וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל "קולה של המילה" מציג עבודות אמנות סביב מכתבים

רוני אפרת

13.8.2012 / 16:00

הפסטיבל שעורכת הזירה הבינתחומית בירושלים מציג 32 עבודות המעניקות פרשנות שונה לאמצעי התקשורת הנכחד

פסטיבל "קולה של המילה" יתקיים זו השנה ה-11 במרכז ז'ראר בכר בירושלים, בין 14-16 באוגוסט, הפעם בנושא "מכתבים". הפסטיבל, שעורכת הזירה הבינתחומית בירושלים, מציג השנה 32 עבודות מתחומים שונים המתייחסות לאמצעי התקשורת הנכחד, המכתב.

כל אמן בחר מכתב או אוסף מכתבים שמייחד את יצירתו בפסטיבל: מלוחות הברית, דרך מכתבי משוררים, מכתבים פוליטיים, מכתבי תלונה, מכתבי אהבה, מכתבי דחייה, מכתבים מהכלא, מכתבי דואר אלקטרוני, מכתבים שלעולם לא הגיעו ליעדם, ועד אוסף הודעות SMS. הפסטיבל, בניהולו האמנותי של גיא בירן, נתמך השנה על ידי מנהל התרבות, קרן ירושלים ועיריית ירושלים.

הפרשנויות השונות למתודה של שליחת המילה הכתובה, מחולקות לגזרות שונות. בגזרת הווידיאו, חוקר היוצר יניב יור "את המסכה שאנו עוטים בזמן כתיבת דואר אלקטרוני"; אריק פוטרמן ולארס סרגל, הופכים את המכתב לחידה ביצירה "קלרה קריספין" שיצאת למסע ויזאולי דרך הקלטות שטח של רכבות עתיקות, וקטעים ערוכים מחדש; ב"אותות", יוצר גיא יצחקי עבודה אינטראקטיבית, המאפשרת לצופה לשלוח מייל, מתרגמת אותו לאיתותי מורס, ומתרגמת אותו חזרה לטקסט.

מתוך "קלרה קריספין" שיוצג בפסטיבל:

גם הרכבים מוזיקליים לוקחים חלק בפסטיבל. חברי הטריו "אקוט" הלחינו משיריה של המשוררת דליה ברקת, והם מופיעים ביחד איתה בדגש על הקשרים והתגובות ביניהם בזמן אמת; ההרכב "דברמה" בחרו בהתכתבות מורכבת אחרת, עם ביאליק ובאמצעות דמות נשית שכותבת אליו מכתבים ומחלצת מן המשורר הלאומי צדדים אחרים.

אמני הפרפורמנס מתכתבים גם הם עם יוצרים גדולים כמו גם מציגים חוויות אישיות למול הקונספט של המכתב. רפרם חדד ישחזר את "מכתב החמגשית" שכתב מן הכלא הלובי; מרחב ישורון יתחקה אחר מופעי המילה "אות" בכתובים; יפית ראובני במופע פרפורמנס מוזיקלי המציג לחנים חדשים לשירים ומכתבים של רחל המשוררת, שחושפים צדדים אפלים בדמותה; היוצרת מורן דובשני, ביצירתה "צבע מאכל", משתמשת בבנות יחפות, עטיפות טופי וסוכריות קופצות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פסטיבל "קולה של המילה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרונים חביבים, אשר עונים לנושא הפסטיבל באופן מלא, הם אמני הדואר המשתמשים וחוקרים את הדואר עצמו. העיסוק בדואר הוא עיסוקם העיקרי, כשאת השאלות לגביו הופכים ליצירות אמנות שלמות בתחומים שונים. אמן הדואר יונתן בן שמחון יצר ביקורת בדמות "שלוש שאלות לדוור", עבודה המהווה ניסוי הבודק מה עולה בגורל מכתב, האם יגיע ליעדו, יוחזר לשולח או שיעלם במרחב הדואר.

הצילומים בסדרת "הארות מסע" של שירי בר-און, גם היא אמנית דואר, נוצרו על ידה בין 2001-2004 בניו יורק, באמצעות קופסאות קרטון שהפכו למצלמות חריר. "הדימויים מתעדים טיול שלא יכולתי לעשות אני בעצמי, והם תכתובת שנכתבה תוך כדי מסע", היא מתארת את משלוח החבילות החל מהימים שלפני 11 בספטמבר ולאחר מכן. בשלב מסוים, אף הוזמנה לחקירה ב-FBI, ועברה טלטלות נוספות.

לרכישת כרטיסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully