וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ראינו: רגע אחרי הכיבוש - החתונה הראשונה במערת המכפלה

19.10.2012 / 1:56

תיעוד מיוחד: צפו בחתונה הראשונה שנערכה במערת המכפלה מיד אחרי סיום מלחמת ששת הימים, כשהזוגות היהודים חוגגים אל מול עיניהם של תושבי האזור הפלסטינים

יח"צ - חד פעמי

"כך ראינו" הוא פרויקט ענק ומרתק של המפיק אריק ברנשטיין והבמאי אליאב לילטי שמציג לראשונה חומרים דוקומנטריים נדירים, המורכבים רובם ככולם מצילומים ביתיים שצולמו במצלמות 8 מ"מ. כאן בוואלה! תרבות אנו חושפים מידי שבוע קטעים מהסרט, המציגים את סיפורה של מדינת ישראל כפי שנתפס בעדשות של צלמים חובבים.

מערת המכפלה שבחברון נחשבת למקום הקדוש ביותר לדת היהודית מיד אחרי ירושלים, זהו המקום בו קבורים אברהם ושרה, יצחק ורבקה ויעקב ולאה – האבות והאימהות של העם היהודי; אלא שאברהם הביא לאוויר העולם גם את ישמעאל, עובדה שהופכת את מערת המכפלה לקדושה לא פחות גם עבור המוסלמים וכך גם הופכת את המקום לסיבה טובה למאבק סביב הגדרת המילה "שלנו". במלחמת ששת הימים נכבשו שטחים רבים ובכללותם גם מערת המכפלה וזו הפכה מ"שלהם" ל"שלנו".

מלחמת ששת הימים, כשמה, ארכה רק שישה ימים, אך במהלכה הספיק להיוולד רעיון לערוך חתונה של מספר זוגות צעירים שתכננו להינשא, בחתונה קבוצתית במערת המכפלה. הזוגות ויתרו על חתונה שגרתיתבאולם והחליטו להירתם לרעיון ולערוך את האירוע האישי שלהם יחד; וב–17 ביולי 1967, שבוע לאחר סיומה של המלחמה, נמתחו 8 פרוכות על קני רובים ותחתיהן נישאו 8 זוגות חדשים בישראל. בין הזוגות הללו היו גם צבי ומרים לולו אשר תעדו את חתונתם. חתונה רבת משתתפים זו מלבד ערכה האישי, טמנה בחובה ערכים לאומיים ונועדה להפגין נוכחות ולסמל את האחיזה של מדינת ישראל בשטחיה החדשים.

את הזוגות חיתן הרב גורן אשר היה אז הרב הצבאי הראשי של צה"ל והיה גם הראשון להגיע למערת המכפלה ולכותל ולתקוע בשופרות כאות שמחה על שחרורם או כיבושם, תלוי בנקודת המבט.

הפקת "כך ראינו" עדיין מחפשת סרטים נוספים. אם יש לכם סרטים ביתיים משנות השלושים והארבעים אנא צרו קשר בכתובת המייל: post@alma-films.com
"כך ראינו" יוקרן בסינמטק תל אביב ב-20.10, 21.10 ו-28.10, בסינמטק ירושלים ב-23.10, במוזיאון חיפה ב-20.10, ובסינמטק ראש פינה ב-20.10.

"כך ראינו" - לצפייה בכל הקטעים
מה דעתכם על הפרויקט? בואו לדבר על זה בפייסבוק שלנו
עמוד הפייסבוק של "כך ראינו"

"כך ראינו" הופק ע"י עלמה הפקות, בתמיכת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה וקרן אבי חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully