וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שומרים על השכונה": בן סטילר מציג את הקומדיה הגרועה של השנה

26.8.2012 / 11:13

מרושל, שרירותי, מאולץ ופוגעני - "שומרים על השכונה", קומדיית המדע הבדיוני של בן סטילר הרוויחה את המפלה הקופתית שלה ביושר

יח"צ - חד פעמי

רגע לפני הסיום הרשמי של עונת הקיץ, אפשר לקבוע כי לא היה בה סרט מקולל יותר מ"שומרים על השכונה". על פניו, הקומדיה הזו היתה אמורה לשבור קופות בלי בעיות מיוחדות. אחרי הכל, מככבים בה ווינס ווהן ובן סטילר, שכבר שיתפו פעולה בלהיט המופתי "דודג'בול", והצטרפו אליהם שני תפוחי אדמה לוהטים בדמות ג'ונה היל המשגשג והייבוא הבריטי המוערך ריצ'רד איואד ("The It Crowd" ו"סאבמרין"). איש לא ציפה שהרביעייה הזו תביא אוסקרים, אבל כל מנתח מערכות היה חותם על כך שהמוניטין והכישרונות המצטברים שלהם יביאו קהל.

אך אז, המציאות התערבה בתוכניות. הסרט עוקב אחר ארבעה תושבי פרבר אמריקאי המקימים משמר שכונתי כדי להילחם בפלישת חייזרים, והתברר שזו לא תקופה אידיאלית לעסוק בגופים ביטחוניים כאלה: בין צילומי "שומרים על השכונה" להפצתו, סערה ארצות הברית בגלל הפרשה שבה איש משמר אזרחי לבן עור ירה למוות בצעיר שחור, ככל הנראה על לא עוול בכפו ומסיבות גזעניות בלבד. הדבר טען באופן שלילי כל דימוי של אזרחים המסתובבים בשכונתם עם אקדח כדי להגן עליה, ובהתאם לזאת מפיצי הקומדיה שינו את שמה המקורי מ"The Watch" כדי לטשטש במעט את זהות גיבוריה. אך את התסריט עצמו, כמובן, כבר אי אפשר היה לשנות, והוא נותר מעט צורם בעיתוי הזה.

אם כל זה לא מספיק, איתרע מזלו של "שומרים על השכונה" להגיע לאקרנים שבוע לאחר הטבח בהקרנת "עלייתו של האביר האפל", שגרם לחלק ניכר מן הקהל בארצות הברית להדיר רגליו מן האולמות. בהתאם לצירופי הנסיבות המצערים הללו, שובר הקופות הפוטנציאלי היה לאחת המפלות החריפות של הקיץ בקופות ארצות הברית, עם הכנסות בגובה 33 מיליון דולר בלבד שהפכו את הפרויקט עתיר הכוכבים לשלם הקטן בהרבה מסכום חלקיו. אולי כתוצאה מכך, הוא הוזז מתאריך ההפצה המקורי שהיה לו בישראל: במקום לעלות לאקרנים בעיצומו של הקיץ, הגיע אליהם רק בסוף השבוע האחרון, ממש בדמדומי החופש הגדול.

שומרים על השכונה.
"אוי לא, אם החייזרים יבצעו לנו ניסויים במוח הם עלולים לגלות על מה אנחנו באמת חושבים כל הזמן". מתוך "שומרים על השכונה"

הפצת "שומרים על השכונה" כאן מאפשרת להתרשם ממנו ולגלות כי כישלונו הקופתי אינו נעוץ רק בהסברים חוץ קולנועיים: מדובר פשוט בסרט רע, וגם אם היה מופץ בעולם אוטופי ללא תקריות אלימות שמשפיעות על תנועת הקהל, סביר להניח כי ההמונים לא היו מגלים בו עניין.

הסיבה הראשונה לכך היא שהבחירה של הסרט להעמיד את גיבוריו דווקא נגד חייזרים מתגלה כשרירותית וחסרת משמעות לגמרי, ולמעשה באותה מידה הם היו יכולים להילחם בכל מטרד אחר. נוסף לכך, העיצוב של החוצנים והקרבות נגדם גס, גולמי וכמעט חובבני, הן ברמת התוכן והן במישור הוויזואלי. מילא, אם הדבר היה נעשה במטרה מכוונת ליצור פארודיה על קומדיות מד"ב מימי קדם, אבל ב"שומרים על השכונה" אין כל ממד פארודי או אירוני – הוא סתם מרושל.

להגנתו, יכול הסרט לנסות לומר כי המלחמה בפולשים הוא רק תירוץ עלילתי שמאפשר לעסוק במה שבאמת מטריד את הגיבורים. בעיקרון, זה נכון, שכן בשלב מוקדם מתגלה כי כל אחד מהם מתמודד עם חרב שמתנוססת מעל גבריותו: האחד עקר ומפחד לאבד בשל כך את אשתו, האחר חש מאוים בידי הנער החטוב שעומד לבתק את בתוליה של בתו, השלישי איבד את ביטחונו העצמי כיוון שלא התקבל לשורות המשטרה והאחר נזרק בידי אשתו ומאז מתהלך חפוי ראש, וכולם מקווים כי השירות במשמר השכונתי יוכיח לעצמם ולסביבתם את גבריותם.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
שומרים על השכונה. imdb
"תראו, אם אנחנו חומקים מהיציאה האחורית, לפחות נחסוך לעצמנו את העגבניות של הצופים". מתוך "שומרים על השכונה"/imdb

הצרה היא, שהסרט מיישר קו עם האימפוטנציה של גיבוריו האנושיים ומטפל בהם בצורה רפה עוד יותר מאשר בחייזרים. הפיקסציה שלו ושלהם על אזורי הרבייה מבססת את התסריט על רצף מעייף של בדיחות גסות ובוטות, ובאלה אין שום טיפה של ארס או שנינות, וגם לא פרעות או חוצפה אמיתית.

וולגריות קולנועית אינה בהכרח דבר רע – הרי במדור זה נכתבו הקיץ בגאווה ביקורות מהללות על "הדיקטטור", "זה הבן שלי" ו"טד" הוולגריים גם כן. אך אצלם, גסות הרוח התגבשה לאיזושהי אמירה ו/או אוזנה בידי חן ורגש. כאן, דבר מזה אינו קורה. הבדיחות אינן מצחיקות כשלעצמן, והן הולכות לשום מקום בלי שמשהו יפריע להן. כתוצאה מכך, מי שצופה בסרט חש שהוא לכוד במעלית עם סוטה מין הסובל מתסמונת טורט.

תמונות מהסרט שומרים על השכונה.
הכי רחוק שיש מ"כלבי אשמורת". מתוך "שומרים על השכונה"

בעיה נוספת, אחרונה ואולי חריפה מכל היא שכמה מהבדיחות כאן לא סתם פושרות, אלא פוגעניות. למשל, החדווה שבה הסרט מחסל מהגר היספני דווקא לאחר שקיבל את אזרחותו האמריקאית, או הקטע שבו אחד מאנשי המשמר האזרחי, בגילומו של היל, מנופף בנשק ומאיים על קבוצת נערים חפים מפשע וחסרי ישע כי יחסל אותם אם ומתי שרק יתחשק לו. ברגע זה, אם לחזור לנקודת ההתחלה, ההתכתבות של "שומרים על השכונה" עם המציאות מזיקה לו, והופכת אותו מסתם עוד נפל קולנועי לא מזיק למטרד של ממש. האם מפיצי, מפיקי ויוצרי הסרט באמת חשבו כי לאחר כל מה שקרה, יהיה זה משעשע לראות אזרח שלוקח את החוק לידיים ומאיים לשחוט לשווא את סביבתו?

במסגרת הטלטלות שעבר "שומרים על השכונה", מוטב היה לחתוך ממנו את הרגע הזה. למעשה, לא היה קורה כלום לו היו משילים ממנו סצינות נוספות, ואולי אפילו את כולן, שכן מדובר בסרט מיותר לחלוטין – כזה שלחלוטין לא ברור מה יוצריו חשבו לעצמם ומדוע כוכבים מן השורה הראשונה ניאותו להשתתף בו. אם כבר שינו לו את השם ודחו אותו, אפשר היה בנחת גם לגנוז אותו.

"שומרים על השכונה": איפה ומתי רואים?

"שומרים על השכונה" - האם בכל זאת תצפו? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully