וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטיבן מלקמוס: "הייתי רוצה לשמוע את הצד שלכם בסכסוך" - ראיון

רגע לפני ההופעה בארץ, סולן פייבמנט לשעבר סטיבן מלקמוס מסביר שבניית התנחלויות היא רעיון רע ומוכן לדבר עם בונו שיסדר הכל. ויש גם הבטחה לגבי ההופעה. ראיון

כשסטיבן מלקמוס הקים יחד עם סקוט קנברג את להקת פייבמנט ב-1989, לא היה לו חזון ברור לגבי העתיד. "הלהקה הזו התחילה יותר בתור 'פרויקט' והיתה רחוקה מאוד ממטרות ושאיפות ברורות", הוא מספר בראיון טלפוני. "אבל עמוק בפנים היה ברור לי שמוזיקה זה משהו שאמשיך לעסוק בו כל החיים". תחושת הבטן היתה מוצדקת. פייבמנט הפכו ליקירי האינדי-רוק די במהירות, הוציאו חמישה אלבומים ועוד מספר מיני-אלבומים, הנפיקו מיני-להיט ("cut your hair") שגירד את המיינסטרים והשתדלו ליהנות רוב הזמן. בסוף 1999 מלקמוס החליט להמשיך הלאה ופירק את החבילה בלי יותר מידי סנטימנטים לטובת קריירת סולו.

ב-2010, אחרי כעשור של סרבנות, הסכים סטיבן מלקמוס לאחד את פייבמנט לסיבוב הופעות. בדיעבד ההחלטה התבררה כמשתלמת, שכן בשנים בהן הלהקה לא התקיימה היא הספיקה לצבור פופולריות רבה. מלקמוס והחבר'ה מצאו את עצמם מנגנים מול כמויות קהל גדולות משמעותית מאלו שהיו רגילים אליהן בניינטיז.

לפני כשנה שחרר מלקמוס את אלבום הסולו החמישי שלו, "Mirror Traffic" ומיד עם צאתו ארז את המשפחה ועבר מפורטלנד לברלין לתקופה של שנה (עם אופציה להארכה). לבארבי בתל אביב הוא מגיע עם להקתו, הג'יקס, במסגרת סיבוב ההופעות של האלבום האחרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חכו לקאברים. מלקמוס והג'יקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשאתם מגיעים למקומות קצת יותר "נידחים" כמו ישראל אתם מרגישים צורך לנגן חומר יותר "להיטי", אולי לדחוף איזה שיר של פייבמנט בהדרן?

"לפעמים. אבל במקרה של תל אביב, אני די מסתכל עליה כעל עיר אירופאית. למרות שמצד שני אני גם יודע שישראל שונה מאירופה. יש שיר אחד של פייבמנט שיש סיכוי טוב שננגן אצלכם, "Speak see remember". זה שיר שקצת קשה לנגן ולכן לא יצא לנו בפייבמנט להופיע איתו הרבה, אבל זה שיר שאני אוהב. חוץ מזה אני והג'יקס מתאמנים עכשיו על כמה שירים ישנים מאלבומי הסולו שלי שכבר כמה שנים לא יצא לנו לנגן. וקרוב לוודאי שנעשה גם קצת קאברים".

למרות שהוא נמצא בסביבו הופעות עם אלבומו האחרון, ניכר כי ראשו של נסיך האינדי-רוק כבר נמצא באלבום הבא. אחרי שלקח את בק להפיק את "Mirror Traffic", מעניין לשמוע אם יש לו תוכניות להביא מפיק חיצוני גם בפעם הבאה.

"לא ממש", מספר מלקמוס, "אנחנו מקליטים את האלבום החדש בבלגיה בגלל ששם גר ועובד טכנאי ההקלטות של פייבמנט, בחור בשם רומקו. אנחנו הולכים להקליט איתו את האלבום ופחות או יותר להפיק אותו יחד איתו".

זה אומר שהאלבום הבא יהיה "פייבמנטי" ברוחו?

"יכול להיות. מוקדם לומר, זה מאד תלוי בלהקה. אני מניח שחצי שנה מעכשיו אוכל לענות לך על זה. לי אישית אין בעיה עם עיבודים ברוח פייבמנט. נראה מה השירים האלו צריכים ונשתדל לתת להם את זה. יש גם כמה שירים באלבום האחרון שאנשים אמרו לי עליהם שהם נשמעים פייבמנטיים, 'סנטור' למשל. בינתיים הלהקה מכירה בערך 11 שירים חדשים ואנחנו מתאמנים עכשיו על עוד חמישה או שישה. מאוד סביר להניח שננגן כמה מהשירים החדשים בישראל".

סביר שינגן בהופעה את "Speak, See, Remember":

מלמקוס היה בעברו חבר (לסירוגין) גם בלהקתו המעולה של דיוויד ברמן, סילבר ג'וז. "דיוויד מאד השפיע עלי, בעיקר בגזרת כתיבת המילים אבל לא רק", מספר מלקמוס, "אני עדיין מתייעץ איתו כשאני כותב מילים או מחפש שמות לאלבומים. וכשאני מופיע לבד, רק אני והגיטרה, אני עושה קצת שירים של סילבר ג'וז".

שני האי.פי'ז הראשונים של הסילבר ג'וז יצאו לאחרונה מחדש כדיסק אחד. את החומרים שאפשר לשמוע שם הקליטו ברמן, מלקמוס ובוב נסטנוביץ', גם הוא חבר פייבמנט לשעבר, בדירתם בברוקלין עוד כשהיו סטודנטים. מלקמוס וברמן שרים שם את רוב השירים ביחד, מה שמעורר סקרנות לגבי תהליך הכתיבה שלהם.

"לקרוא לזה תהליך זו הגזמה", אומר מלקמוס, "היו לי מלא קטעי גיטרה ואת אלו שנראו לי איטיים מדי או סתם לא מתאימים לפייבמנט הייתי משמיע לדיוויד והיינו מתעסקים איתם קצת, כותבים להם מילים ומלודיה ווקאלית. בזמנו כולנו היינו די בהלם ש'דראג סיטי' הסכימו להוציא את זה, לדעתי זה קרה בעיקר בגלל הכריזמה של דיוויד. הקלטנו את זה על טייפ רגיל, אפילו לא על ארבע ערוצים, ובוב תופף על הטלוויזיה".

מלקמוס וברמן בהופעה:

אז מי בדיוק היה יהודי בהרכב המקורי של סילבר ג'וז? אני יודע שדיוויד יהודי ושאתה לא. אבל קשה לדעת בקשר לבוב, "נסטנוביץ'" נשמע כמו שם יהודי.

"למרבה הצער, בוב לא יהודי. היהודי היחיד בסילבר ג'וז הוא דיוויד, שהיום הוא אפילו יהודי דתי, פחות או יותר. יש הרבה מהמשפחה שלי שהתחתנו עם יהודים. יש לי בת דודה שאפילו נשואה לבחור ישראלי בשם שי, נראה לי שהוא מתל אביב, בחור ממש טוב. אולי אתה מכיר אותו".

יש הרבה שי מתל אביב, מה שם המשפחה שלו?

"קשה לי להיזכר כרגע אבל עד שאגיע אליכם אני אזכר ואומר לך".

נשמע כמו פייבמנט, אבל לגמרי סולו מלקמוס:

זה לא מובן מאליו להיות מוזיקאי שמגיע להופיע בישראל. קיבלת איומים שקשורים להגעה שלך?

"בזמן האחרון כולם שואלים אותי את זה. זה ממש מוזר. מי אלו האנשים האלה שמאיימים על אנשים שלא יגיעו לישראל? מה זה הדבר הזה? תגיד לי מי מאיים. זה בונו? אם זה בונו תגיד לי ואני אטפל בזה".

למיטב ידיעתי דווקא בונו די בסדר איתנו.

"בכל אופן אני לא מתייחס לאיומים. כל עוד יש קהל שרוצה לשמוע אותי אני בא. כל הסיפור הזה מוזר, אני הרי לא מסכים גם עם כל מה שהממשל האמריקאי עושה אבל לא אפסיק להופיע בארצות הברית בגלל זה".

כבר היית פה פעם נכון?

"פעמיים באתי לטייל אצלכם. בפעם הראשונה ב-1988 ושוב שמונה או תשע שנים אחר כך. אבל בשתי הפעמים האלו הייתי יותר בצד הפלסטיני. באתי עם חברה שלי לשעבר, שהיום היא דוקטור למזרח התיכון או משהו בסגנון, היא חצי תורכיה. היינו בגדה המערבית, במחסומים והיינו גם באתרים נוצריים. האמת היא שעדיין לא יצא לי לשמוע את הצד של ישראל בסכסוך, הייתי שמח לשמוע פעם גם את הזווית שלכם. כל הנושא הזה ממש מורכב וקשה לומר שאני מתמצא בו, די ברור לי שלהקים התנחלויות חדשות זה לא דבר חיובי כל כך אבל התובנות שלי פחות או יותר נעצרות כאן".

מלקמוס והג'יקס יופיעו במועדון הבארבי בתל אביב ב-22 באוגוסט

בית התקליט עם סטיבן מלקמוס
מה אתם חושבים על המעורבות של מוזיקאים בפוליטיקה? דברו איתנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully