וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הערב: איך נראית הטלוויזיה ברחבי העולם?

חגית גינזבורג

26.9.2012 / 18:16

הטלוויזיה הישראלית אולי מושפעת בעיקר מזו האמריקאית, אבל זה לא אומר שמסביב לעולם אין תוכניות מעניינות, הזויות, ומשעשעות - המיטב

כמו בישראל, גם בשאר העולם מיוצרות מדי שנה מאות סדרות טלוויזיה מקוריות וייחודיות לכל מדינה. רוצים לדעת מה לוהט בשלט של החברים בדנמרק, ערב הסעודית או האיטי? הנה כמה סדרות שאתם צריכים להכיר, אם לא בשביל הטיול הבא בחו"ל, אז לפחות בשביל הנשמה.

דנמרק-שוודיה – "Broen"

תכירו את אחת הסדרות המדוברות ביותר בעולם השנה, שכבר נרכשה לשידור גם אצלנו ב-HOT. מדובר בשיתוף פעולה בין רשת הטלוויזיה הדנית DR (שיצרה גם את "דה קילינג" בגרסת המקור) ורשת הטלוויזיה השוודית, SVT. במקור, נקראת "Broen" בדנית או "Born" בשוודית – משמעות השם הוא "הגשר". העלילה עוקבת אחר שני שוטרים משתי המדינות, שחוברים לעבודה משותפת לאחר שגופת נערה נמצאה על גשר ארסונד, המחבר בין דנמרק לשוודיה. זו דרמת פשע מורכבת ומסועפת, אפלה וכובשת, שגרפה שבחים ממבקרי הטלוויזיה באירופה, ושודרה כבר ברשת BBC הבריטית והאליטיסטית – וכן, גם המבקרים האנגלים נפלו לרגליה.

האיטי - "Tap Tap"

מסתבר שבמדינה מוכת אסונות הטבע הזו, כלי התחבורה המוכר ביותר נקרא "טאפ טאפ", מעין מיניבוסים צבעוניים שעוזרים לתושבים להתנייד ממקום למקום. הסדרה, שנקראת על שם הרכבים האלה, היא למעשה סיטקום העוסק בנהג טאפ טאפ ובהתמודדויות היומיומיות שלו, אך הסדרה בת החמישה פרקים מנסה גם לעורר מודעות לכאוס המתחולל ברוב הערים הגדולות במדינה ולתושביה, שרבים מהם עדיין חיים במחנות מאז רעידת האדמה הגדולה ב-2010. היא הופקה בחסות ארגון IOM, ארגון המהגרים הבינלאומי, נעשתה בשפה הקריאולית ומיועדת לתושבי האיטי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

רוסיה - "The Eighties"

הרוסים מאוד אוהבים לייצר לעצמם את הטלוויזיה שלהם, כמו שאפשר לראות גם אצלנו בערוץ יס רדוגה למשל. לפעמים הם רוכשים פורמטים אמריקאים כמו "נישואים פלוס" ומפיקים לו רימייק מקומי, ולעיתים הם דואגים לספק לקהל שלהם טלוויזיה מקורית. "the eighties) "Vos’midesiatye), שהופקה ומשודרת ברשת CTC המצליחה ברוסיה, עלתה שם בתחילת השנה ונחשבת כיום לסדרה הפופולארית ביותר של הרשת. העלילה עוקבת אחר קבוצת סטודנטים בימי התפרקות ברית המועצות ובזמן שהם מנסים להתחיל את חייהם. חברת סוני העולמית כבר זיהתה את הפוטנציאל של הסדרה ורכשה את הזכויות עליה כדי לנפק לה רימייקים בכל אירופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תקועים בחזרה לעתיד. מתוך "The Eighties"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערב הסעודית – "Omar ibn al-Khattab"

אם סרט קטן על הנביא מוחמד מסוגל לחולל מהומות בעולם הערבי, אתם בטח יכולים לתאר לעצמכם שגם סדרה על הנביאים שלו לא תעבור בשתיקה. כך היה בדיוק עם "Omar ibn al-Khattab" ששודרה באוגוסט האחרון ברשת הלווין הפרטית של ערב הסעודית, MBC. הסדרה, עם פתיח שמזכיר באופן מופלא את הפתיח של "משחקי הכס" (וגם נעימת הפתיחה נשמעת די דומה) עוקבת אחר עלילותיהם של שלושת הנביאים של מוחמד. ברשת טענו שזו "ההפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה", אבל בערב הסעודית ובמדינות האסלמיות השכנות מחו נגד השידור בטענה שהיא מחללת קודש. נשמע שעתיד לעונה שנייה עשוי להיות בעייתי.

מקסיקו - "Brozo El NotiFiero"

תכירו את ברוזו, הליצן ירוק השיער והכי מפורסם במקסיקו, וככל הנראה גם הכי מטורלל. מגלם אותו הקומיקאי המקסיקני ויקטור טרוחילו, שהגה את הדמות הזו כבר לפני עשרים שנה בערך. אפשר אולי להשוות אותו קצת לקרסטי, הליצן האלכוהוליסט והגועלי של משפחת סימפסון. מדובר בליצן מרושע שנהנה להתעלל באנשים וקיבל לאורך השנים שלל תוכניות בטלוויזיה המקסיקנית, לאחת מהן קראו בתרגום חופשי "ברוזו, הליצן הדוחה". אחרי שזו בוטלה, הוא קיבל את התוכנית הלילית שלו, "El NotiFiero" וגם שם הוא בעיקר מראיין מפורסמים מקומיים, עושה מונולוגים משוגעים למצלמה ומאתגר את הקהל באולפן להשתתף באי אילו משימות. מה שנקרא, בידור זול שעובד מעולה.

יפן – "Sasuke/ Ninja Warrior"

היפנים הם חלוצי טלוויזיה ידועים, בעיקר תודות ליכולת הפנומנלית שלהם לייצר תוכניות הזויות, מטורפות ולעיתים גם מלחיצות. אחת מתוכניות הטלוויזיה הוותיקות בטלוויזיה היפנית, שרצה כבר 15 שנה בערוץ היפני המסחרי TBS היא
"Sasuke", מעין שעשועון תחרותי וספורטיבי, אבל זה רק נשמע עדין וידידותי. בשנים האחרונות נקרא גם "Ninja warrior". ביפן התוכנית מופיעה כספיישל דו שנתי בן שלוש שעות, אך גרסאות הספין אוף שלה הפכו לסדרות שבועיות במשהו כמו 18 מדינות ברחבי העולם וגם ביפן עצמה כבר צצו לה שלל גרסאות שונות. הקונספט ישמע לכם דומה לתוכניות כמו "ווייפאאוט", אבל כמו תמיד, אצל היפנים זה תמיד גדול יותר ומסובך יותר. הקונספט: מאה (!) מתחרים מסתערים על מסלול מכשולים בלתי אפשרי בן מספר תחנות, בזמן שהמסך מזכיר משחק וידיאו עתידני כלשהו. השורדים את העינוי הזה, כמה מפתיע, זוכים בפרס. "משחקי הרעב", מישהו?

בולגריה – "Gospodari Na Efira"

שעשועון קצת פסיכודלי שנחשב לאחת התוכניות האהובות בטלוויזיה הבולגרית. מדובר, אם תרצו, בגרסה המקומית של הבולגרים ל"ארץ נהדרת" שסוקרת את המתרחש בחדשות ובתוכניות הטלוויזיה האחרות ובעיקר לועגת להן (ובמיוחד לגרסה המקומית של "אמריקן איידול") עם הרבה מאוד אפקטי סאונד ורקדניות בביגוד מינימלי, מאוד באווירת שנות השמונים. התוכנית עלתה לאוויר ב-2003 ברשת bTV המקומית.

ארגנטינה – "Showmatch"

הייתם מצפים ממחוז חובבי הבשר לנהור אחר טלנובלה כלשהי, אבל תתפלאו לשמוע שדווקא הגרסה המקומית של "רוקדים עם כוכבים" היא הלהיט הטלוויזיוני שמסעיר את ארגנטינה, שם היא זכתה לשם "שואו מאץ'" וגם לאוורורים קלילים בפורמט – במקום זוגות רקדנים וסלבז מקומיים, כיום מתחרות שם גם קבוצות ריקוד אלה נגד אלה ועוד שלל קומבינציות שרק הארגנטינאים יכולים לחשוב עליהן. התוכנית גורפת משנת 2006 את נתוני הרייטינג הגבוהים ביותר בטלוויזיה המקומית. בשנים 2010 ו-2011 "שואו מאץ'" הוכתרה כתוכנית הבידור הפופולארית ביותר במדינה. לפעמים היא מעוררת גם לא מעט מחלוקות ודיונים, ובעיקר מואשמת בהחפצת נשים, עקב התלבושות הקטנטנות, על גבול הלנז'רי, שמאפיינות את הבנות בתוכנית וגם לא מעט ריקודים סקסיים שהן מתבקשות לבצע. כל הפלא מתרחש כמובן באווירת חפלה ארגנטינאית שמחה ובעיקר – מאוד רועשת.

  • עוד באותו נושא:
  • טלוויזיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully