיר את השם ריצ'רד בונה יודע שמדובר במוזיקאי שמחובר ליצירה בקשר יוצא דופן; אפילו השם האפריקאי המקורי שלו, בונה פינדר יאיומיאלולו, מתנגן כמו מוזיקה. בגיל 5 בונה הקמרוני כבר הופיע באופן קבוע על באלאפון שהוא למעשה קסילופון אפריקאי, ובגיל 11 בנה את הגיטרה הראשונה שלו כשבמקום המיתרים הונחו כבלים של בלמי אופניים.

גם על הבס, הכלי העיקרי שלו (מדובר במולטי-אינסרונמנטליסט וזמר מוכשר), בונה מנגן באופן וירטואוזי ומהמקום השורשי והלא שכלתני ביותר שאפשר להעלות על הדעת. בין אם הוא זה עם הרכב ג'אז, פיוז'ן או אפרו-קובני (האופציה השלישית נכונה הפעם), תמיד טוב כשהוא מגיע.

עומר אביטל, ארון גולדברג ועלי ג'קסון – YES! Trio

הג'אזיסטים הישראלים משתלטים על הסצינה הניו-יורקית כבר לא מעט שנים, והבסיסט עומר אביטל (Third World Love, Yemen Blues) הוא אחת מהדמויות הבולטות ביותר שאחראיות לכך. הוא נסע יחד עם הבסיסט אבישי כהן והטרומבוניסט אבי לייבוביץ' לארה"ב והפך לאחד מעמודי התווך של מועדון הסמולס. כשחזר ארצה והג'אז כבר לא הספיק, למד לנגן בעוד ושקע במוזיקה ערבית.

כנגן מלחין או מעבד – עומר אביטל זכאי לתעודת הצטיינות. כשלידו הפסנתרן המבריק ארון גולדברג (חבר קבוע בהרכבים של ג'ושוע רדמן וקורט רוזנווינקל) והמתופף עלי ג'קסון (ווינטון מרסליס, ארת'ה פרנקלין, די די ברידג'ווטר), זאת עשויה להיות חוויה חד פעמית.

ג'רי אלן ו-Time Line

ג'רי אלן אמנם פחות מוכר, אבל אל תטעו – מדובר בפרופסור למוזיקה ופסנתרנית ותיקה עם קריירה של 30 שנה במהלכה הוציאה לא פחות מ-21 אלבומי סולו.

מכיוון שלמדה בלט וסטפס בילדותה, משהו כנראה נחרט עמוק בזיכרון המוזיקלי שלה, ובפרויקט Time Line החליטה אלן לשלב רקדן סטפס ככלי מוזיקלי מן המניין בהרכב שלה. אם זה נשמע מוזר, מספיק לראות רק כמה רגעים מקרב הסולואים בין רקדן הסטפס למתופף כדי להבין איך נקישות הנעליים הן חלק אינטגרלי בקצב לא פחות מהבייס דראם או הסנר. וחוץ מזה – מדובר גם ביתרון ויזואלי לא קטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully