וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי יצר סרטון אנימציה סאטירי - ועורר את זעם הפולנים

רוני אפרת

24.7.2012 / 0:41

יונתן פופר בסך הכל המציא "גיבור יהודי קלאסי" שנוקם בפולנים על פוגרום פיקטיבי. אחרי עשרות אלפי צפיות ותגובות נזעמות, הוא מנסה להסביר שהכל בצחוק

לבוגר "שנקר" הטרי, יונתן פופר, נרקם בחמש השנים האחרונות רעיון מאוד לא קונבנציונלי לסרט אנימציה. התוצאה, "אל נקם", הפכה לימים לסרט הגמר שלו במגמת עיצוב גרפי בבית הספר. הסרטון, שלוש דקות של טריילר פיקטיבי על יהודי שחוזר אל עיירת מושלגת במזרח אירופה כדי לנקום על פוגרום שנעשה בה, גרף עד כה למעלה מ-22 אלף צפיות באתר Vimero. מה שפופר לא שיער, זה עד כמה אזרחים פולנים עשויים להתעצבן מסרטו.

"לקחתי פורמולה ידועה מראש של סרטי אקשן אמריקאים", מסביר פופר. "יש קורבן שמתעללים בו בצורה זו או אחרת, הוא פוגש מאסטר זקן עם שפם, לומר אצלו ומתאמן בהומאז' עינויים קולנועי וקלאסי, ואחר כך חוזר לנקום. רציתי לנסות סיפור כזה של קורבן, עם סיפור הקורבן היהודי הקלאסי". עוד כשהציג את הרעיון בבית הספר, היו הדעות חלוקות. "אפשר לומר שקיבלו את הרעיון שלי חצי-חצי, אהבו אותו רק מרצים שמתחברים לראש הזה, שהוא יותר פופ, שמחובר לתרבות וסאטירה אמריקאיים. גם הציון שלי לא היה בשמיים".

אבל הקבלה מאירת הפנים ברשת היתה רק ההתחלה: "קיבלתי פידבקים חיוביים בפייסבוק, היו מעט סייגים אבל לא משהו חריג, לכן עזבתי את זה ולא בדקתי יותר מדי". ערב תערוכת הגמר בבית הספר, קיבל הודעה ממנחה הפרויקט שלו שסרטו זכה לככב בבחירות הצוות של וימאו, כלומר, להופיע בעמוד הראשי של האתר. "משם הסיפור החל להתגלגל מעצמו, החל מקפיצה של 5000 צפיות ביום, הרבה פרגון ואנשים שפרסמו אותו ברחבי העולם".

כשהגיע לכ-15 אלף צפיות, קיבל הודעה באנגלית ממען לא ידוע. "כתבו לי שהסרטון שלי פורסם באתר מרכזי בפולין, שפתחתי קן צרעות, וגם שאלו אם באמת חשבתי על ההשלכות של זה. הדובר עצמו כתב שהוא לא יודע מה הוא חושב על תוכן הדברים, אך רצה ליידע אותי". מיד לאחר מכן החל שצף תגובות מן הצד הפולני. "בערך שלושה היו נטו אנטישמים אדיוטים, אבל רוב התגובות הן לא כאלה קיצוניות, אלא יותר מיתממות. מצד אחד, הם נעלבו שאני יוצר דימוי כזה של פולני, על אף שכתבתי להם שזוהי סאטירה. הרבה מהם אמרו שאני לא מכיר את ההיסטוריה, ושהסבים שלי בטח התחבאו אצל פולני כדי לשרוד. היו גם כאלה שבאמת נפגעו ורק רצו להבין למה עשיתי את זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא ידע שהוא כזה. יונתן פופר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא רציתי באמת להיטפל לפולין בסרט שלי", הוא מסביר, "כמעט בכל מדינה באירופה היה פוגרום מתי שהוא. אמנם בסרט מופיעה מפת מזרח אירופה בעוד פולין קרובה למרכז תשומת הלב, אבל בכל זאת, היה חשוב לי להשאיר את זה מעורפל. לא רציתי להכנס לדיון הזה, מטרת הסרט היא להיות קליל והומוריסטי. אני יודע שהנושאים שאני מתעסק בהם קשים, אבל אני מנסה להתייחס אליהם כמו שטרנטינו עשה ב'ממזרים חסרי כבוד'".

אמש (שני), הוסיף המאייר איציק רנרט, ראש המחלקה לעיצוב גרפי בשנקר, תגובה משלו לשרשור הסבוך. "בכיינים פולנים יקרים", כתב, "לעם שלכם היסטוריה ארוכה של שנאת יהודים. זה אולי לא נחמד או לא נעים לשמוע, אבל זו האמת. אז אל תשתמשו בסרטון המצחיק הזה כפלטפורמה למסע האשמות בדמות התקפה אידיוטית של העבודה עצמה". בתגובה, זכה רנרט לקישור לערך העוסק ביהדות פולין באתר ויקיפדיה, ולתגובה נוספת: "רק אתמול הזכיר לי סבי שהוא זוכר איך יהודים ושאר עמים חיו ביחד", נאמר בה, "ושהוא הכיר הרבה יהודים, צוענים וכו'. אני חושב שגזענות תוכל למצוא בכל מדינה, לא משנה איזו".

עלבון לגיטימי? ספרו לנו מה דעתכם בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • פולין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully