וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ורטיגו": הסרט הטוב אי פעם

1.8.2012 / 20:43

המותחן של אלפרד היצ'קוק הדיח את "האזרח קיין" מתואר היצירה הקולנועית הגדולה בכל הזמנים במשאל המסורתי של כתב העת סייט אן סאונד, החשוב בעולם הקולנוע

גבירותי ורבותיי, מהפך: לאחר שלטון של עשרות שנים, "האזרח קיין" (1941) של אורסון וולס כבר לא נחשב הסרט הכי טוב אי פעם, והוא העביר היום את השרביט ל"ורטיגו" (1958) של אלפרד היצ'קוק.

זאת, לפי סקר של סייט אן סאונד, כתב העת מבית המכון הבריטי לקולנוע, הנחשב האיכותי ביותר בעולם. בין השאר, מדי עשור כתב העת מקיים משאל בין מבקרים, חוקרים ואנשי תעשייה ברחבי העולם כדי לקבוע מהי היצירה הגדולה בתולדות המסך הגדול, ותוצאותיו נחשבות מאז ומתמיד סטנדרט בקהילת שוחרי המסך הגדול.

באופן מסורתי, מאז 1962, הקלאסיקה של וולס מובילה בגאון את הרשימה הזו, אך הפעם היה תור המותחן של היצ'קוק לתפוס את הבכורה. אולי זה קרה מפני שמרחק הזמן עושה טוב עם "ורטיגו", ואולי מפני שבמקרה זה, הסקר היה מקיף מאי פעם, והשתתפו בו כמעט אלף מטובי המוחות בעולם הצלולויד.

"ורטיגו": הטריילר

"האזרח קיין", אם כך, נאלץ להסתפק בסגנות, אבל לפחות יכול להתגאות בכך שהקדים כמה קלאסיקות אחרות - למשל, "סיפור טוקיו" (1953) של יאסוז'ירו אוזו היפני, שהשתבץ במקום השלישי. את המקום הרביעי תפס "חוקי המשחק" (1939) של ז'אן רנואר. "זריחה" (1927) של פ.וו מורנאו סוגר את החמישיה, ובמקום השישי ניצב "אודיסיאה בחלל" של סטנלי קובריק מ-1968, שהוא הסרט הטרי ביותר בעשירייה.

את הרשימה משלימים "המחפשים" (1956) של ג'ון פורד, "האיש עם מצלמת הקולנוע" (1929) של דז'יגה ורטוב, "הפסיון של ז'אן ד'ארק" (1927) של קרל תיאודור דרייר ו"שמונה וחצי" (1963) של פדריקו פליני, שסוגר את העשירייה באלגנטיות.

למרות העשור שעבר מאז המשאל הקודם, העשירייה הפעם מעודכנת עוד פחות מרשימות קודמות, וגם סרטים עכשוויים יחסית בסדר הגודל של "הסנדק" (1972) נפלו ממנה. תחת זאת, בולט בה מקומם של סרטים אילמים או כאלה בשחור לבן, מה שמוכיח כי ככל שמתקדם הזמן, מבקרי הקולנוע ברחבי תבל רק מתמלאים ביותר ויותר הערצה כלפי מה שהיה פעם, ואולי הם גם מבקשים לנצל את מעמדם כדי לשמר את המורשת הקולנועית ולמנוע מקלאסיקות ליפול לתהום הנשייה.

"האזרח קיין": הטריילר

בצד המשאל בין המבקרים, התקיים גם סקר בהשתתפות 358 קולנוענים מרחבי העולם, ובהם שמות בסדר הגודל של מרטין סקורסזה, קוונטין טרנטינו, וודי אלן ופרנסיס פורד קופולה. כמיטב מסורת החיכוכים בין במאים ומבקרים, התוצאות של אלה היו שונות לגמרי.

גם כאן, "האזרח קיין" הודח מבכורתו המסורתית, ונאלץ להסתפק במקום השני. אך במקרה זה, את הבכורה תפס "סיפור טוקיו". "ורטיגו", מצדו, נאלץ להסתפק במקום השמיני.

בהמשך הרשימה, הקולנוענים כללו יותר קלאסיקות מודרניות מעמיתיהם המבקרים. "אודיסיאה בחלל" ניצב שלישי, "שמונה וחצי" רביעי, ו"נהג מונית" (1980) של סקורסזה חמישי. "אפוקליפסה עכשיו" (1979) של בן דורו קופולה הגיע שישי, ו"הסנדק" (1972) פרי עטו של אותו במאי, ניצב שביעי. את המקום התשיעי תפס "המראה" (1974) של אנדריי טרקובסקי ואת העשירייה חותם "גונבי האופנים" (1952) של ויטוריו דה סיקה.

בהמשך השבוע יתפרסמו הנתונים המלאים של המשאל, ובין השאר יוודע מי בדיוק הצביע ובמה בדיוק בחר. כך אפשר יהיה גם לדעת מי מהם המבקרים והקולנוענים הישראלים שנבחרו להשתתף בסקר היוקרתי, ומה היו העדפותיהם. כך או כך, כבר עתה התוצאות הללו מעוררות גלים בעולם הקולנוע, ואפשר לקוות כי יעוררו בקהלים חדשים את החשק לגלות לראשונה את הקלאסיקות הנבחרות.

הסרט "צעירים ותמימים" של היצ'קוק בחינם בוואלה! VOD
הסרט "משחק הונאה" של היצ'קוק בחינם בוואלה! VOD
מה הסרט הטוב ביותר בעיניכם? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully