וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כלבי אשמורת" חוגג 20: הסרט שעשה את קוונטין טרנטינו

23.10.2012 / 0:25

שני עשורים חלפו מאז יצא לאקרנים סרט הבכורה של קוונטין טרנטינו, שאמנם לא כבש את הקופות אבל מיצב את מעמדו כאחד הבמאים המובילים בדורנו. מה הפך אותו לכל כך נפלא?

תולדות הקולנוע רצופות בדוגמאות אירוניות למקרים שבהם במאי הוכתר כגאון, עילוי ובשורה ליקום אחרי סרט בודד, אבל בהמשך התגלה כוואן-היט-וונדר, ולהיפך – סרטים שזכו להתעלמות גורפת, ורק בדיעבד כולם נזכרו שבעצם מדובר ביצירות מופת שבישרו על כח חדש וחשוב בעולם הקולנוע.

אבל לפעמים, בכל זאת, קורה שהעולם צודק. כש"כלבי אשמורת", סרטו הראשון של במאי בשם קוונטין טרנטינו, הגיע לארץ, כבר היה ברור לכולם שמדובר באירוע. שמדובר במשהו יוצא דופן, ושכדאי לשים לב לטרנ-משהו הזה. זה היה מובן מאליו ולא הגיע בבת אחת: הסרט לא זכה באוסקרים, אפילו לא בפרסי האינדי ספיריט והכניס מעט מאוד כסף בהקרנותיו בארצות הברית, אבל ההערכה הגיעה מהר. היה ברור שמשהו חדש ומעניין קורה כאן, ושלכולם כדאי לשים לב. בדיעבד, מבקר אחד השווה את הקרנת הסרט הראשונה בפסטיבל סאנדנס להצגות הראשונות של "הרכבת מגיעה לתחנה", אחד הסרטים הראשונים בעולם – שבהן, על פי המיתוס, אנשים קמו וברחו מאימת הרכבת שהתקרבה ואיימה לפרוץ החוצה מהמסך. "כלבי אשמורת" היה שונה, מזעזע ומסוכן. ועשרים שנה לאחר מכן, אפשר להבין כמה מסוכן הוא היה: הוא זיעזע את הקולנוע כולו.

אבל יותר מכל, "כלבי אשמורת" סימן את נחיתתו של קוונטין טרנטינו, והגיע עם כל סימני ההיכר שלו, שהפכו למוכרים לכל חובב קולנוע וזכו לאינסוף חיקויים. את כל הקריירה של טרנטינו מאז – שאת הפרק הבא בה נקבל בינואר, עם "ג'אנגו ללא מעצורים" – אפשר לראות כבר שם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כן, מדובר בגיף!/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כלבי אשמורת" עוסק בקבוצת פושעים שמנסה להבין איך השתבש שוד היהלומים שביצעו, ואת מי להאשים. אבל שמונה הדקות הראשונות של הסרט לא עוסקת בשום דבר מזה, אלא באתיקה של מתן טיפים בבתי קפה, ובתאוריות בנוגע למשמעות השיר "כמו בתולה" של מדונה. לאף אחד משניהם אין שום קשר לעלילת הסרט, אבל הדיון הוא מצחיק, מרתק, ומלמד אותנו על האופי של כל אחת מהנפשות הפועלות. מה בדיוק הופך את השאלה האם "כמו בתולה" זה על אהבה או על סקס למשהו שהקהל בכלל רוצה לשמוע? קשה לשים את האצבע על זה, אבל טרנטינו הפך מיד לאשף בזה: כמו "רויאל עם גבינה" ב"ספרות זולה", כמו נאום סופרמן ב"להרוג את ביל", כמו שתיית החלב ב"ממזרים חסרי כבוד", טרנטינו הוא אשף הסטייה מהנושא. איכשהו, אצלו דווקא הנושאים הלא רלוונטיים הם הכי רלוונטיים, וכשהוא סוטה מהנושא המרכזי – אלה בדיוק המשפטים שאנשים יצטטו שוב ושוב ושוב לאחר מכן. רבים וטובים ניסו לחקות אותו, אבל רובם גילו באופן כאוב שהם לא טרנטינו.

את הרעיון לקרוא למשתתפים בשוד בשמות קוד על פי צבעים - מר כחול, מר בלונד, מר ורוד וכו' – טרנטינו גנב מ"חטיפת הרכבת התחתית 1 2 3" (הגרסה המקורית מ-1974). את העלילה הוא שאל מסרט מ-1952 בשם "Kansas City Confidential". את השאר הוא לקח מ"ההרג" של קובריק. טרנטינו, ספריית וידאו של איש אחד, אף פעם לא התבייש בכך שהוא מושפע, ולפעמים מצטט ישירות, סרטים גדולים וקטנים, ידועים ונידחים, מתולדות הקולנוע, וכך הוא המשיך גם לאורך כל סרטיו, הרצופים במחוות מפורשות לסרטי קונג פו ("להרוג את ביל"), אקספלויטיישן ("חסין מוות"), מלחמה ("ממזרים חסרי כבוד") ומערבונים ("ג'אנגו ללא מעצורים") – כשבשני המקרים האחרונים, אפילו שמותיהם של הסרטים גנובים מסרטים אחרים. לשיטתו של טרנטינו, יש לנו היסטוריה, וכל רעיון טוב בוודאי בוצע כבר; הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות הוא לסדר את רעיונות העבר בדרכים חדשות, והכל הולך. לא רק קלאסיקות גאוניות, אלא גם סרטי זבל זולים. מהכל יש מה ללמוד. מיליוני המעריצים שצמחו לו יצאו למשלחות אל המאובקים שבמדפי הספריות כדי לחפש פנינים בטראש וללטש אותן מחדש. לפעמים זה עובד, אבל שוב – בדרך כלל לא, כי לא כולם טרנטינו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסצינה המזעזעת ביותר בסרט היא, כמובן, סצינת כריתת האוזן, לה יצא מוניטין של כזאת שיכולה לגרום גם לוותיקים ומנוסים בסרטי זוועה להסתכל הצידה. זאת סצינה מורטת עצבים, שלא להזכיר אזניים, והיא מלווה בשיר הנוסטלגי והעליז "Stuck in the Middle with You" של Stealers Wheel משנת 1972. חברי הלהקה בוודאי נהנו מהתמלוגים הרבים שקיבלו בעקבות הזנקת השיר הזה לתודעה עשרים שנה לאחר שנכתב – שלא להזכיר את מכירות אלבום הפסקול רב המכר – אבל אולי נהנו פחות מההקשר הבלתי ניתן לניתוק שהשיר החביב הזה קיבל לאלימות שערורייתית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

וגם זו, כפי שהתברר בהמשך, מומחיות שלטרנטינו אין מתחרים בה: לדוגמא - להשתמש בשיר ותיק, להוציא אותו מהקשרו, ולהפוך אותו ללהיט עצום. " Battle Without Honor or Humanity" היה חלק מפסקול של סרט יפני לא מוכר לפני שטרנטינו שיבץ אותו בטריילר ל"להרוג את ביל" והפך אותו לאחת הנעימות המוכרות בעולם. גם מה שהוגדר בתור "השיר של ספרות זולה" הוא בעצם נעימה משנת 1962 בשם "Misirlou", שבידיו של טרנטינו הפכה פתאום לבלתי נשכחת. מתברר שבשורה התחתונה - הדבר הטוב וגם הגרוע ביותר שיכול לקרות לשיר, הוא הכללה בסרט של טרנטינו.

"כלבי אשמורת" ישודר הערב (שלישי) בשעה 22:00 בערוץ yes4

אוהבים את "כלבי אשמורת"? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully