וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: ההיפסטרים היו כאן כבר בסיקסטיז

14.9.2012 / 3:06

השבוע בפרויקט התיעוד המרתק "כך ראינו": הוכחה שהפערים התרבותיים בין התל האביבים לתושבי הפריפריה הם לא המצאה חדשה, ושההיפסטרים הם לא רק בכל מקום, הם גם בכל שנה

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

החברה הישראלית היא פסיפס שלם המורכב מאבנים קטנות ושונות ולעיתים אף מנוגדות שחוברו בלית ברירה יחד, כשהמכנה המשותף היחיד של כולם הוא החיים כאן בארץ. שתי אבנים זרות כאלו, שחוברו ללא קשר ביניהן בפסיפס הישראלי, באות לידי ביטוי בניגוד שבין החברה הבורגנית התל אביבית לבין חברת השכונות, המעברות והפרברים.

תל אביב, עוד מימי הקמתה יועדה להיות לליבה התרבותי והצרכני של ישראל. הבולט ברחובותיה היה רחוב דיזנגוף שנחשב למרכז הבוהמה הישראלית והשייך לחברה הישראלית התרבותית והעשירה. "קפה רוול" היה בית קפה מיתולוגי ששכן בדיזנגוף 111, ומשך אליו אנשי בוהמה, עשירים ופוליטיקאים וכך הפך למקום בו ניתן "לראות ולהראות" וכן נחשב לסמל תרבות. זוהר וכסף מאז ומעולם היוו נקודת משיכה וכך קפה רוול פרט ורחוב רחוב דיזנגוף בכלל משכו אליהם לא רק את אנשי הבוהמה אלא גם את מי שניסה לחוש מקרוב במעט גלאם, דבר שהטביע לימים את הביטוי "להזדנגף".

ארז ביטון, משורר ממוצא מרוקאי, הבא מן הפרברים מקריא את שיריו "תקציר שיחה" ו"שיר קנייה בדיזנגוף" על רקע צילומים המאפשרים הצצה אל חיי הבורגנות התל אביבית של שנות ה-60. בשירתו של ביטון באה לידי ביטוי חווית העולה הקרוע בין שורשים כפולים - שורשיו מעברו לבין השורשים החדשים אותם הוא רוצה להכות בחברה החדשה אליה הוא מגיע ולפיכך הוא אינו מרגיש שייך לא לכאן ולא לכאן. שירתו של ביטון משקפת את תחושת השבר התרבותי של עולים מארצות המזרח שהגיעו לארץ בה התרבות נשלטה בעיקר על ידי הבורגנות המערבית.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-15/9, 18/9, 19/9 ו-22/9, במוזיאון חיפה ב-22/9, בסינמטק הרצליה ב-20/9, בסינמטק ירושלים ב-17/9 ו-20/9 ובסינמטק שדרות ב-21/9.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

  • עוד באותו נושא:
  • כך ראינו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully