וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטע גרטי: "מגוחך לטעון ששחקנים לא מתחברים למחאה"

חגית גינזבורג

24.7.2012 / 0:38

נטע גרטי מתעצבנת כשמבקרים את האמינות שלה בתור עובדת במפעל בסדרה "שביתה", מודאגת מחוסר היציבות בחייה ומפרגנת לג'וב החדש של בעלה, פיטר רוט, בריאליטי. ראיון

נטע גרטי היתה אמורה לגלם בכלל דמות אחרת ב"שביתה", סדרת הדרמה החדשה והמדוברת של רני בלייר וענת אסולין ב-yes. הדמות המקורית שיועדה לה היתה תמי, אשתו של שלום מיכאלשווילי, וגרטי שנוהגת לעבוד על הדמויות אותן היא מגלמת מרגע קבלת התסריט, כבר החלה להיקשר אליה. "פשוט התאהבתי בדמות הזו של האשה ההריונית שנשואה לאהבה שלה מהתיכון ומתנגדת לשביתה", היא מספרת. "ואז בערך שבוע וחצי לפני תחילת הצילומים, רני וענת התקשרו אליי ואמרו שהם חייבים שאעשה את התפקיד של סמדר, כי הם לא מצאו שחקנית מתאימה".

הקלפים שנטרפו ברגע האחרון ערערו את גרטי. היה לה קשה להיפרד מתמי (שאותה משחקת בסוף רותם זיסמן-כהן) ולהסכים לגלם את סמדר אלפסי, מנהלת כוח האדם במפעל שבו חברי הילדות שלה פוצחים בשביתה כמחאה על תנאי העבודה המחפירים. "ביקשתי לקחת כמה ימים כדי להתחבט", גרטי מספרת. "אמרתי לרני וענת, שאת תמי הייתי משחקת כבר אתמול. יש משהו בדמות שלה שכבר נמצא לי ב-DNA, אני יכולה ברגע להזיל דמעות בשביל האשה הזו, היא בתוכי, לא משהו שאני צריכה לעשות סטרץ' בשבילו. סמדר הוא תפקיד יותר מורכב מבחינתי, אשה שהיא סמנכ"לית אבל קורבן של המערכת לא פחות משאר העובדים, כי זה לא המפעל של אבא שלה, והיא נקרעת בין האנשים שגדלו איתה ששובתים, לבין הנאמנות למקום העבודה שלה שעבדה מאוד קשה כדי להתבסס בו".

נשמע כמו חלום של כל שחקן, אתם אמורים לאהוב דמויות מורכבות מאוד, לא?

"אני מודה שגם פחדתי ממנה. פחדתי ליפול לקלישאה הזו של המנהלת הקשוחה, ובסדרה הזו, לפחות בהתחלה, יש חלוקה מאוד ברורה בין טובים לרעים. רק בהמשך הכל מתערבב, כי רני גאון בלהוציא את הדילמות האישיות והאנושיות של כל דמות ואף אחד בסדרה הוא לא פלקט. אבל הדמות של סמדר הבהילה אותי, היא מאוד שונה ממני, צריכה לשדר משהו מאוד חזק ונוקשה כלפי חוץ, אבל גם לקיים חוסר ביטחון ופחד להתלבט כדי לעורר אמפתיה".

אחרי התלבטות של מספר ימים, גרטי התעשתה והבינה שגם לדמותה של המנהלת היא יכולה למצוא נקודות השקה, ובעיקר נבטה בה ההכרה - לא אומרים לא לרני בלייר. "התחברתי לסמדר מבחינת הדיאלוג הפנימי שלה - עד כמה להיות מצוין, עד כמה להתבלט, עד כמה זה מסוכן. יש איזה גבול מאוד דק בין להיות המנהיג לבין זה שתולים אותך. הפער בין המלך עם הכתר שקובע את החוקים לבין זה שבסוף תולים אותו הפוך. זה משהו שהרגשתי כל חיי, מגיל מאוד צעיר זיהיתי את המקום הזה של מקום ראשון הוא מקום מסוכן. אני זוכרת את עצמי גם כילדה צופה במלכת הכיתה וחושבת לעצמי שעוד שנייה עורפים את ראשה. ובסופו של דבר קלטתי שעל מי אני עובדת, אני אגלם כל דמות שרני יבקש ממני. פשוט התקשרתי ואמרתי לו, 'אני אגלם גם עץ אם תבקש ממני'".

שביתה פרק 1. VOD_YES
"המקום הראשון הוא מקום מסוכן". עמוס תמם ונטע גרטי ב"שביתה"/VOD_YES

סמדר, אם כן, היא דמותה של גרטי ב"שביתה", סדרה שלא היתה יכולה לעלות בטיימינג מדויק יותר, כשהחום מתלהט בחוץ ואזרחי ישראל מוחים מתוך ייאוש וזעם על מחדלי הממשלה והמצב העגום. הסדרה אינה פרי דמיונו של בלייר, אלא מבוססת על הסרט הדוקומנטרי בעל השם הזהה של אסף סודרי ואמיר טאוזינגר מ-2005, שעקב אחר התאגדותם של עובדי "חיפה כימיקלים" נגד הנהלת המפעל. בסדרה החדשה, המפעל הוא מפעל שמנים בירושלים שעובדיו קורסים תחת יחסה המחריד של ההנהלה ומחליטים לפצוח בשביתה. לצד גרטי מככבים, בין היתר, גם שלום מיכאלשווילי, עמוס תמם (שעם דמותו היא מנהלת רומן), זוהר ליבה, מלאני פרס ואלון אבוטבול.

עושה רושם שאיש מהמעורבים בסדרה לא מסוגל, או רוצה, להתנתק מההקשר בו היא משודרת וגרטי אינה יוצאת דופן. "אני מקווה שכמה שיותר אנשים יראו את זה, כי יש כאן משהו חשוב שנאמר בדרך אחרת. אנחנו חיים בתוך פצצה מתקתקת", היא אומרת. "אלה כבר לא אנשים שנאבקים לדירה ברוטשילד, אלה אנשים שנאבקים על תנאים סוציאליים בסיסיים כמו פנסיה, כמו ימי חופשה ומחלה, כמו מים חמים במקלחת לאנשים שעובדים משמרות ארוכות במפעל ובזיעת אפם מרוויחים את לחמם".

ויש שיגידו, מה לשחקנית המצליחה הזו ולמחאת ההמונים.

"מצחיק שאת אומרת את זה. בדיוק קראתי איזושהי ביקורת טלוויזיה, שפחות או יותר השוותה את 'שביתה' לעבודות של קן לואץ', וכתבו שם שאצלו השחקנים הם תמיד אנונימיים, כדי לייצר אמינות של העיסוק בנושא, ואצלנו לעומת זאת לוקחים שחקנים מהשורה הראשונה. מה שאנשים לא מבינים זה שהאיי ליסט שלנו, זה לא כמו האיי ליסט בבריטניה או בארה"ב. שם הם עושים מיליונים, אז אני יכולה להבין שלצופה יהיה קשה לנתק את זה רגשית מהחומר של הסדרה, אבל כל כך מגוחך להתייחס לזה ככה בארץ. שחקנים בארץ לא עושים מיליונים, לא בדולרים ולא בשקלים ואפילו לא בזלוטי. מוכרים לציבור איזושהי אשליה שאנחנו לא יודעים על מה המחאה ולא מתחברים, אבל שוק התעסוקה של שחקנים הוא לא קל בכלל. החברה הכי טובה שלי למשל, היא אחות באונקולוגית בשניידר, וכשאנחנו מדברות, אני תמיד אומרת לה שהעבודה שלה אמנם קשה מאוד, אבל לפחות יש לה איזושהי יציבות, איזושהי עבודה מסודרת. אל תביני לא נכון, אני חלילה לא משווה את העבודה שלי לעבודה של אחות או רופאה, אבל גם לנו לא קל. אתה לא מגיע לאיזשהו מקום וזהו, זכית בפיס. אתה כל הזמן צריך לחפש את העבודה הבאה שלך והחיים שלנו כעצמאים בטח לא יותר קלים, משלמים הון לביטוח לאומי ולא מקבלים ממנו כלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שחקנים בארץ לא עושים מיליונים, לא בדולרים ולא בשקלים ואפילו לא בזלוטי". נטע גרטי בקמפיין לקאלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל תטעו, גרטי, 32, לא מתלוננת כאן. לא באמת. אחרי קריירה בת 12 שנה, במהלכה הספיקה לדגום קצת מהכל – גם תיאטרון, גם קולנוע וגם טלוויזיה – היא מודעת היטב לזה ששפר עליה גורלה. אפילו הקמפיין לחברת האופנה "קאלה" שהיא עומדת בראשו, לא סדק את המיתוג שלה כשחקנית איכותית שמסוגלת להתמודד עם דמויות מורכבות. "אני מאוד מברכת על המזל הטוב שלי, ואסירת תודה על כל מה שיש לי ועל העובדה שאני שחקנית עובדת. אני גם לא טוענת שמגיע לי שום דבר יותר מכל אחד אחר", היא מבהירה. "אני מודעת לכך שהמקצוע שלי הוא לא עניין של חיים או מוות אבל אני עובדת בתחום שלי, שאותו למדתי במשך ארבע שנים, וזה מה שאני יודעת לעשות".

את מעט היציבות שבכל זאת יש לה, מוצאת גרטי כמו הרבה שחקנים, על במת התיאטרון. בימים אלה היא משתתפת בשלוש הצגות בתיאטרון הקאמרי. "כשהייתי בת עשרה וחלמתי, חלמתי על במה, לא על מסך. התיאטרון תמיד היה החלום והיום הוא בשבילי אי של שפיות מבחינת יצירה, כי אני ערב-ערב במגע עם הקהל ובמגע עם חומרים שמרגשים אותי, ששרדו כמה עשרות או מאות שנים. זה משהו שאני עושה בשביל הנשמה ומתוך אהבה ענקית. אם תקחי לי את זה, זה יהיה כאילו לקחת לי רגל".

נטע גרטי, פיטר רוט. אביב חופי
"יש לו תפקיד מאוד יצירתי ב-The Voice". נטע גרטי ובעלה פיטר רוט בהשקה של "שביתה"/אביב חופי

סביר להניח גם שבחודשים הקרובים גרטי תוכל להיות שקטה: בעלה, המוזיקאי פיטר רוט (מוניקה סקס וקריירת סולו מצליחה) לוהק לא מזמן לתפקיד המנהל האמנותי בעונה הבאה של "The Voice". הידרדרות בערכים? ממש לא. "דווקא יש לו שם תפקיד מאוד יצירתי", גרטי אומרת. "הוא אחראי על המון דברים, ויצטרך למצוא את הדרך שלו להכניס תכנים בעלי משמעות אבל כאלה שגם יהיו עכשוויים, וזה נפלא שהוא יכול פתאום להרגיש את הדופק של השעה".

שחקנית שמפרגנת לריאליטי? זה חדש.

"אין לי שום דבר עקרוני נגד ריאליטי, זה סוג של בידור לגיטימי וזה מה שטרנדי עכשיו. לפני חמש שנים הדבר הכי טרנדי היה טלנובלות ודרמות יומיות, וכל העיתונאים היו שואלים אם הייתי מסכימה לעשות טלנובלה. עכשיו ריאליטי זה מה שטרנדי. בסך הכל אבולוציה של טלוויזיה. אני גם לא חושבת שאני ופליטי ריאליטי נמצאים באותו המקצוע ושהם לוקחים לי עבודה באיזשהו אופן, יש להם את הנישה שלהם. אני רק יכולה להגיד להם שהדרך להיות שחקן לא עוברת בריאליטי".

אז לא תצאי לשביתה נגד התעשייה בקרוב?

"ממש לא. אני עושה את מה שמרגש אותי ומזיז לי חלקיק בלב, זה תמיד הפרמטר שלי, וזה מה שגורם לי לרצות להיות טובה יותר כל פעם ולקפוץ איזושהי מדרגה. אני חושבת שיש לי עוד המון מה ללמוד ולגדול ולהתפתח וכולי תקווה שמתפקיד לתפקיד זה גם יקרה. יש לי עוד דרך ארוכה".

* "שביתה" משודרת בערוץ yes דרמה, בימי שלישי בשעה 22:00

"שביתה": הסדרה הנכונה, בזמן הנכון
"שביתה" בוואלה! yes
"שביתה": מה חשבתם על הסדרה החדשה של רני בלייר? שתפו אותנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully