וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: הישראלים משוויצים בכיבוש

21.9.2012 / 3:28

תיעוד מיוחד: רגע אחרי מלחמת ששת הימים, יצאו המוני ישראלים לצעוד בגאווה של מנצחים, בלי לדעת מה צופן העתיד

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

צעדת שלושת הימים היתה צעדה לאומית שאורגנה אחת לשנה על ידי המדינה וצה"ל החל משנת 1955. הצעדה כללה חיילים, תלמידים וצועדים מארגונים, חברות ומפעלים שונים, כשנקודת התחלת המסלול סומנה ביער בן שמן ונקודת הסיום בתוככי ירושלים. צעדה אחת מיוחדת ושונה במיוחד ארעה בשנת 1968 – זוהי הצעדה הראשונה לאחר מלחמת ששת הימים.

מלחמת ששת הימים הסתיימה בניצחון גדול של ישראל, במהלכה נכבשו שטחים בסדר גודל הגדול פי שלושה משטחה בטרם המלחמה, שהיוותה נקודת מפנה משמעותית מבחינות רבות, אך תפנית בולטת במיוחד נוגעת למורל הלאומי ולדימוי של ישראל בעיני עצמה ובעולם. צעדת שלושת הימים של אותה שנה השתנתה גם היא בעקבות המלחמה ומלבד מסלולה שהשתנה בעקבות כיבוש נתחי חבלי ארץ נוספים, חל שינוי מהותי ברוח ובמורל הגובה במיוחד שאפיין את אותה צעדה.

בניה בן-נון, צעיר בן 22 השאיל מצלמה ויצא לצלם את עם ישראל צועד. מבעד מצלמתו ניבטת מציאות כפולה, אופורית כל כך מצד אחד וחסרת אונים מהצד השני. חיילים, נערים וצועדים מהלכים בין שדותיהם של פלסטינים מקומיים, בהפגנת נוכחות מכוונת ולעומתם ערבים אשר לא ציפו ל"אורחים" החדשים בשדותיהם, מביטים בחוסר אונים על המתרחש סביבם, קרועים בין הרצון להפגין רוח ידידות לבין תחושת פגיעה וניכור - "היינו בטוחים שאוטוטו זהו, עושים שלום. השטחים הם קלפי המיקוח בשביל לעשות שלום,הערבים מאד ידידותיים, גם הם כנראה לא כל כך הבינו מה קורה. הכל חיוכים 'אהלן וסהלן', מציעים פלאפל, בייגלה. אתה רואה את היחס של הערבים ואתה חושב 'האם היה יכול לצאת אחרת?'".

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-22/9, ו-29/9, במוזיאון חיפה ב-22/9 ובסינמטק שדרות ב-23/9, 27.9 ו-28.9.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully