וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פופ לוק 27: ספיישל אלקטרוניקה ישראלית מהשנה שחלפה

20.9.2012 / 10:19

פופ לוק פותח את השנה החדשה עם כל הדברים הטובים שקורים במוזיקה האלקטרונית הישראלית בזמן האחרון, והבחירה לקאסט לא היתה פשוטה

ראש השנה כבר עבר, אז אנחנו יכולים להרגיש טיפה פחות מחויבים לסיכום שנה מסוג כלשהו. ובכל זאת, עדיין באווירה חגיגית, פופ לוק הפעם מגיש ספיישל אלקטרוניקה ישראלית, עם סט שחוגג את היצירה המקומית החדשה מהאזור האלקטרוני, הביטים, ההאוס והסביבה, כשאנחנו נשארים בעולמות התוכן המוזיקליים הרגילים של הקאסט.

רק לפני שש או שבע שנים, איסוף מספיק מוזיקה טובה בשביל למלא אפילו שעה במגוון דברים טובים מהצד הזה של תוצרת הארץ, היתה משימה מאתגרת. אבל נראה שבשנים האחרונות, אמנם לא בסדר הגודל של הפריחה של עולם האינדי, הגרוב ומוזיקת השוליים המקומית, צמחה כאן גם באלקטרוניקה ובדאנס סצינה יפה עם הרבה יוצרים, שפע של כשרון, ומוזיקה איכותית בכל קנה מידה. יש איזו תחושה של התבגרות מוזיקלית, עם דור חדש שמבין את חוקי המשחק, יודע ליצור ולפעול עם הפנים החוצה, בפנייה הכל כך נחוצה לקהלים יותר גדולים ממה שאפשר למצוא, וזו עובדה סטטיסטית ויבשה, כאן בלבנט. גם לשעתיים (כן, קאסט קצת ארוך הפעם) של מוזיקה אי אפשר היה לדגום את כל מה שטוב פה לאחרונה, וזה משמח. לא נעבור ונרחיב כאן על כל היוצרים שבקאסט מפאת קוצר היריעה, אבל כן נתעכב על כמה נקודות ותופעות יותר חשובות. זה גם הזמן להודות לכל מי שהמליץ ונתן טיפים על יוצרים עלומים, ולכל המפיקים והלייבלים שחלקו כאן קטעים חדשים, אקסקלוסיבז, קטעים שעומדים לצאת בקרוב ושלל גודיז אחרים.

מתחילים עם ייצוג מאסיבי של משפחת Raw Tapes, "לייבל הביטים של המדינה", היו בטח קוראים להם אם ביטים היו משהו שעוסקים בו בערוץ 2. כן, זה מרגיש מאד פריפריאלי וארכאי להתרברב בכך שלייבל מקומי יודע להתנהל, להיראות ולהשמע כמו לייבל בינלאומי לכל דבר, אבל זו המציאות בלבנט, ו-Raw Tapes הם בהחלט משהו להתגאות בו. בלי להתחייב רשמית לז'אנר ספציפי, אבל עם הצהרה ברורה למשיכה עזה אל הביטים, אוסף המפיקים והמוזיקאים שיוצרים תחת הגג הזה הם פשוט תופעה שתענוג לחזות בה ולהאזין לה. מהתחלה יותר אקספרימנטלית וקשה לעיכול, נראה שהלייבל בשנה האחרונה מתפקס, וזרם הריליסים הקבוע שמגיע ממנו הולך ומשתבח. המוזרות נשארה מוטיב חשוב ביצירה, אבל בלי לוותר על האיכות או על החזון, הקטעים נעשו קצת יותר נגישים, פחות אגרסיביים כלפי האוזן, ויותר מזמינים ליהנות מהם.

בין השאר נכנסו לקאסט קטעים של אמני הלייבל Rejoicer, Luqman, Beno, Plusga ועוד, שיוצרים לבדם, ובהרבה מהמקרים בשילובים למיניהם בתוך המשפחה. בעיקר כדאי לציין לטובה את KerenDun שהוציאה אלבום בכורה מוזר ונהדר, עם עדינות דיגיטלית ראויה להערכה, והרבה יצירתיות מתפרצת. מומלץ מאד לבקר באתר של הלייבל, בו הם נותנים להורדה חינם את האלבום, כמו את כל שאר הקטלוג שלהם. ככה אנחנו אוהבים את המוזיקה שלנו.

עוד באזורים האיטיים יותר הקאסט דוגם גם את Kalimist, שגריר דרום קליפורניה בישראל, שהוציא לפני כחודש אלבום קצר ומוצלח שכולו בוגי איטי ומתפנן, וגם את ManBoyChild שהקטע שלו "Dead Sea Vacation" הוא חלום בהקיץ של לואו-פיי אלקטרוניקה עם ניחוח אייטיז נוסטלגי מתקתק ומושלם. ומילה גם לביט הכי שמן בקאסט, "Bass It", קטע חדש בלייבל בוטניקה מאת כהן, חצי כהן את מושון, ממפיקי הביטים הכי גדולים ומוכשרים בסביבה.

עם כל הכבוד לתל אביב והעובדה הברורה שהיא מרכז העשייה המוזיקלית כאן, ועם כל העדכניות שמוכיחים היוצרים, עדיין יש איזו עדינות, עומק ותחושת מרחבים מעורבת בניכור ששומעים הרבה ב-Forward Thinking אלקטרוניקה של ימינו, סאונד שאפשר להגיע אליו רק בערים קרירות ופחות לחות כנראה.

הלייבל הירושלמי Holy Dubs נוגע לפעמים בדיוק במקום הזה, עם מוזיקה של הבעלים Bunny On Acid וגם כמה מאמני הלייבל שלו. בולט ביניהם התוספת החדשה, אפיק נעים, מעצב גרפי מוכשר כמו שד (בקרו באתר שלו), שמציג בריליס הבכורה שלו מתחילת החודש רמת הפקה גבוהה וטאצ' מאד ייחודי שעושה חשק לשמוע מה הוא ייצור בעתיד. הורדה חינם, כן כן.

האמת שדי מפתיע כמה תוססת וענפה סצינת הביטים המקומית. אבל לא חסרים גם יוצרים עם נטיות יותר 4x4 שפונים גם או רק אל הרחבה היותר מסורתית. בעצם, השנים האחרונות הביאו לשגשוג בתחום, עם הרבה יוצרים מקומיים שמוציאים ריליסים באופן קבוע בלייבלים מכובדים ומככבים במצעדים של אתרי רכישת המוזיקה הגדולים. ולמרות שהם לא בדיוק בתחום הטבעי של הקאסט, לא יכולנו שלא לנגן כאן גם קטעים של סטפן בזבז, של יותם אבני שמגיש את המדור המקביל אלינו "החיים בלופ", של דיפה ובירי וגם כמובן מאת גיא גרבר. גם בניו-דיסקו יש לנו ייצוג יפה עם ז'אן קלוד גברי, הוא עידן גבריאל, ופאנק סינטרה שמרעננים קטעי פאנק ודיסקו עם אדיטים איכותיים ומושכים הרבה תשומת לב ברחבי העולם. ועוד בסביבה נכנסו לקאסט גם אדיט מושלם לניק קייב שעשו רד אקסס הנהדרים יחד עם ניב הדס, ורימיקס לא פחות מהורס של שי אפלברג וזיו מטושקה ל"מערבה מכאן" של ריקי גל.

הקאסט ארוך הפעם, והטקסט איתו, אבל לא נסיים בלי כמה מילים על Polar Pair, הם מלכיאל גרוסמן ונדב רביד, איש הקצה והלייבל המשובח בוטניקה, שמוציאים בעוד שבועיים, אחרי ציפיה ארוכה מאוד, אלבום חדש ומרתק שמראה צד טיפה שונה שלהם. עדיין נטועים באלקטרוניקה, אבל עם נטיה להגיש יותר שירים מטראקים, האלבום מציג שילוב מיוחד בין לכלוך של אטיטיוד פאנקיסטי עם הניקיון של הפקה איכותית. קפצו לבקר גם בעמוד הסאונדקלאוד שלהם, שם הם הוציאו כבר שמונה עשר קטעים מעולים להורדה חופשית, ככה בקטנה, על הדרך, כהכנה לצאת אלבום.

באמת מדהים לחשוב שעם כל הגיוון הזה, עדיין לא היה מקום בקאסט ליוצרים נוספים, מעולים ומצליחים שפועלים כאן בתחומים מאד קרובים, ויש לנו את הפריוויליגיה להתעמק בסצינה יחסית ספציפית, ועדיין לשמור בה על איכות כל כך גבוהה של תוצר מקומי. בהנחה המופרכת שכל המדינה הזאת, המזרח התיכון והעולם סביב עומדים להמשיך להתקיים כמו שהם עכשיו לעוד זמן מה, אפשר לצפות להרבה שפע כזה וליותר ויותר יוצרים עם מוזיקה יותר ויותר טובה שיצאו מכאן. אז הנה, באיחור מה, רגע של אופטימיות לשנה החדשה.

הפלייליסט:

00:00 - KerenDun - Sticks n' Stones // Raw Tapes
02:00 - Bajka - Pyramid Tips // Raw Tapes
04:00 - Rejoicer + Dubz + Luqman - Leftovers // Raw Tapes
05:30 - Kalimist - Doo Rag // Unreleased
09:30 - Plusga - What More Can I Say (Instrumental) // Raw Tapes
13:00 - ManBoyChild - Dead Sea Vacation // Soundcloud
16:30 - Buttering Trio - Go Away // Raw Tapes
18:30 - Luqman - Hippie Olie // Soundcloud
21:30 - Afik Naim - Operations // Holy Dubs
25:00 - KerenDun - Ain't That Weird // Raw Tapes
27:00 - Table Knights - Basics // Raw Tapes
30:00 - Cohen - Bass It // Botanika
33:30 - Nimrod Friedreich - Deep Inside // Unreleased
37:00 - Nick Cave And The Bad Seeds - Red Right Hand (Red Axes And Niv Hadas Edit) // Soundcloud
44:00 - Moscoman - Imagine Life / Unreleased
51:30 - Polar Pair - Six In The Morning // Unreleased
57:00 - Sticky Disco - Milky Way Patriots // Holy Dubs
59:30 - Ollie & Jerry - Breakin'.. There's No Stopping Us (Jean Claude Gavri Re-Edit) // Coco Bin
1:03:30 - Rose Royce - Car Wash (Funk Sinatra Edit) // Soundcloud
1:07:00 - Appleberg & Matushka - Riki // Soundcloud
1:14:00 - Stephan Bazbaz - Hurt Me // Overdrive Musik Holland
1:21:00 - Deepa & Biri - Obody // Material Records
1:26:00 - Polar Pair - Sing It 1nce // Forthcoming Botanika Records
1:30:00 - Red Axes - Bela // Klasse Recordings
1:37:30 - Hakimonu - Somersault (Yotam Avni Remix) // Asymmetric Recordings
1:43:30 - Guy Gerber - One Day In May // Visionquest
1:51:00 - Jan Nemecek - For You (Bunny On Acid Remix) // Soundcloud

  • עוד באותו נושא:
  • פופ לוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully